Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Tja, gulost vinner over kvitost og hvitost om du søker på Sesam.no.

Den søkemotoren er mer eller mindre helnorsk, eller hva?

6306759[/snapback]

Det er greit.

 

Men søker man på norske sider på google gir hvitost og kvitost flere treff enn gulost.

 

Dessuten er det mye flere som bruker google.

 

Sesam blir som et insekt i forhold til google.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk, det finnes fortsatt plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte: bhsand

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme):

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger:

Hvitostninja:

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

6305790[/snapback]

 

Melder meg frivillig til "Anti-fargeargument-minister".

Lenke til kommentar
Både sesam, kvasir og google bruker vel egentlig samme databasen å søke gjennom, forskjellen er hvilke kriterier de bruker på treffene og sånt.

6307681[/snapback]

 

De bruker vel sine egne søkeroboter og derfor sine egne databaser? Google gjør det iallfall, skal ikke uttale meg skråsikkert om de andre.

Lenke til kommentar
Husk, det finnes fortsatt plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte: bhsand

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme):

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger:

Hvitostninja:

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

6305790[/snapback]

 

Melder meg frivillig til "Anti-fargeargument-minister".

6307779[/snapback]

 

Jeg melder meg som "Hvitostninja." :) (Fordi jeg er tøff.)

 

EDIT: Dobbeltpost. :\ Beklager.

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
Jeg anser å bruke "kor" fremfor hvor som dialekt. Men kor står nå i ordboken det også. Samme med "disse" fremfor "huske".

6306190[/snapback]

Kor? Hvis vi tar utgangspunkt i bokmålsordboken, så listes ordet "kor" opp i forbindelse med korsang og liknende, det kan ikke brukes i stedet for ordet "hvor" på bokmål hvis det var det du trodde. På nynorsk kan det brukes på litt andre måter vel å merke.

 

Her er i allefall definisjonen fra bokmålsordboken på nettet (link):

 

kor n1 (norr kórr m, gj mlat fra gr 'dans med korsang') 

  1 i antikken: personer som opptrådte med sang og dans; personer som ledsaget handlingen i et drama med sang og dans 

  2 sanggruppe et blandet k- / en komposisjon for k- og orkester / damek-, mannsk- 

  3 bakgrunnssangere for en popsanger 

  4 i pop- og jazzmusikk: improvisert spill kjøre k- 

  5 gruppe, flokk som sier noe samtidig hylek-, klagek-, talek- / si noe i k- alle samtidig 

  6 del av musikkstykke for flerstemmig sang; omkved, refreng alle sang med i k-et 

  7 del av kirke der alteret står (og der kirkekoret hadde sin plass) 

Ordet "kor" som står i ordboken er IKKE dialekt. Med mindre man misforstår ordets mening vel å merke, som f.eks. hvis man feilaktig tror at man kan skrive "Men kor skal jeg plassere denne blomstervasen?" på bokmål. :roll:

 

Og JA, hvis ordet står i bokmålsordboken, så er det IKKE bare et dialektord, forutsatt at man benytter betydningene som er definert i ordboken. Det er jo det som er hele poenget med ordboken forøvrig: Står ordet der, så er det en del av skriftspråket vårt. At flere av ordene også finnes i diverse dialekter endrer ikke på dette. At ordet opprinnelig kommer fra en dialekt (som trolig er tilfellet med den ene betydningen av ordet "disse" f.eks) endrer heller ikke på dette.

 

Utrolig at man også må forklare såpass elementære ting i denne diskusjonen. :!:

6306442[/snapback]

 

Ganske utrolig at jeg gir deg definisjonen på dialekt og du overser den. Igjen, det er ikke ordboken som definerer om noe er dialekt, det er geografien. Om ord er spesielt for et geografisk område så er det dialekt.

 

(og kor tok jeg for ordens skyld fra den nynorske ordboken, som er likestilt med bokmål. I tillegg finner du "disse" i begge ordbøkene).

 

Du kan jo slå opp definisjonen av dialekt. Så lærer du kanskje noe nytt idag også :)

:tease:

http://no.wikipedia.org/wiki/Dialekt

Lenke til kommentar
På hvilken måte er en metode mer nøyaktig enn en annen når man har ett søkeord?

6307714[/snapback]

 

De bruker forskjellige metoder til å hente fram infoen. Googles pagerank er f. eks. helt annerledes enn kvasirs. Gidder ikke forklare så altfor nøye, men det har med måten å bruke resultatene på kan du si.

 

Både sesam, kvasir og google bruker vel egentlig samme databasen å søke gjennom [...]

6307681[/snapback]

Hvor har du denne infoen fra?

6307998[/snapback]

 

http://www.kvasir.no/addurl/

les under frisøk

 

http://www.dmoz.com/World/Norsk/

les på linkene nederst. Linken til denne siden fant jeg på sesam.no's hjelp-side (hvor det står at det er der de henter treffene fra).

 

Den store, mystiske, allestedsnærværende superdatabasen som bare de få har tilgang til ...  :ohmy:

6308031[/snapback]

http://www.dmoz.com/

 

edit: Ved nærmere ettertanke er vel dette mest brukt til kategorier og slikt, men kvasir bruker iallfall google's database til frisøk.

Endret av anners
Lenke til kommentar
Ganske utrolig at jeg gir deg definisjonen på dialekt og du overser den. Igjen, det er ikke ordboken som definerer om noe er dialekt, det er geografien. Om ord er spesielt for et geografisk område så er det dialekt.

 

(og kor tok jeg for ordens skyld fra den nynorske ordboken, som er likestilt med bokmål. I tillegg finner du "disse" i begge ordbøkene).

 

Du kan jo slå opp definisjonen av dialekt. Så lærer du kanskje noe nytt idag også :)

:tease:

http://no.wikipedia.org/wiki/Dialekt

6308467[/snapback]

Jeg har ikke oversett definisjonen på dialekt, men den er irrelevant i denne sammenhengen, noe du BURDE innse. Men tydeligvis ikke. :roll:

 

Står ordet i ordbøkene, så er det offisielt en del av det norske skriftspråket. Hvorvidt ordet også brukes i dialekter, eller hvorvidt det stammer fra dialekter, er totalt likegyldig så lenge det står i ordbøkene. Jeg har nevnt dette før, men det må tydeligvis gjentas for at alle skal få det med seg.

 

Skjønner du egentlig hva som er poenget med de offisielle norske ordbøkene i det hele tatt, eller må jeg virkelig forklare deg det steg for steg for at det skal synke inn? :tease:

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Husk, det finnes fortsatt plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte: bhsand

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme):

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger:

Hvitostninja:

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

6305790[/snapback]

 

kan jeg få jobb som Gulostjeger? I will hunt them down, and DESTROY them!

Lenke til kommentar
Ganske utrolig at jeg gir deg definisjonen på dialekt og du overser den. Igjen, det er ikke ordboken som definerer om noe er dialekt, det er geografien. Om ord er spesielt for et geografisk område så er det dialekt.

 

(og kor tok jeg for ordens skyld fra den nynorske ordboken, som er likestilt med bokmål. I tillegg finner du "disse" i begge ordbøkene).

 

Du kan jo slå opp definisjonen av dialekt. Så lærer du kanskje noe nytt idag også :)

:tease:

http://no.wikipedia.org/wiki/Dialekt

6308467[/snapback]

Jeg har ikke oversett definisjonen på dialekt, men den er irrelevant i denne sammenhengen, noe du BURDE innse. Men tydeligvis ikke. :roll:

 

Tine påstår det er dialekt, andre her påstår det ikke er det. Da er selvfølgelig definisjonen av dialekt høyst relevant.

Står ordet i ordbøkene, så er det offisielt en del av det norske skriftspråket.

Men dette betyr ikke at det ikke er dialekt.

 

Hvorvidt ordet også brukes i dialekter, eller hvorvidt det stammer fra dialekter, er totalt likegyldig så lenge det står i ordbøkene. Jeg har nevnt dette før, men det må tydeligvis gjentas for at alle skal få det med seg.

 

Fordi dette er høyst irrelevant. Å påstå at det ikke er dialekt fordi det står i ordboken er ren ignoranse for fakta, da ordboken ikke diskvalifiserer noe for å være dialekt.

 

Om et ord, enten det står i ordboken eller ikke, hovedsakelig er et geografisk fenomen så er det dialekt. Punktum finale.

 

Men enkelte kommer løpende med ordboken som om det gjør noen forskjell :roll:

 

Skjønner du egentlig hva som er poenget med de offisielle norske ordbøkene i det hele tatt, eller må jeg virkelig forklare deg det steg for steg for at det skal synke inn? :tease:

Nå er det jo jeg som må forklare steg for steg da :tease:

 

Det var ikke jeg som dro inn norsk ordbok og hevdet den var alibi for at det ikke var dialekt. Det er et irrelevant argument da det ikke er ordboken som definerer om noe er dialekt eller ikke.

Lenke til kommentar

Vårt anti-gul-ost parti, Den hvite-ostens valgpati øker med medlemmer, og vi får faktisk søknader om å få bli med.

Jeg vil også minne om at det er ledige plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte: bhsand

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme): Arinomi

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger: lago

Hvitostninja: GuardiaN--

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

Lenke til kommentar
Vårt anti-gul-ost parti, Den hvite-ostens valgpati øker med medlemmer, og vi får faktisk søknader om å få bli med.

Jeg vil også minne om at det er ledige plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte: bhsand

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme): Arinomi

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger: lago

Hvitostninja: GuardiaN--

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

6310293[/snapback]

Det er meg en glede og den største ære.

Lenke til kommentar

Nyhet!

 

Som den veldig verdsatte kongen vi har, Dotten, så vil vi gjerne komme med en gladnyhet om at han vil bli bedre beskyttet. Agent H007 har i dag, skrevet under på en avtale sammen med kongen på slottet i Oslo, om at han personlig, skal ta seg av alle gul-ostinger som kommer i vår vei.

 

Vi i ledelsen for Det hvite-slott og Stortinger er takknemlig.

 

Mvh Høyesterikssekretæriatdelegasjonssektretær Alexanderhagen

Endret av Alexanderhagen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...