Gå til innhold

Remote Desktop/Skrivebords miljø på en gammel pc!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en gammel pc som gjører Debian Linux og kunne tenke meg og innstallere et skrivebords miljø (unnskyld kommer ikke på noen bra oversettelser). Men siden maskinen er gammel (200mhz, 64mb ram, 2gb harddisk) vet jeg ikke om den er i stand til å kjøre Gnome eller KDE.

Tror dere den er i stand til å kjøre Gnome eller KDE.

Vis ikke. Kan det være lurt å innstallere en VNC server (Remote Desktop som Vimo)?

Vil det bruke mindre ressurser? Eller vil det ta mer?

Kan jeg bruke det i min pc? Eller er den rett og slett alt for svak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kjøre GNOME eller KDE lokalt kan du bare glemme. Installer akkurat det du trenger til å boote + X så skal det i teorien være mulig å kjøre en X-session fra en annen maskin, prøvde det for en tid tilbake på en lignende maskin, selv synes jeg ikke det vare akeptabel nok (Fluxbox med Mozilla var raskere lokalt), men kanskje du vil få andre erfaringer.

Har dessverre ingen erfaringer med VNC.

Lenke til kommentar

Fluxbox fungerer på alt, men problemet er programvare. 64mb er alt for lite til det meste, det er mulig å kjøre evt. Firefox eller Opera, men så veldig bra vil det nok ikke gå. 200mhz er heller ikke så mye å skryte av (spesiellt hvis det er under PIII).

Nå skal det være sagt at min primære maskin i fjor var en PII-300mhz m 64mb, jeg fikk den til å fungere tilfredstillende med Fluxbox, Mozilla, MPlayer og GIMP, men jeg konfigurerte i hjel det meste av systemet for å få dette til. Har nå "oppgradert" til et monster av en PII Celeron 400mhz med 512mb ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...