Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?

Brukerundersøkelse  

162 stemmer

1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

• Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30

Anbefalte innlegg

Angående Azureus: Har du installert Suns Java eller kjører du den, som jeg aldri har klart å kjøre Azureus med, som fulgte med Ubuntu? Ikke det at du må bruke Azureus, men litt kjedelig generelt å ikke få kjørt javaprogrammer.

7870233[/snapback]

Jeg installerte Java via Automatix2, så det burdte være i orden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden jeg har brukt windows nå, spiller ikke lenger...

Og de få spillene jeg liker/benytter meg av funker på linux.

7.1 sliter jeg litt med enda, så den maskinen får Xp om jeg ikke får 7.1 til å funke snart.

*drittlei*

Er det noen som har opplevd at surround har funket "out-of-the-box", isåfall vil jeg veldig gjerne vite distroens navn. PM MEG?! (snarest)

Laptopen jeg bruker på skolen kjører bare archlinux, ingen windows der nei.

Et kryptert volum til film/muskk/spill så skolen holder seg unna, og grunnet legaliteten til noe av innholdet. :wee:

Jeg er veldig veldig fornøyd, vurderer å skrive en "bruker-guide" til full install av Archlinux med Gnome og Beryl.

Endret av chills
Lenke til kommentar

7.1 sliter jeg litt med enda, så den maskinen får Xp om jeg ikke får 7.1 til å funke snart.

*drittlei*

Er det noen som har opplevd at surround har funket "out-of-the-box", isåfall vil jeg veldig gjerne vite distroens navn. PM MEG?! (snarest)

Et kryptert volum til film/muskk/spill så skolen holder seg unna, og grunnet legaliteten til noe av innholdet. :wee:

Jeg er veldig veldig fornøyd, vurderer å skrive en "bruker-guide" til full install av Archlinux med Gnome og Beryl.

7871011[/snapback]

Hva skulle egentlig skolen bry seg om mp3'ene dine?

Eller mener du ikke 'cus-riaa-says-so-legalitet men onkel-politi-synes-du-er-ekkel-legalitet? :ohmy::ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

*drittlei*

7871011[/snapback]

Hva skulle egentlig skolen bry seg om mp3'ene dine?

Eller mener du ikke 'cus-riaa-says-so-legalitet men onkel-politi-synes-du-er-ekkel-legalitet? :ohmy::ermm:

7872956[/snapback]

håper for guds skyld at det er RIAA som sier det er ulovlig, hvis det ikke er tilfelle så vil jeg heller ikke vite hva det er...

Mn tilbake til topic, det ser ut til at jeg får konvertert fortere enn det jeg hadde trodd:

har nå fått overtalt pappa til at kabel er en livsnødvendighet for meg, og han sa at vi skulle finne en løsning på at jeg ikke hadde kabel, og den løsningen ser ut til at det blir trukket kabel ned på rommet mitt!

Noe som igjen betyr at jeg endelig får konvertert

(det trådløse kortet på laptopen liker ikke linux... :thumbdown: )

i tillegg får jeg en god del av de andre maskinene mine på nett, slik at jeg slipper og bruke denne pcen for og teste ut forskjellige distroer, kjipt og skifte frem og tilbake mellom windows og en eller annen distro bare fordi du ikke skjønner noe, eller det er noe du trenger hjelp med...

(ja, jeg har prøvd virtualisering, men nettet funka ikke der heller...)

Så uansett så blir det nok bra, jeg gleder meg. Hvis jeg nå bare klarer og bestemme meg for hvilken distro jeg skal velge... :hmm:

Lenke til kommentar
Har triple boot for tiden med Ubuntu 6.10 Edgy Eft, Windows XP Pro og Windows Vista Business. Bruker Ubuntu til alt. Windows er kun til spill. Vel, også for Azureus for øyeblikket, siden den fryser Ubuntu av en eller annen merkelig grunn.

7869885[/snapback]

I Ubuntu bruker jeg Ktorrent 2.1rc1 - Faktisk omtrent like bra som Azureus og støtter i tillegg plugins. 2.0.3 ligger i pakkelagre, 2.1rc1 kan lastes ned for ubuntu her: http://ktorrent.org/index.php?page=downloads

7869938[/snapback]

Takk for tips. :) Jeg har forløpig ikke begitt meg ut på søk etter torrent-alternativer. Leste om folk som hadde problemer med frysing ikke bare med Azuerus, men også med andre torrentprogrammer.

Edit: Installert, og ser veldig lovende ut. Tar en test mens jeg spiser middag, og ser om systemet er fryst når jeg kommer tilbake.

7870135[/snapback]

Nope, ktorrent fryser systemet den også. Har lest diverse poster på Ubuntu-forumet der folk har samme problem, og det ser ut til kun å gjelde P2P- og torrentprogrammer på trådløst nett. Veldig sært! :(

Lenke til kommentar
Korrekt! For at det trådløse nettverkskortet skal fungere. Er det dette som messer det opp?

7880898[/snapback]

Jeg ser det som ekstremt sannsynlig ja... ndiswrapper er avhengig av spesielt stabile/gode windowsdrivere for å fungere skikkelig.

Det er to måter å fikse det på... 1. Finn en mer stabil versjon av windowsdriveren. - Det trenger ikke å være den nyeste.

2. Finn ut om du kan bruke en native-modul:

Er det en usb enhet så skriver du:

lsusb se etter et heksadesimaltall på formen: 0cae:248e - [Produsent ID]:[Enhets ID]

Google det tallet du finner.

Er det et pci-kort så kan du finne samme tallet ved:

lspci | grep Network Merk deg de første tallene, noe slikt: 02:03 bruk disse slik:

lspci -n | grep 02:03 Da vil du finne produsent og enhets id på samme formen som for lsusb.

Bruker du ubuntu kan du trolig installere modulen ved å bruke sudo module-assistant hvis du ikke finner modulen ferdigkompilert via pakkesystemet. Etter at du har gjort det kan du deaktivere/avinstallere ndiswrapper.

Lenke til kommentar

Idag røyk Windows installasjonen på den bærbare også gitt. Etter flere måneder med en gammel windows installasjon som hang seg og gikk utrolig tregt så bestemte jeg meg får å formatere. Har en eldre Zepto 4050 som jeg bestemte meg for å finne en passende linux distro. Har testet ut flere distroer den siste måneden og den eneste som har funnet det meste av hardware er Ubuntu og PCLinuxOS, men valget falt på Ubuntu. Det eneste problemer jeg støtte på var manglende støtte for en knapp som du kan slå av og på det trådløse nettet med. Kortet var et PRO/Wireless 2200BG og prøvde alt, men til slutt fant jeg svaret. Oppgradering av Bios gjorde susen.

Etter installasjon så kjørte jeg gjennom Easyubuntu som la inn det meste av codec etc, pluss VLC player seff. Tviler på at det blir Vista på en stund :)

Lenke til kommentar

Bare det at du har muligheten til å ha flere desktoper eller workspacer er jo alene en grunn å bytte til GNU Linux. Pluss at du kan velge å ha et vindu på toppen av alle andre. Dette er ikke standard i Windows XP og har irritert meg noen ganger.

Kanskje de har lagt til muligheten i Vista.

Lenke til kommentar

Må ha Windows :(

Hadde det ikke vært for at medier og kommuniksajon støtter monopoliserende og kyniske selskaper hadde jeg skiftet raskere enn du kan si lisensavgift.

Har dermed Windows XP på bærbaren (skolen)

Windows 2000 på Stasjonæren.

Og Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) på "sengepcen". <-- Me likes.

Brukes mest til IRC (Konversation), Internet (FireFox 2), og film (VLC).

Lenke til kommentar

Hadde inntil i går Windows XP Pro på begge pc'ene mine (2 lovlige lisenser til og med.. :) ).....men siden den "minste" av dem står som server (ftp og web), så tenkte jeg å bytte ut Win XP med Fedora 6. Den siste Fedora-versjonen overrasket meg. Mye bedre enn den forrige jeg testa (4'ern).

Så når disse spillfolka klarer å få til spill for Linux også, så kan det nok hende at jeg "konverterer" helt....

Er forøvring testing av Vista, som har gitt meg denne plutselige interessen for Linux..hehe.

Pantera

Lenke til kommentar
Så når disse spillfolka klarer å få til spill for Linux også, så kan det nok hende at jeg "konverterer" helt....
Du er sikkert klar over det allerede, men du får kjørt en del DirectX-spilltitler (for Windows) på GNU/Linux ved å bruke f.eks. Windows-kompatibilitetslaget Wine (=FOSS) eller Cedega (=payware). Hvis du er en proff-gamer vil sannsynligvis Windows fortsatt være å foretrekke riktignok, det avhenger nok av hvilket spill det er snakk om ...

Alternativt kan man jo bytte spill ;-) finnes nok av underholdende spill for GNU/Linux å kaste bort tida med (ta f.eks. en titt her).

Er forøvring testing av Vista, som har gitt meg denne plutselige interessen for Linux..hehe.
Strålende! Da er heller ikke Vista så ille at det ikke er godt for noe (-:
Lenke til kommentar

Har ikke brukt Windows siden fredag! Har nå forelsket meg i Ubuntu å kjører bare det. Instalerte nemlig Ubuntu på den nye laptop'n på fredag men før det kjørte jeg Windows. Etter installen har jeg kjørt Windows EN gang fordi det var noe tull med nettverket. Kommer bare til å bruke Windows til nødhjelpaksjoner til andre nå da...og kanskje et spill i ny og den... Skal skaffe meg sånn at jeg kan kjøre EXE-filene på partiosjonene mine og og da ser jeg ingen grunn til å bruke Windows

Lenke til kommentar
Bare det at du har muligheten til å ha flere desktoper eller workspacer er jo alene en grunn å bytte til GNU Linux. Pluss at du kan velge å ha et vindu på toppen av alle andre. Dette er ikke standard i Windows XP og har irritert meg noen ganger.

Kanskje de har lagt til muligheten i Vista.

7912776[/snapback]

Joda man kan laste ned flere desktoper via et powertoy fra microsoft.com som er gratis.

Jeg har selv et litt annet setup.

FreeBSD pa server i nederland, og windows xp pro hjemme hvor jeg irc'er etc fra servern(irssi etc)

Behover egentlig ikke *nix hjemme i dette scenarioet.

Lenke til kommentar

Da er Windows ute av maskinen min iallefall. Har drevet å testet Vista en del paralellt med Suse Linux i den siste tiden. I denne perioden har Linux tatt mer og mer av tiden, og etter at ingen i familien har bootet inn i Windows på snart 2 uker tok jeg skrittet. Formaterte for en uke siden, la inn Ubuntu 6.10 og har ikke sett meg tilbake siden. Eneste snag er at jeg ikke er fornøyd med Compiz/Beryl, men det har mer med viften til skjermkortet (flymotor) en effektene i seg selv så jeg skippet det. Ellers er Tuxcart, Planet Penguin Racer, Supertux og Tux Paint lagt inn så da er også husets femåring såre fornøyd:)

Endret av Mr.Rogers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...