Gå til innhold

AMD XP og DDR PC 3200, noen vits i det??

Knerten

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å oppdaterer PCen, og lurer på å kjøpe XP2200+, ASUS A7V8X og Corsair PC3200 minne. A7V8X støtter PC3200, DDR 400, men siden AMD CPUene ikke kjører på så høy FBS, lurte jeg på om det var noen vits med så raskt minne, får CPUen utnyttet dette??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del var det lurt å kjøpe raskt minne siden min P4 2.53Ghz cpu har låst multiplier på 19. Jeg kjøpte Samsung 333Mhz ram. Har ennå ikke kjørt denne på 166Mhz fordi dette ville bli 19*166=3154Mhz, noe jeg ikke har kjøling til foreløpig ellers ville det nok gått fint(går greit på 3Ghz). AMD'en er vel også låst, og ved å kjøpe raskere minne vil du kunne overklokke mer, men om DDR400 er noen god investering tviler jeg på. Din cpu er låst på 13.5x ikke sant? (133Mhz) D.v.s. at dersom du kjøper 333Mhz minne vil du ihvertfall kunne kjøre 13.5x166Mhz=2241Mhz så høyt får du ikke klokket den CPU'en uten meget god kjøling likevel.

Det finnes sikkert noen hovedkort som kan klokke rammen uavhengig av cpu, men da kommer prisen inn i bildet..er det værd de kronene for å få litt raskere ram? Min 333Mhz brikke er raskere enn RD800 og jeg er fornøyd med det.

Mitt råd er at du kjøper 333Mhz minne, dessuten var det en bekjent som sa til meg at de hovedkortene som skulle støtte DDR400 funket veldig dårlig når du først utstyrte de med DDR400 ram.

[ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-10-06 20:16 ]

Lenke til kommentar

har kikket litt på det der, og må si at et hovedkort som f.eks abit kx333 så bra ut, det har 5/2/1 multiplier, dvs at du kan kjøre på f.eks 150 mhz med 60 mhz agp og 30 mhz pci buss, eller 166 mhz med 66 mhz agp og 33 mhz pci buss, som jo er bra, men hvis du ikke låser opp xp prosessoren så er det jo begrenset hvor høyt du får klokket... tror faktisk at xp1600 prosessoren er den beste til formålet! 1700-1800 mhz burde jo være greit å få den opp i, noe som skulle tilsi 160mhz+ fsb hastighet! da vil du også ha bruk for 200 mhz ram :smile:

Leste forresten at xp2400+ prosessorene går an å få tak i i usa, så da kommer den kanskje til norge etterhvert, og den har http://www.hardocp.com klart å få opp i 165 mhz fsb (2500 mhz) noe som også skulle tilsi at det er bra med pc3200 ram.

alt kommer jo an på penger da... med amd må man jo kjøpe en dyr vifte osv.. ikke så gøy, på den andre siden, xp1600 er jo latterlig billig :smile:

Lenke til kommentar

Det er mer eller mindre bortkastet med PC3200 minne sammen med Athlon XP prosessorer hvis du ikke låser den opp og får den til å kjøre på ~200Mhz fsb. Det er bevist i diverse tester at det ikke er mye å hente ved å kjøre asynkron CPU/Minne hastighet med Athlon XP prosessorer.

Det vil bli mer aktuellt etter at de nye 166Mhz FSB Athlonene kommer på markedet. Da vil det forhåpentligvis være mulig med overklokking til 180++Mhz fsb og du vil trenge PC3200 minne for å henge med i svingene.

Men med tanke på framtiden så er det vel mest fornuftig å kjøpe PC3200 minne!?!

Lenke til kommentar

jeg tror faktisk at XP2200 er ferdig opplåst på multipliers over 12.5 på KT400 hovedkort på grunn av metoden de bruker for å kalkulere multiplier på. dette er iallefall tilfelle på abits KD7-serie. jeg ville kjøpt PC3200-ram, fordi det ikke er noe problem å låse opp XP2200+ CPUen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...