Gå til innhold

Sier du gulost eller hvitost?


Even.

Heter det hvitost eller gulost?  

2 040 stemmer

  1. 1. Heter det hvitost eller gulost?

    • Gulost
      982
    • Hvitost/kvitost
      1003
    • Annet...
      54


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM
Det er vel på tide å stenge denne nå?

6240146[/snapback]

 

jepp. gulost vant en knusende seier

6240154[/snapback]

Uten tvil en fortjent seier. :thumbup:

Lenke til kommentar
denne blir vel stengt som en del andre språk-debater

 

kult med 100 sider da...

6240173[/snapback]

Det er vel ingen grunn til å stenge denne tråden? Så lenge folk slutter å spamme og holder den på et seriøst nivå. Dette var den første av "Sier du..."- og "Heter det..."-trådene, i hvert fall i "nyere tid", så å stenge den fordi andre har opprettet lignende tråder med andre ord blir for dumt.

Lenke til kommentar
denne blir vel stengt som en del andre språk-debater

 

kult med 100 sider da...

6240173[/snapback]

Det er vel ingen grunn til å stenge denne tråden? Så lenge folk slutter å spamme og holder den på et seriøst nivå. Dette var den første av "Sier du..."- og "Heter det..."-trådene, i hvert fall i "nyere tid", så å stenge den fordi andre har opprettet lignende tråder med andre ord blir for dumt.

6240216[/snapback]

Ikke bare det, men dette er faktisk en debatt. De andre kunne vært omformulert til "Sier du det korrekte "kyr", eller sier du "kuer"?". Når det gjelder gulost/hvitost har vi faktisk produsenter som er uenig, vi har en jevn fordeling og ordbøker/leksikon støtter enten den ene eller den andre ca 50%. Akkurat nå ligger vel hvitost best an når det gjelder faglig støtte, mens gulost leder når det gjelder hva som brukes mest.

Lenke til kommentar
Og som vi alle veit er det fagleg støtte som sei kva som er rett. :wee:

6240267[/snapback]

Kanskje ikke, språkrådet har i det siste gått imot alt som heter logikk og faglig støtte, og heller latt folket bestemme hvordan språket skal utvikle seg. Vi kunne hatt en tråd ang. hva som er mest riktig av service og sørvis, og der ville begge parter hatt rett. Ganske skremmende at man ikke får en rød strek under ordet "sørvis".

Lenke til kommentar
Hvorfor i allverden har denne tråden nesten hundre sider? Om vi skulle hatt en tråd om hvert ord som personer i Norge uttaler forskjellig så ville ikke serveren til hw.no hatt plass til alt. Det er uansett meningsløst, folk snakker forskjellig på forskjellige kanter av landet. Enkelt og greit.

6239519[/snapback]

 

HVIS du hadde lest litt i denne tråden så hadde du funnet folk fra SAMME del av landet som bruker forskjellig ord.

 

Dette er ikke hvit vs. kvit, det er hvit vs. gul hvis jeg har forstått rett.

Lenke til kommentar
Hvorfor i allverden har denne tråden nesten hundre sider? Om vi skulle hatt en tråd om hvert ord som personer i Norge uttaler forskjellig så ville ikke serveren til hw.no hatt plass til alt. Det er uansett meningsløst, folk snakker forskjellig på forskjellige kanter av landet. Enkelt og greit.

6239519[/snapback]

 

HVIS du hadde lest litt i denne tråden så hadde du funnet folk fra SAMME del av landet som bruker forskjellig ord.

 

Dette er ikke hvit vs. kvit, det er hvit vs. gul hvis jeg har forstått rett.

6241332[/snapback]

Ja for det er veldig lett for meg å lese gjennom 100 sider. Uansett dialekter foregår ikke bare på geografisk, men også på sosialt plan etter hva slags sosial omgangskrets man har.

 

Uansett, jeg sier gulost fordi alle rundt meg sier det. Jeg tror aldri jeg har hørt noen bruke hvitost, men jeg vet at det er folk som bruker det og jeg vet godt hva det betyr.

Lenke til kommentar

nå synes jeg voteringen har pågått lenge nok, med krasse 3 stemmers forskjell og med en total av 1425 stemmer så viser det seg jo at vi er delt på midten....

 

btw: svenskene kaller det for hvitost, og svensker er svensker... :roll:

Endret av anbar
Lenke til kommentar

btw: svenskene kaller det for hvitost, og svensker er svensker...  :roll:

6243109[/snapback]

Beste argumentet så langt. Det kan også forklare hvitost-dominansen på google.

6243146[/snapback]

Ja, sider uten rikitge meta-tager blir ofte mistolket av googles språkrobot og hvis språket i tillegg er relativt likt kan den havne under feil språk. Søker du på "sider på norsk" får du opp skremmende mange danske sider.

Lenke til kommentar
Hvorfor i allverden har denne tråden nesten hundre sider? Om vi skulle hatt en tråd om hvert ord som personer i Norge uttaler forskjellig så ville ikke serveren til hw.no hatt plass til alt. Det er uansett meningsløst, folk snakker forskjellig på forskjellige kanter av landet. Enkelt og greit.

6239519[/snapback]

 

HVIS du hadde lest litt i denne tråden så hadde du funnet folk fra SAMME del av landet som bruker forskjellig ord.

 

Dette er ikke hvit vs. kvit, det er hvit vs. gul hvis jeg har forstått rett.

6241332[/snapback]

Ja for det er veldig lett for meg å lese gjennom 100 sider. Uansett dialekter foregår ikke bare på geografisk, men også på sosialt plan etter hva slags sosial omgangskrets man har.

6241379[/snapback]

 

Du kødder? Hold the press!

 

 

 

 

 

not

 

 

Ba deg aldri om å lese hele tråden, det gjorde jeg heller ikke selv. Men å skumme igjennom en ti-tolv sider er da lov. Og igjen: Hvitost vs. gulost mener jeg har ingeting med dialekter å gjøre, uansett omgangskrets og pikenavn på mor. Mener at jeg er i ca. samme dialektbås som de jeg omgås, men likevel er miningene like splittet som her på forumet.

 

gulost > hvitost

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...