Gå til innhold

Makroobjektiv til annet enn nærfotografering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om man kan bruke makroobjektiv til annet enn nærfotografering? Jeg er blitt fortalt at enkelte makroobjektiv er egnet til portrettfotografering og lurer på om de også kan være egnet til eksempelvis landskapsfotografering.

Kan de også være egnet til fotografering av billedkunst opp til ca 150x150 cm, eller bør man heller bruke normal optikk for best kvalitet?

Har per i dag ikke DSLR (eller SLR), men skal kjøpe i løpet av sommeren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett vil du vel helst ha vidvinkelobjektiver til landskapsfotografering, og sånn sett er kanskje ikke makroobjektiver det beste. Er også en del makroobjektiver som ikke er fullt så skarpe når du fokuserer på noe langt unna siden de er spesiallaget for nærfotografering.

Bildekunst burde gå greit så lenge du kommer langt nok unna til å få med alt.

Har du tenkt å gå til innkjøp av DLSR kan du eventuelt kjøpe med et kit-objektiv til vanlig fotografering og supplere med et makroobjektiv til nærbilder og portretter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg lurer på om man kan bruke makroobjektiv til annet enn nærfotografering? Jeg er blitt fortalt at enkelte makroobjektiv er egnet til portrettfotografering og lurer på om de også kan være egnet til eksempelvis landskapsfotografering.

Selvsagt kan man det.

De er glimrende til landskapsfotografering også - det er en myte at man skal ha så vid vinkel som mulig til landskap. Det kommer helt an på hvilken bildevinkel man ønsker, ofte blir det svært så spennende bilder hvis du isolerer motiver slik du gjør med en kort tele eller et normalobjektiv. Lange teler er også brukbare, som ekstremvidvinkler er det.

Det kommer an på hva du vil formidle der og da.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man det.

De er glimrende til landskapsfotografering også - det er en myte at man skal ha så vid vinkel som mulig til landskap. Det kommer helt an på hvilken bildevinkel man ønsker, ofte blir det svært så spennende bilder hvis du isolerer motiver slik du gjør med en kort tele eller et normalobjektiv. Lange teler er også brukbare, som ekstremvidvinkler er det.

Det kommer an på hva du vil formidle der og da.

6198951[/snapback]

Jeg kan bekrefte, men det kan være greit å være oppmerksom på at de ulike modellene kan ha ulike egenskaper på uendelig, i tillegg til eksemplarvariasjon. Jeg vil stort sett ikke bruke min Sigma 105/2.8 til landskap der fjerne detaljer ønskes veldig skarpe - ligger detaljene innafor noen meters avstand går det derimot utmerka. Og på kort hold er objektivet knivskarpt. Det virker som om Tamron 90mm kan være bedre sånn sett. Bjørn Rørslett bemerker ulike egenskaper ved "Micro"-Nikkorene på dette området.

Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefte, men det kan være greit å være oppmerksom på at de ulike modellene kan ha ulike egenskaper på uendelig, i tillegg til eksemplarvariasjon. Jeg vil  stort sett ikke bruke min Sigma 105/2.8 til landskap der fjerne detaljer ønskes veldig skarpe - ligger detaljene innafor noen meters avstand går det derimot utmerka. Og på kort hold er objektivet knivskarpt. Det virker som om Tamron 90mm kan være bedre sånn sett. Bjørn Rørslett bemerker ulike egenskaper ved "Micro"-Nikkorene på dette området.

Hei!

Jeg bør kanskje understreke at min erfaring skriver seg fra Canon-objektivene 50mm 2.5 Compact macro og 100mm 2.8 Macro USM. Det er disse jeg med sikkerhet kan si er velegnede til seriøs fotografering på alle fotograferingsavstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...