Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snakk med Tore :p

Men med en gang hvit får en gul-nyanse, så er den gul..

6274356[/snapback]

så hva kaller du hudfargen vi har i norge? rosa? rød? grønn?

6274387[/snapback]

Det finnes ingen alternative ord for etniske nordmenn slik som det gjør med gulost. Ingen sier 'rosa', 'orange', elns., men 'hvite'. Pga. at noen få personer i Norge tar feil og sier hvitost har språkrådet gitt etter.

Vanlig gulost er ikke mer hvit enn den er rosa, lilla, grønn, rød, eller blå. Kanskje vi bør kalle den "blåost"?

Endret av superseven
Lenke til kommentar

Om hvitosten hadde vært gjennomsiktig, hadde det da vært aksept blandt gulostingene for å kalle den hvit? Har enda til gode å høre dere skrike å jamre over at hvitvin heter hvitvin og ikke blankvin, gjennomsiktighetsvin eller noe annet tullete. :tease:

Lenke til kommentar
Vanlig gulost er ikke mer hvit enn den er rosa, lilla, grønn, rød, eller blå. Kanskje vi bør kalle den "blåost"?

6275265[/snapback]

Vel, da heter det blåskimmelost da vennen min. Hvitost er hvit, ihvertfall lysere enn at man kan kalle den gul ;)

Lenke til kommentar

6275265[/snapback]

Vel, da heter det blåskimmelost da vennen min. Hvitost er hvit, ihvertfall lysere enn at man kan kalle den gul ;)

6275329[/snapback]

En gjennomsnittlig gulost er mer gul enn den er hvit, husk at hvis en gulfarge er lys heter det lysegult, ikke hvitt. :)

Lenke til kommentar

6275265[/snapback]

6275329[/snapback]

En gjennomsnittlig gulost er mer gul enn den er hvit, husk at hvis en gulfarge er lys heter det lysegult, ikke hvitt. :)

6275355[/snapback]

Det er også mange forskjellige hvitfarger, selv om noen her mener hvit ikke er en farge. kremhvit f.eks.

Lenke til kommentar

pluss 2400 treff for kvitost.

6275441[/snapback]

Sesam.no-søk: Gulost

3 431 treff

Sesam.no-søk: Hvitost

2 469 treff

Sesam.no-søk:Kvitost

597 treff

EOD

(for de som ikke har Google som eneste gud.)

Forresten lister Sesam.no opp "De siste forumnyhetene" fra Hardware.no opp som nummer tre over listen over norske nyheter ved søk på 'gulost' :p

Endret av kjehaako
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Forresten lister Sesam.no opp "De siste forumnyhetene" fra Hardware.no opp som nummer tre over listen over norske nyheter ved søk på 'gulost' :p

6275503[/snapback]

Vi lever i en syk verden. :cool:

Lenke til kommentar

For å quote meg igjen;

Grønnsak

Gulrot

Hvitvin

Hvitost

"Osten er gul og heter derfor gulost" er jo et slående argument må jeg si  :roll:

6259969[/snapback]

Og for å plusse på;

En hvit og en svart mann. Vill ikke helt si at fargen stemmer overens her heller ;)

Lenke til kommentar

Dette for å få fram fargen hvit!

Hvis dere ser i området hvor jeg har sitert. Den fargen er HVIT.

Greit?

Denne smilyen her -> :) er GUL.

250.jpg

Her er et bilde av en HVITOST.

Som du ser, er fargen HVIT som i sitatet, ikke GUL som i smilyen!

Lenke til kommentar

Greit?

http://mediabase.edbasa.com/oplbilde/j2004/m09/t05/0004855_f/250.jpg

6275793[/snapback]

Hehe, må le godt. Og grønnsaken som brukes til øyne er hva? Grønn? Ihvertfall ifølge gulostingenes argument :)

Lenke til kommentar

Greit?

http://mediabase.edbasa.com/oplbilde/j2004/m09/t05/0004855_f/250.jpg

6275793[/snapback]

Hehe, må le godt. Og grønnsaken som brukes til øyne er hva? Grønn? Ihvertfall ifølge gulostingenes argument :)

6275808[/snapback]

Bildet er fra internett, for å si det sånn. ;)

Fra hvitingene sin side, vi er ikke fargeblinde. ;)

EDIT: isbilen, kan du svare på PM jeg har sendt deg, haster litt.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

6275265[/snapback]

6275329[/snapback]

6275355[/snapback]

Det er også mange forskjellige hvitfarger, selv om noen her mener hvit ikke er en farge. kremhvit f.eks.

6275373[/snapback]

Kremhvit er en nyanse av gul. Hvit er en nyanse, akkurat som sort. Derfor finnes det ikke mørke- og lyse-hvit.

Lenke til kommentar

Må sitere fra Melk.no:

Ulike hvite ostetyper

De hvite ostene finnes med ulike konsistenser og utseende.

Fast hvitost, rundhullet, pipet - og tett ost

Disse ostene produseres som skorpefrie oster og som ost med skorpe. Norvegia og Jarlsberg er eksempler på rundhullede oster. Gräddost er tilsvarende eksempel på ost med pipet tekstur, mens Cheddar er en tett ost.

En kultur av melkesyrebakterier som er i disse ostene har avgjørende betydning for ostens smak, konsistens og hullsetting. Noen bakterier er i stand til å produsere karbondioksyd, og det er den som danner hullene i osten. Jarlsberg har karakteristiske store hull og helt spesiell smak, noe som er et resultat av en ekstra kultur som brukes til fremstillingen av den.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen alternative ord for etniske nordmenn slik som det gjør med gulost. Ingen sier 'rosa', 'orange', elns., men 'hvite'. Pga. at noen få personer i Norge tar feil og sier hvitost har språkrådet gitt etter.

6275265[/snapback]

når jeg kjøper hvitost er den fersk, og hvit. hvis jeg drar frem ostehøvelen og lager noen osteskiver, og lar de ligge i noen dager, så blir osten gul, svett og dårlig. og hvis den ligger enda lengre, så blir den før eller siden blå eller grønn. så osten er hvit når den forlater meieriet. og hvit når jeg kjøper den. hvis den er gul har det skjedd noe galt på veien fra meieriet til deg..

Greit?

Denne smilyen her -> :)     er GUL.

250.jpg

6275793[/snapback]

fra nå av er tissedam min beste venn. jævlig bra bilde! hva om noen lager t-skjortebutikk med t-skjorter som "Henrett synnøve finden, hvitosten er hvit"?! :tease: "Hvis hvitosten er gul har noen pisset på den", "hvitost-power"..

men de 37 som kaller hvitost for verken hvitost eller gulost, hva i alle dager kalle de det?

Endret av twutt
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...