Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?

Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

• Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ferdig på denne tråden, for jeg har vært her siden starten, sett hvitost ta innpå, sett hvitost lede, og nå er det bare enkelt personer som krangler om hva de synes er riktig, t.o.m megselv.

Snakkes sikkert i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

This thread is so May '06. Tror de fleste har gått lei nå, de eneste som er igjen er hvitostingene som ikke har skjønt det og fortsetter å rekruttere. Uansett hvem som skulle ende opp med mest stemmer har aldri sannheten vært noe demokrati, så hvitostingene kan pisse seg ei sklie for alt det bryr meg, gulost er riktig samme faen. Undermåls apekatter.

Lenke til kommentar
i bergen er hvistosten mer hvit enn den er gul. hvis hvitosten er pissgul på østlandet, men det at den "er gul" er det dårligste argumentet som finnes, for den er ikke gul.

http://folk.ntnu.no/arnehetl/ulriken/ost.jpghvit har RGB-verdiene 255, 255, 255, (765 til sammen) mens gul har 255, 255, 0 (510 til sammen). osten på dette bildet har verdiene 254, 247, 171. 672 tilsammen. 765 - 672 er 93, 672 - 510 er 162. så den er altså nærmere hvit enn gul.

6273412[/snapback]

Vanlig gulost er mer gul enn hvit. Grunnen til at gulosten ser hvit ut på bildet du postet skyldes lysforholdene. Alle som ikke ser at gulost er gul bør besøke opptikkeren.:yes:

cheese.gif

450px-Swiss_cheese_cubes.jpg

post-51238-1149851816_thumb.png

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Hentet opp et bilde fra et gammelt svar.

Der det sto at osten lignet veldig på hvit.

Jeg la til en hvitfarge, og en gulfarge sidenav osten. Bestem selv.

post-78419-1149613637%20copy.png

6273795[/snapback]

Grunnen til at gulosten ser hvit ut på bildet du postet skyldes lysforholdene.

6273887[/snapback]

Jeg mener selvfølgelig også osten er gul.

Derfor jeg hentet bildet!

edit: enda en slik teit "film" lala

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar

6273795[/snapback]

Grunnen til at gulosten ser hvit ut på bildet du postet skyldes lysforholdene.

6273887[/snapback]

Jeg mener selvfølgelig også osten er gul.

Derfor jeg hentet bildet!

edit: enda en slik teit "film" lala

6273930[/snapback]

Jeg sa jeg skulle gi meg, men når jeg så hvilken farger du hadde valgt der, så blei jegbare lei meg. Det er faktisk to forskjellige hvitfarger. Tror du meg ikke, så gå til Slettvold og spør.

Lenke til kommentar
Jeg sa jeg skulle gi meg, men når jeg så hvilken farger du hadde valgt der, så blei jegbare lei meg. Det er faktisk to forskjellige hvitfarger. Tror du meg ikke, så gå til Slettvold og spør.

6274145[/snapback]

Hvit=ingen farge

Den andre fargen jeg hadde, var alså en farge, og derfor gul, ikke hvit.

Lenke til kommentar

6274145[/snapback]

Hvit=ingen farge

Den andre fargen jeg hadde, var alså en farge, og derfor gul, ikke hvit.

6274301[/snapback]

Hvordan kan du si hvit ikke er en farge? Hvorfor har den da et navn? Hvorfor brukes den i så mange sammenhenger? Hvis jeg maler rommet mitt hvitt, så har jeg da ingen farge på veggene? Absolutt det dummeste jeg noen gang har sett noen skrive.

Endret av Alexanderhagen
Lenke til kommentar
Her blandes tydeligvis palatalisering og apokope.

Palatalisering: Mannj, honnj.

Apokope: Å spis, å drikk.

6273586[/snapback]

bare for å gjøre en ting klart: bergensk har verken palatalisering eller apokope, palatalisering finnes ikke sør for dovre!

men saken er vel egentlig den at ingen i norge snakker norsk, alle snakker dialekt.

Gulost blir sagt mer inne in byene, i mens hvitost/kvitost er mer bondsk.

Hvit er ikke en farge og man kan ikke si mørke-hvit eller lyse-hvit. Enten så er det hvit, eller så er det ikke hvit. Er den mørkere er den grå, eller lyse-rød, lyse-gul osv. alt etter fargen.

6273589[/snapback]

mener det er fullstendig motsatt. man sier kanskje kvitost på bondelandet (der man snakker nynorsk), men hvitost er det riktige i byene. synnøve finden lager mesteparten av osten sin i alvdal, og si meg, når ble alvdal by?

http://www.synnove.no/?module=Articles;act...enFolder;ID=164

http://ssb.no/kommuner/hoyre_side.cgi?region=0438

"Meieriet har ca. 150 ansatte og ligger i naturskjønne omgivelser i Alvdal kommune med sine 2500 innbyggere." ssb sier at det bor 2392 i alvdal kommune..

sånn at 6-7 % av innbyggerene i storbyen alvdal (kan vel egentlig hende at noen pendler fra tynset kommune også) jobber på synnøve finden sitt meieri, hvor de lager "gulost"..

6273795[/snapback]

hvis du har lyst til å se hvordan fargen gul ser ut? SÅNN ser gul ut. den "gulfargen" din var jo 50 % gul og 50 % hvit, og hvitosten på bildet er hvitere enn "gulfargen" din. altså er hvitosten mer hvit enn den er gul, og det er jo nettopp derfor det heter hvitost.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du si hvit ikke er en farge? Hvorfor har den da et navn? Hvorfor brukes den i så mange sammenhenger? Hvis jeg maler rommet mitt hvitt, så har jeg da ingen farge på veggene? Absolutt det dummeste jeg noen gang har sett noen skrive.

6274322[/snapback]

Snakk med Tore :p

Men med en gang hvit får en gul-nyanse, så er den gul..

Lenke til kommentar
Snakk med Tore :p

Men med en gang hvit får en gul-nyanse, så er den gul..

6274356[/snapback]

så hva kaller du hudfargen vi har i norge? rosa? rød? grønn?

6274387[/snapback]

Ja. Har vi i norge rosa hudfarge?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...