Gå til innhold

Valg av obj. til D70 hus + Kjøp av tilbehør i USA

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst på speilrefleks og har nå sett meg råd til et.

Valget faller for et Nikon D70s med et Sigma 17-70 f/2,8-4,5 DC Macro objektiv.

Selges hos Alexander Foto (aka. elite foto) i Stavanger for 9500,-.

Noen som kan kommentere dette objektivet? Selger snakket varmt om dette med mye positiv omtale og en god nærgrense på 0,2 (20cm). Noe som jeg vil sette pris på. Min smale kompetanse sier at dette er et bedre objektiv enn kit objektivet og til en hyggelig pris. Stemmer dette?

Hos fotovideo selges samme oppsettet til 9 903,-. Prisen er derfor litt overaskende, og jeg liker tryggheten ved å handle kamera over disk.

Så over til tilbehøret, en kollega skal reise til New York neste uke og hun deler samme intersesse som meg.

Fant en forhandler på Nikons hjemmesider, www.17photo.com. Vi har derfor sjekket en del priser og fant noen overaskelser.

Sandisk Extreme III CF 4GB (133x) 1 378,- (219,89$) I Norge 2 865,-

Sandisk Extreme III CF 2GB (133x) 689,- (109,89$) I Norge 1 450,-

Nikon EN EL3 1500mAh batteri 281,- (44,89$) I Norge 595,-

Nikon SB800 Speedlight Flash (30.00$ rebate) 1 848,- (294,89$) I Norge 3 895,-

Tenker også på å handle et objektiv eller to, gjerne et 50mm f/1,8, et tele objektiv eller muligens et vidvinkel/fisheye.

Ønsker tips og kommentarer. Er litt i tvil med tanke på garantier osv..

Lurt og kjøpe en blitz i utlandet? Noe spesielt som kan gå i stykker med disse som gjør at jeg bør handle i Norge? Bruker en SB800 i eksempelet mitt, er ikke sikkert jeg trenger en så dyr blitz, men når den først er så billig der så hvorfor ikke?

Bruker valutakalkulator hos dinside.no og sammenligner med fotovideo.no.

Dollarkursen er meget lav for tiden og er i dag ca 6.13,-

Prisene jeg finner på nettet er nok noe avvik i fra hva det koster i butikk, men så mye kan det da ikke være? Noen som vet?

Vil selvfølgelig få henne til å undersøke å ringe før noen handel blir gjort. Hun har selv et D70 slik at hun vil ha muligheten til å teste produktene før hun reiser tilbake.

Ønsker derfor også tips fra dere til hva mere jeg kan handle meg imens jeg har muligheten. Filter etc..

P.S: Ønsker å handle kamera her pga garanti og Norsk reklamasjonsrett.

Håper på god respons både ang kamera tilbudet og utenlands handelen.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe blitz utenlands.

Ting som står på handlelisten min neste gang jeg er i USA:

Sigma 30mm f/1.4 - den perfekte brennvidden for mitt bruk og i overkant av en tusenlapp å spare.

Nikon DK-21M 1.2x forstørrende øyemusling. Koster over 700 her hjemme, $25 i USA!

Gode CP-filtre til utvalgte objektiv.

Lumiquest softbox.

Sigma 17-70 objektivet vet jeg ingenting om, men spesifikasjonene virker jo fristende. Ulempen synes å være at du må bruke kameraets interne fokusmotor, så sammenlignet med Nikons 18-70 blir det bråkete og tregere AF. Ikke noe stort problem, når du får f/2.8 på vidvinkel i bytte.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg ville ha sjekket ut nettbutikken til Japanphoto, da de ikke lenger bare tilbyr fremkalling av bilder.

2 Gb SanDisc Extreme III til 1000 lappen.

De andre prisene har jeg ikke sjekket, men mye virker billig, ihverfall billigere enn FotoVideo.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge hatt lyst på speilrefleks og har nå sett meg råd til et.

Valget faller for et Nikon D70s med et Sigma 17-70 f/2,8-4,5 DC Macro objektiv.

Selges hos Alexander Foto (aka. elite foto) i Stavanger for 9500,-.

Noen som kan kommentere dette objektivet? Selger snakket varmt om dette med mye positiv omtale og en god nærgrense på 0,2 (20cm). Noe som jeg vil sette pris på. Min smale kompetanse sier at dette er et bedre objektiv enn kit objektivet og til en hyggelig pris. Stemmer dette?

Nå er ikke kit objektivet til Nikon D70 spesielt dårlig, skal du kjøpe det alene er det nok ikke noe særlig billigere enn hva en sigma 17-70 ville kostet. Fordelen med Sigma er selvsagt at du for litt mer vidvinkel, og littegrann mer lystyrke. Ulempen er selvsagt at det ikke er et orginalt, og kan ha litt større variasjoner fra eksemplar til eksemplar. Selv ville jeg nok valgt kit objektivet da du kan få det for en billigere sum, og det sansynligvis er minst like skarpt (18-70mm regnes faktisk som en god zoom som er bedre enn mange langt dyrere objektiver). Det bør også nevnes at D70s sitt kit objektiv ikke kan samenlignes med det som kommer med EOS350d eller Nikon d50, dette er et mye mer påkostet objektiv enn de billige kitzoomene.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg var nylig i USA og kjøpte en SB-800, en kamerasekk og litt andre småtterier.

SB-800-blitzen er helt fantastisk, og når du har muligheten til å få den så billig ville jeg benyttet sjangsen.

Skader ikke å slenge med en 50mm f1.8 heller. Et kjempebra objektiv til den prisen.

Lenke til kommentar

Takk Anew og Wildbill, så veldig lovende ut.

Prisene var tilsvarende de jeg har funnet tidligere.

Nikon 70-300 f/4-5,6 AF Er dette noe jeg kan bruke til de gangene jeg trenger zoom?

Til en pris av 1 121,- kan jeg koste på meg dette selv om jeg ikke skulle ha et akutt behov for et enda. Litt kjekt_å_ha filosofi, men er det ubrukelig? (søppel)

Ser også at de har både imported og usa modeller med en liten pris differanse, er det noen forskjell på produktene? Uten om manualer og muligens garantier osv?

Jeg vil vertfall plukke med meg noen orginale batterier Nikon EN-EL3e 7,4 1500mAh som i tillegg var 5$ billigere her. Men jeg ser meg etter et batteri grep, finnes ikke dette til D70s?

Kunne også tenke meg å koste på meg et filter eller to, men her eg jeg desverre helt grønn. Noen som kan komme med anbefalinger?

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Batterigrep finnes dessverre ikke originalt til D70. Nikon tenkte vel at det fikk være grenser for muligheter i et "billig" hus. Det finnes et par selskaper som leverer 3. parts grep. Minst ett av dem har utløser på grepet, men skal du ha det gjort skikelig må du da sende inn kameraet for modifikasjon (alternativet er ledninger på utsiden av huset). Du kan sikkert selv forestille deg hva det gjør med garantien din. :)

Den 70-300G'en du ser på er ikke mye å skryte av, men den er også veldig billig. Ubrukelig er den ikke, såfremt du tilpasser forventningene til prisen. Det har vært et par tråder om 70-300 på tilbehørsforumet i det siste. Sjekk dem for tips.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
JNikon SB800 Speedlight Flash (30.00$ rebate) 1 848,- (294,89$) I Norge 3 895,-

PS: Ikke tro for mye på denne rabatten. Til fotosjappa betaler du prisen som oppgitt, og så får du vedlagt rabattskjemaer som du skal sende inn for å få tilsendt en sjekk på 30 dollar. Dette er noe amerikanske firma gjør for å få adresser til folk/kunder for å kunne spamme dem via snailmail i all fremtid, ikke for å gi deg et godt tilbud.

Jeg forsøkte dette med to minnekort fra Lexar mens jeg til og med bodde i USA (for fire måneder). Sjekkene kom aldri frem, til og med etter at jeg klaget og joda, de skulle sende nye sjekker, men de kom aldri. Enten pga. at rabattfirmaene (som ordner greiene for Lexar) spekulerer i å drite i kunder, eller fordi sjekkene forsvinner i postgangen (ikke umulig, post er upålitelig i USA, jeg var i Florida og noe post kom aldri fram).

Hva som skjer når du sender inn rabattskjema og fører på norsk adresse er jeg usikker på. Jeg gjetter på at det står med liten skrift at ikke-amerikanske adresser ikke kan få noe rabatt, eller så ignorerer de galant ditt rabattkrav og satser på at du ikke gidder mase for mye.

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med Tokina 19-35mm f/3,5-4,5 AF?

Så det ble anbefalt i en annen post. Noe bra vidvinkel objektiv?

6131327[/snapback]

Det er mindre vidvinkel enn Kit zoomen, og sigma 17-70mm. Det første av de to brenviddene på et zoom objektiv angir hvor vidt det er i den vide enden, som du ser er 19mm mindre vidvinkel enn 17 eller 18mm. Tokina 19-35mm er en vidvinkel zoom beregnet på 35mm eller fullformats digital. På et DX kamera vil 19-35 mm brenvidde gi zoom ommeråde fra moderat vidvinkel til en litt smal normal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...