Lindsay Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Har en SME Server som kjører web,mail og ett forum.web og mail har jeg backup på men ikke databasen da det blir feilmeldinger når backupen blir lagt over så tenker da muligens på raid 1 og muligens tape og noe ala norton ghost for linux. Hva anbefaler dere da jeg er avhengig av å ha ett forum som er oppe 24/7. Forumet er ikke så stort da det er i sin spede begynnelse, men folk har måttet regge seg på nytt pga dårlig backup.Så dere skjønner att jeg nå er nødt til å ha ett fungerende backupsystem. Som sagt er dette en SME Server som fungerer glimmrende til mitt daglige bruk så vil nødig bytte OS. Lenke til kommentar
dib Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 har ikke prøvd dette selv enda (pga tid mangel atm) men kansje du kunne prøve dette... http://itpro.no/art/9111.html http://www.symantec.com/enterprise/sfbasic/index.jsp - gi en tilbake melding om du liker det om du tar det ibruk.. eller finnes det jo mange andre backup du kan bruke alt kommer annpå budsjett... penger har du å bruke på dette? har nevnt noen i en annen tråd.. sjekk den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=575633 Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 RAID for ekstra sikkerhet og en tapestasjon (eksterne disker kan også være et alternativ hvis vi snakker dårlig råd og store mengder data) som tar backup ved faste interval (en gang for dag og en til to ganger i uken). Du trenger ikke noe ekstra programvare for dette, Tar i en cronjobb gjør dette så enkelt og smertefritt som mulig (alt er såklart relativt ). Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hvorfor herjer med all slags ekstra programmer og liknende Tipper at det er snakk om MySQL, da er det fint mulig å kopiere filene mens databasen er i bruk. Du kan risikere å få "crashed tables", men det er en smal sak å ordne opp i Anbefaler at du undersøker litt rundt mulighetene som Rsync gir deg. Å for eksempel lage et bash script som rsyncer home til /backup/måned/dag/home f.eks bør være en grei jobb Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Har script som tar backup men kunne tenkt meg speiling og om det går uten å måtte reinnstalere igjen.Det vil jeg bare ikke da brukerne blir leie av å måtte regge seg på nytt igjen.Men skal prøve muligens en cronjobb også og vurdere tape om det ikke går.Penger er ikke problemet men vil ikke bruke penger på noe som ikke fungerer på SME Serveren da mysql passordet blir anderledes for hver ny innstalasjon av SME Server.Det er ett passord på 74 eller 76 bokstaver eller tall som blir generert av innstalsjonen.Har brukt phpmyadmin for å legge backupen på plass men uten hell.Har også prøvd backupen på forumet men da sier den att den ikke kan uploade fila så da er jeg like langt.Har lagt inn et spørsmål også på forumet til SME Server om de har en løsning,men det er på engelsk så er litt mere plunder å heft med det.Men om det finnes en løsning på det så blir jeg veldig glad Endret 18. mai 2006 av nre1458 Lenke til kommentar
nb Skrevet 1. juni 2006 Del Skrevet 1. juni 2006 Er det nå bare-bare å ta backup av den database mens den kjører, det er mulig jeg er ute å sykle nå, men de jeg har vært borti, har dette måtte blitt håndtert av selve databaseserveren for å passe på at basen er konsistent. Mulig jeg tar feil her, men i alle fall greit å sjekke i dokumentasjonen for den databasen du bruker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå