Gå til innhold

Er dette svidd minne eller ødelagt hovedkort?

Anbefalte innlegg

I lang tid nå så har jeg hatt problemer med en PC som låser seg i 3D spill. Har prøvd det meste uten hell. Så i dag så tenkte jeg at jeg skulle gjøre et siste desperate forsøk på å fikse det problemet. Etter å ha lest en del på forumet til hw.no, så jeg at noen hadde et tips å bytte "banken" der minnebrikken sto.

Jeg har et EPOX 8KHA+ hovedkort og en 512 MB DDR2100 minnebrikke. Jeg flyttet minnebrikken fra "bank0" til "bank1". Da jeg startet maskinen opp etterpå, luktet det fort brent/svidd, så jeg slo av maskinen med en gang. Der og da trodde jeg det var CPU'en hadde brent seg fordi CPU viften ikke hadde startet. Men da jeg så på CPU var denne hel og ingen svimerker eller lukt. Etter mye feilsøking fant jeg ut at den svidde lukten kom fra minnebankene og selve minnet. Når maskinen nå startes opp, starter alle vifter, osv. men det virker som den stopper når den skal telle opp minnet. Kommer heller ikke inn i BIOS. Ifølge brukerhåndboken til EPOX stopper den ved;

Detect memory

-Auto-detection of DRAM size, type and ECC

-Auto-detection of L" cache(socket 7 or below)

Kan også legge til at hovedkortet piper med lang pip når den skal telle opp minnet.

Hva er det som er ødelagt her? Er det minnet eller er det hovedkortet som har tatt kvelden?

Jeg skulle gjerne testet minnet på en annen maskin eller et annet minne i min maskin men jeg kjenner ingen som har dette som jeg kan bytte med.

Se signatur for spesifikasjoner.

Chieftec DA-01BD

Epox 8KHA+

AMD Athlon XP 1800+

512 MB DDR Ram

Western Digital Caviar XL 80.0Gb X 2

ASUS Geforce4 TI 4200

WinXP Pro

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-10-06 20:01 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-10-06 20:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...