Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Det er flere som tar denne diskusjonen veldig alvorlig ja. Flere viser tydelig sin mening i signaturene sine. :)

 

Personlig kan folk si hva de vil av gulost og hvitost. Jeg sier "kvitost", siden det er slik i min dialekt, og jeg tror dette har nettopp noe med dialekt å gjøre. Men det er min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså... Osten er da GUL når den er GOD. Den blir HVIT når den har fått vann på seg (ofte sett i kantina på jobben). Når den er HVIT smaker den ikke godt.

 

Så, av og til er den GULE osten HVIT... Jeg foretrekker den gule, men det er sikkert en smaksak.

 

Ost og snø er forresten to veldig forskjellige ting. Gul snø bør man nemelig ikke spise. Ikke at jeg spiser hvit snø heller da, men...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Altså... Osten er da GUL når den er GOD. Den blir HVIT når den har fått vann på seg (ofte sett i kantina på jobben). Når den er HVIT smaker den ikke godt.

 

Så, av og til er den GULE osten HVIT... Jeg foretrekker den gule, men det er sikkert en smaksak.

 

Ost og snø er forresten to veldig forskjellige ting. Gul snø bør man nemelig ikke spise. Ikke at jeg spiser hvit snø heller da, men...

6283232[/snapback]

 

Gulostingene blir bare mere og mere rallende ... Dette er sanneligen et sørgelig skue. Jeg stenger meg inn på kottet...Goodby cruel world... :hrm:

Lenke til kommentar
Altså... Osten er da GUL når den er GOD. Den blir HVIT når den har fått vann på seg (ofte sett i kantina på jobben). Når den er HVIT smaker den ikke godt.

Hehe, her er vi tilbake til det som ble forklart på en av de første sidene i tråden. Hvitost får en gulaktig eller oransjeaktig farge grunnet tilsetningsstoffer i den naturlige hvite osten.

 

Men det er nå hvitost uansett hvilken av de tre fargene den har :)

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg at king_of_kong kunne ofre livet for hvitosten, spesielt om han tar med seg en gulosting!

6282966[/snapback]

Jeg forventer at jeg skal få martyrstatus på dette forumet. Gulostingene vil frykte mitt navn!

6283060[/snapback]

 

Nå har du martyrstatus :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg kan tenke meg at king_of_kong kunne ofre livet for hvitosten, spesielt om han tar med seg en gulosting!

6282966[/snapback]

Jeg forventer at jeg skal få martyrstatus på dette forumet. Gulostingene vil frykte mitt navn!

6283060[/snapback]

 

O joy o happiness! Martyrene melder seg. Vi strever med å fylle helvete med jomfruer, but what the hell. Knip igjen øya så kniper jeg igjen rassen. Tallene går riktig vei. Nå ser det såpass lovende ut at jeg faktisk vurderer å slå av maskinen.

Lenke til kommentar
Gulost tar innpå da..  :)

6282843[/snapback]

Det var slik jeg spådde! :cool:

6282854[/snapback]

 

Skal vi se..plante roadside-bombs på riktig side av Mjøsa...ee..Finnes det noen riktig side da? Okay sprenger på begge sidene for å være sikker. :) Never mind om såkalte uskyldige bøter med livet, fordi de er sannsynligvis innavlet med overnevnte.

6282902[/snapback]

Run for life!! :ohmy:

 

On Topic: Kom igjen gulost! :D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Gulost tar innpå da..  :)

6282843[/snapback]

Det var slik jeg spådde! :cool:

6282854[/snapback]

 

Skal vi se..plante roadside-bombs på riktig side av Mjøsa...ee..Finnes det noen riktig side da? Okay sprenger på begge sidene for å være sikker. :) Never mind om såkalte uskyldige bøter med livet, fordi de er sannsynligvis innavlet med overnevnte.

6282902[/snapback]

Run for life!! :ohmy:

 

On Topic: Kom igjen gulost! :D

6283572[/snapback]

 

Neimen er du våken? Jeg trodde du hadde spasert over til de evige beitemarkene ... Eller drømte jeg det? Uansett når vi nå er samlet så la oss prøve igjen: If I have two beans and then I add two more beans, what does that make Gulosting?

Lenke til kommentar
Seconded. Jeg elsker deg :love:

6278238[/snapback]

Jeg elsker deg óg. Jeg elsker naturligvis alle hvitostinger. :love:

 

 

Jeg vil gjerne påpeke et argument som til stadighet har blitt nevnt, og som har blitt ignorert gang på gang.

 

Hva er det ENESTE argumentet dere gulostinger har? Jo, dere sier at ettersom osten er gul, så er det gulost. Når dere sier "frukt og grønt" - går ikke kålrabi under dette? Så vidt jeg vet er ikke kålrabien grønn - den er gul. Hva med gulrot? Nettopp. Den er ikke gul. Får gulrot er oransj. Det er mange andre grønnsaker som ikke er grønne.

 

Videre har vi  for eksempel hvitvin (blankvin? gjennomsiktigvin? Nei - det er gjennomsiktig hvitvin), som også er nevnt tidligere. Dette er NØYAKTIG det argumentet dere bruker for at det uten noen som helst tvil bør hete gulost. Vel - vi har en del gul(aktig)e oster; det er gule hvitoster. Simple as that.

6278209[/snapback]

 

Det finnes ingen alternative ord for hvitvin, etc. som er utredt. Hadde det vært noe som het "gjennomsiktighetsvin", og majoriteten av den norske befolkning hadde sagt det, hadde det også vært riktig.

 

Hvis du skal i et skitrekk og spør eieren om det er perfekt, hvit snø i trekket, og han svarer 'ja', er det da naturlig å gå ut i fra at hele skitrekket er dekket med gul snø? Nei. Hvis tannlegen forteller deg at du har perfekte, hvite tenner, går du da ut i fra at han synest at du har gule tenner? ;)

 

Hvitostingene har kun Tine på sin side - gulostingene har logikken. :)

6278267[/snapback]

Jeg vil gjerne påpeke et argument som til stadighet har blitt nevnt, og som har blitt ignorert gang på gang.

 

Hva er det ENESTE argumentet dere gulostinger har? blabla...blablabla, BLAH!! BLABBLABLABLABLA!?oneone!!11 GUL rot! HVIT vin! GRØNN sak!

6278209[/snapback]

 

Vel, er argumentet om at gulroten er oransje noe bedre? Bare fordi andre ord er unøyaktige, MÅ man ikke bruke feil farge om alle andre gjenstander. Når det da i tillegg finnes et bedre alternativ enn hvitost (sic!) bruker man det alternativet.

6278371[/snapback]

Dere har misforstått så grundig. Vi fornuftige hvitostinger har haugevis av argumenter for at det heter nettopp hvitost. Vi har dessuten fagfolk og eksperter med oss - se Dottens blogg om du trenger et knippe av grunnene.

 

Poenget med innlegget mitt var ikke å bruke f.eks. hvitvin som eksempel på hvorfor det skal hete hvitost og ikke gulost. Poenget mitt var å bevise hvor latterlig deres argument er; at det f.eks. heter gulrot betyr ikke at man nødvendigvis skal bruke feil farge i navnet - men at det kan skje. At fellesbetegnelsen for lyse ostetyper er "hvitost" betyr ikke at alle ostene skal være helt hvite. Man kan ha gulaktige hvitoster. Men det er fremdeles hvitost.

Lenke til kommentar

Historie tid: Før i tie, då var hvitost og gulost to forskjellige ting. Men lagd tå da samma. Da er og hvitost og brunost også, det er berre lagringstiå og varmen da komme an på. Men tilbake til saken, det heter orginalt gulost frå gamle dager, då gulosten hva gul, og hvitosten var hvit. Så konklusjonen er; Gulost heter gulost uansett hva som står på pakken, osten må væra hvit for å kunne kalles hvit.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...