Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er vel ikke grønn en farge heller da? Siden grønn er en blanding av blå og gult?

6299794[/snapback]

I tradisjonell subtraktiv fargelære (den du lærte på skolen) har det vært en utbredt praksis å ikke kalle sort eller hvitt for "farger", fordi de kun er forskjellige grader av lysstyrke.

Så vidt jeg husker består en gitt farge av kulør (altså gul, rød, blå osv), metningsgrad (hvor "ren" fargen er) og lysstyrke (om fargen er lys eller mørk).

Siden da sort og hvitt bare modifiserer farger, og ikke er en kulør, men en lysstyrke, så har ikke de blitt kalt "farger". Men grønn er altså en farge, fordi det er en egen kulør i denne fargeteorien.

 

Hva er så moralen her? Jo, i dagligtale kaller vi hvitt og sort for "farger", fordi vi i det daglige ikke er avhengig av den nøyaktigheten som den "produkttekniske" riktige benevnelsen vil gi. Likeledes er den "produktteknisk" riktige betegnelsen for gulost "hvitost", men i dagligtale betyr det svært lite. Akkurat som det i dagligtale blir riktigst å si "sort er en farge" (mens det egentlig kan være hvilken som helst farge med lysstyrke og metningsgrad 0), blir det riktigst å si "gulost" for de få av oss som har valgt en annen levevei enn osteysting.

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Stjerneeksemplet er Tines Jarlsberg-ost, som totalt nå selger for over 1 milliard kroner, og hvor den internasjonale etterspørselen øker jevnt og trutt, ikke minst i USA.

 

Lurer på hvor mye Synnøve Finden har i omsetningen av sin hvite gulost? Sikkert ikke i nærheten av slike tall. Det er helt forståelig når man vet at man utvikler hestegalskap ved å innta denne sure smørja.

 

Til og med George Walker Bush spiser Tine hvit Jarlsbergost på burgeren sin. Dette har jeg forøvrig blitt informert av Donald Rumsfeld om siste gang vi hadde møte, og hvor han lurte på min mening om at intensivert tvangsforing med hvitost av ulovlig stridende i Irak ville roe gemyttene.

 

Dumt spørsmål synes jeg, eller jeg kan ikke garantere ro blant den gemene fargeblinde hop. Men kan garantere en sinnsyk økning av itelligenskvotient.

 

:cool:

Lenke til kommentar
Stjerneeksemplet er Tines Jarlsberg-ost, som totalt nå selger for over 1 milliard kroner, og hvor den internasjonale etterspørselen øker jevnt og trutt, ikke minst i USA.

 

Lurer på hvor mye Synnøve Finden har i omsetningen av sin hvite gulost? Sikkert ikke i nærheten av slike tall. Det er helt forståelig når man vet at man utvikler hestegalskap ved å innta denne sure smørja.

 

Til og med George Walker Bush spiser Tine hvit Jarlsbergost på burgeren sin. Dette har jeg forøvrig blitt informert av Donald Rumsfeld om siste gang vi hadde møte, og hvor han lurte på min mening om at intensivert tvangsforing med hvitost av ulovlig stridende i Irak ville roe gemyttene.

 

Dumt spørsmål synes jeg, eller jeg kan ikke garantere ro blant den gemene fargeblinde hop. Men kan garantere en sinnsyk økning av itelligenskvotient.

 

:cool:

6300717[/snapback]

 

Som stolt og bevisst hviting, må jeg si meg helt enig. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Bla bla

 

bla bla bla

6300717[/snapback]

 

 

Hvem bryr seg?

Gulost er rett og slett det som er det rette begrepet, trengs ingen forklaring, hvitost er bare noe som noen har funnet på!

6300790[/snapback]

 

Slike innlegg fra forrykte Gulostinger mottas med takk. Det sies at det fødes en ny idiot hvert minutt. Når man ser på stat. så gir dette meg forvissningen om at ikke alle av disse idiotene når en så høy grad av idioti at den faller for fristelsen til å kalle noe som er hvitt for gult. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Bondelandet ;)

6300827[/snapback]

 

Hvor tror du da at melken kommer fra som alle spiselige hvitoster er lagd av? Your mother`s tits? eller enda bedre Your Grandmother`s tits, som "gulosten" er lagd av. :whistle:

Lenke til kommentar

Uhm, jeg tok utgangspunkt i eksempelet med grønt, der man blandet gul og blå for å få grønn. Ergo subraktiv fargeblanding, med rød, gul og blå som primærfarger.

 

Edit: Jeg snakka for så vidt om additiv fargeblanding, så ble litt mix i en og samme setning (jfr. sitatet).

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Flere gode gruner til å si gulost og ikke hvitost.

 

- Gulost har mindre bokstaver og man sparer derfor en del penger på blyant- og tastaturslitasje.

 

- Gulost kan man skrive på to tastaturlinjer, hvitost bruker tre. Dette gjør at man ikke trenger å bevege fingrene like mye, og man kan derfor kalle gulost for et mer ergonomisk ord.

 

- Gulost høres mer seriøst ut og man blir derfor regnet som mer lærd og smart når man bruker det i stedet for hvitost, som blir brukt av uteliggere, kriminelle og folk som droppet ut av skolen 2. klasse.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...