Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da er det veldig rart den hvite osten leder

6277969[/snapback]

Så bestrider du at gult er gult og hvitt er hvitt? Dette bekrefter vel Ibsens "flertallet tar alltid feil[...]" :)

6278003[/snapback]

 

Bryr meg lite om Ibsen og historie i denne sammenhengen, tenker heller flertallet vinner, og at jeg vet jeg hhar rett :D

Lenke til kommentar

Egentlig, så skjønner jeg ikke helt vitsen med denne diskusjonen. I Norge har vi to språk, og vi har masse dialekter. Folk prater forskjellig, og vil da ha ulike navn på ting. Alle kan si det de er komfortable med, og alle blir fornøyde.

 

 

Men når alt kommer til alt, så vet alle at hvitost er det riktig.

Lenke til kommentar
Riktig, det er vanlig gulost, som Ola og Kari Nordmann spiser på brødskiva.

6278088[/snapback]

 

Verken Kari eller Ola Nordmann finnes i det Statistisk Sentralbyrås register, så du må komme med mer konkret informasjo enn det :D

6278142[/snapback]

 

Ola og Kari Nordmann er (fiksjonelle) norske stereotyper, som med stor sannsynlighet både sier, og spiser GULost. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne påpeke et argument som til stadighet har blitt nevnt, og som har blitt ignorert gang på gang.

 

Hva er det ENESTE argumentet dere gulostinger har? Jo, dere sier at ettersom osten er gul, så er det gulost. Når dere sier "frukt og grønt" - går ikke kålrabi under dette? Så vidt jeg vet er ikke kålrabien grønn - den er gul. Hva med gulrot? Nettopp. Den er ikke gul. Får gulrot er oransj. Det er mange andre grønnsaker som ikke er grønne.

 

Videre har vi for eksempel hvitvin (blankvin? gjennomsiktigvin? Nei - det er gjennomsiktig hvitvin), som også er nevnt tidligere. Dette er NØYAKTIG det argumentet dere bruker for at det uten noen som helst tvil bør hete gulost. Vel - vi har en del gul(aktig)e oster; det er gule hvitoster. Simple as that.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne påpeke et argument som til stadighet har blitt nevnt, og som har blitt ignorert gang på gang.

 

Hva er det ENESTE argumentet dere gulostinger har? Jo, dere sier at ettersom osten er gul, så er det gulost. Når dere sier "frukt og grønt" - går ikke kålrabi under dette? Så vidt jeg vet er ikke kålrabien grønn - den er gul. Hva med gulrot? Nettopp. Den er ikke gul. Får gulrot er oransj. Det er mange andre grønnsaker som ikke er grønne.

 

Videre har vi  for eksempel hvitvin (blankvin? gjennomsiktigvin? Nei - det er gjennomsiktig hvitvin), som også er nevnt tidligere. Dette er NØYAKTIG det argumentet dere bruker for at det uten noen som helst tvil bør hete gulost. Vel - vi har en del gul(aktig)e oster; det er gule hvitoster. Simple as that.

6278209[/snapback]

Seconded. Jeg elsker deg :love:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Spiser Kvitost jeg. Gulost er sånn ost med hull som du ser på Tom&Jerry. Har ikke peiling på fargene på ostene i norge, men jeg spiser som regel svensk kvitost som er kvit, ikke gul

6278192[/snapback]

 

Greit! Selv om du er Svensk og litt offtype og strever med "hullene", så kan det godtas. Hovedsaken er at du er noenlunde fargesikker.

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne påpeke et argument som til stadighet har blitt nevnt, og som har blitt ignorert gang på gang.

 

Hva er det ENESTE argumentet dere gulostinger har? Jo, dere sier at ettersom osten er gul, så er det gulost. Når dere sier "frukt og grønt" - går ikke kålrabi under dette? Så vidt jeg vet er ikke kålrabien grønn - den er gul. Hva med gulrot? Nettopp. Den er ikke gul. Får gulrot er oransj. Det er mange andre grønnsaker som ikke er grønne.

 

Videre har vi  for eksempel hvitvin (blankvin? gjennomsiktigvin? Nei - det er gjennomsiktig hvitvin), som også er nevnt tidligere. Dette er NØYAKTIG det argumentet dere bruker for at det uten noen som helst tvil bør hete gulost. Vel - vi har en del gul(aktig)e oster; det er gule hvitoster. Simple as that.

6278209[/snapback]

 

Det finnes ingen alternative ord for hvitvin, etc. som er utredt. Hadde det vært noe som het "gjennomsiktighetsvin", og majoriteten av den norske befolkning hadde sagt det, hadde det også vært riktig.

 

Hvis du skal i et skitrekk og spør eieren om det er perfekt, hvit snø i trekket, og han svarer 'ja', er det da naturlig å gå ut i fra at hele skitrekket er dekket med gul snø? Nei. Hvis tannlegen forteller deg at du har perfekte, hvite tenner, går du da ut i fra at han synest at du har gule tenner? ;)

 

Hvitostingene har kun Tine på sin side - gulostingene har logikken. :)

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne påpeke et argument som til stadighet har blitt nevnt, og som har blitt ignorert gang på gang.

 

Hva er det ENESTE argumentet dere gulostinger har? blabla...blablabla, BLAH!! BLABBLABLABLABLA!?oneone!!11 GUL rot! HVIT vin! GRØNN sak!

6278209[/snapback]

 

Vel, er argumentet om at gulroten er oransje noe bedre? Bare fordi andre ord er unøyaktige, MÅ man ikke bruke feil farge om alle andre gjenstander. Når det da i tillegg finnes et bedre alternativ enn hvitost (sic!) bruker man det alternativet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...