mintman Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 I lang tid nå så har jeg hatt problemer med en PC som låser seg i 3D spill. Har prøvd det meste uten hell. Så i dag så tenkte jeg at jeg skulle gjøre et siste desperate forsøk på å fikse det problemet. Etter å ha lest en del på forumet til hw.no, så jeg at noen hadde et tips å bytte "banken" der minnebrikken sto. Jeg har et EPOX 8KHA+ hovedkort og en 512 MB DDR2100 minnebrikke. Jeg flyttet minnebrikken fra "bank0" til "bank1". Da jeg startet maskinen opp etterpå, luktet det fort brent/svidd, så jeg slo av maskinen med en gang. Der og da trodde jeg det var CPU'en hadde brent seg fordi CPU viften ikke hadde startet. Men da jeg så på CPU var denne hel og ingen svimerker eller lukt. Etter mye feilsøking fant jeg ut at den svidde lukten kom fra minnebankene og selve minnet. Når maskinen nå startes opp, starter alle vifter, osv. men det virker som den stopper når den skal telle opp minnet. Kommer heller ikke inn i BIOS. Ifølge brukerhåndboken til EPOX stopper den ved; Detect memory -Auto-detection of DRAM size, type and ECC -Auto-detection of L" cache(socket 7 or below) Kan også legge til at hovedkortet piper med lang pip når den skal telle opp minnet. Hva er det som er ødelagt her? Er det minnet eller er det hovedkortet som har tatt kvelden? Jeg skulle gjerne testet minnet på en annen maskin eller et annet minne i min maskin men jeg kjenner ingen som har dette som jeg kan bytte med. Se signatur for spesifikasjoner. _________________ Chieftec DA-01BD Epox 8KHA+ AMD Athlon XP 1800+ 512 MB DDR Ram Western Digital Caviar XL 80.0Gb X 2 ASUS Geforce4 TI 4200 WinXP Pro <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-10-06 20:01 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: gstavdal på 2002-10-06 20:23 ] Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Er det ingen som har noen ideer? Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 har du sjekka at det ikke ligger noen skruer på undersiden av hovedkortet, som kan ha kommet oppi minnebankene? Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Nei, det tror jeg ikke, men jeg vet ikke sikkert. Fikk sjekket litt nærmere igår, og da så jeg i slotten at en liten bit av lederen inne i slotten hadde falt av. Så det kan jo bare være den ene slotten som er ødelagt og ikke resten. Lenke til kommentar
IwI Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Høres ut som et klassisk minne-problem. Alt du sier her tyder på det. Men hvorfor det har skjedd er noe helt annet. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 Bytt tilbake igjen. Sett minne der den var. Ellers kan du jo prøve å boote uten ram. Jeg tror det skal være mulig å komme inn i bios uten ram. Funker ikke det heller, kan det være hovedkortet som har feilet. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Jeg har forsøkt å sette minne i alle slottene etter at det skjedde, og den samme feilmeldingen og pipingen fra hovedkortet kommer. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 7. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2002 Skal det forresten være mulig å starte pc å komme inn i BIOS uten minnebrikker? Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Har du prøvd å sette rambrikkene i forskjellige slotter??? har nettopp kjøpt ny maskin:) sjekk også om det ikke kan ligge noe rusk ved hovedkortet eller skruer??? Vet ikke om dette var til noe hjelp men :sad: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå