Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg spiste gulost til frokost i dag.

6305064[/snapback]

 

 

Spiste faktisk rista brød med gulost og div. annet pålegg selv til frokost idag.

6305076[/snapback]

Stakkars stakkars :no:

6305085[/snapback]

 

 

Det smaker faktisk veldig godt, prøv det selv, når du innser at det er gulost det heter så vil osten smake mye bedre.

Lenke til kommentar

Jeg kaller den mest vanlige (gul/hvit-osten) bare for ost. Kanskje fordi norsk ikke er mitt første språk? Noen ganger spesifiserer jeg hvilken jeg kjøpte (Sunnøve eller Norwegia). Andre ostene omtaler jeg med navn (Ridder, Cambozola o.l.). Og så er det brunost selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Jeg kaller den mest vanlige (gul/hvit-osten) bare for ost. Kanskje fordi norsk ikke er mitt første språk? Noen ganger spesifiserer jeg hvilken jeg kjøpte (Sunnøve eller Norwegia). Andre ostene omtaler jeg med navn (Ridder, Cambozola o.l.). Og så er det brunost selvfølgelig.

6305117[/snapback]

 

Hvor kommer du fra da?

Lenke til kommentar

  •  
  • For det første har vi Norsk Språkråd, som i sin ordbok lister opp definisjonen av osteslaget om man søker på hvitost. Prøv å søk på gulost og du vil få opp "se; hvitost". Du får også opp definisjonen om man søker kvitost på nynorskordboken (kvit er nynorsk for hvit).
     
     
  • Så har man også opplysningskontoret for Meieriprodukter. Tung av ostekompetanse som de er så påpeker de her at det er hvitost, ikke gulost.
     
     
  • Tine Meierier slår i mail fast at begge begreper er i bruk, men hvitost er det produkttekniske riktige begrepet. Gulost er faktisk intet annet enn dialekt. Synnøve tar seg ikke bryet å svare på mail, men om de vet sin ost så vet de at deres Gulost er en hvitost. 
     
     
  • For historikerne kan man også dra frem Asbjørnsen & Moe og deres Espen Askeladd som i Gutten som kappåt med trollet har vår helt som skremmer trollet med at han ville klemme ham i stykker som han klemmer vannet av denne hvite steinen
     
     
  • Det ultimale argument er utvilsomt googlefight.
     
     
  • At enkelte hvitoster kommer i gul og oransje variant er for ordens skyld et resultat av at tilsetningsstoffer og fremgangsmåten enkelte produsenter benytter seg av i osteproduksjonen, medfører en gulaktig eller oransjeaktig farge i den naturlig hvite osten. Mer om dette kan man lese på www.cheese.com.
     
     
  • Språkprofessor Finn Erik Vinje sier at det er hvitost som går av med seieren.
     

 

Enkelt og greit. Derfor heter det hvitost :)

Lenke til kommentar
Kan man ikke bare kalle det ost da ?

:p

6305720[/snapback]

 

Ost er et begrep man bruker for alle typer ost, det er et helhetsbegrep, når man snakker om en type ost, må man spesifisere hvilken typer ost det er, og norsk ost tine ost f.eks. er en hvit-ost.

Endret av Alexanderhagen
Lenke til kommentar
ja hvorfor ikke ? er jo like enkelt d.. og folk slipper og diskutere mer :innocent:

 

EDIT: siden Alex kom med grunnlag så sier jeg bare:

 

 

GULOST FOR TEH WIN!

6305737[/snapback]

 

Si meg en gul ost produsert av Tine Meierier AB

6305768[/snapback]

Det finnes det mange av, guloster derimot er det ingen av.

Lenke til kommentar

Husk, det finnes fortsatt plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte: bhsand

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme):

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger:

Hvitostninja:

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

Endret av Alexanderhagen
Lenke til kommentar
Husk, det finnes fortsatt plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte:

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme):

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger:

Hvitostninja:

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

6305790[/snapback]

Høy! Hvor er jeg?! :O

Lenke til kommentar
Husk, det finnes fortsatt plasser i våres valgparti for oss som står den hvite-osten nær. Slik ser det ut på våres stortingskabal.

 

En oppdatert versjon:

 

Konge av den hvite ost: Dotten (woah)

Statsminister: king_of_kong

Stortingspresident:

Utenriksminister for ukjente ostesorter: BurTMastA

Innenriksminister for hvit-ost og alle beslektede ostesorter:

General i den hvite-ost hær: Skarstad

Admiral i den hvite-osts flåte:

General for det hvite osts heimvern (for de som bare sitter hjemme):

Propagandaminister: Dell_9200

Gulostjeger:

Hvitostninja:

Høyesterikssekretæriatsdelegasjonssekretær: Alexanderhagen

6305790[/snapback]

Høy! Hvor er jeg?! :O

6305874[/snapback]

 

Har ikke sett noen nominasjoner eller personlige ønsker om hvor du vil bli plassert på denne kabalen som vil gjennomføres den dagen hvitingene kommer til makten, som er ganske snart, for sist jeg snakka med kongen skulle frasi seg makten og gi den til dotten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...