Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?

Brukerundersøkelse  

162 stemmer

1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

• Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på for. eks adobe programmene hvor det ikke er noen gode alternativer til linux.

Det finnes alternativer (og de er like god eller bedre) til Adobe. GIMP, Krita, Inkscape, ImageMagick og Scribus har alt en grafisk designer trenger.

6202618[/snapback]

Tja jeg hører du sier det, menne etter min mening så ligger nok GIMP litt etter adobe :)

Menne var i grunn mer Photoshop album eller elements 4 jeg tenkte på, rett og slett bilde arkiveringsbiten og ikke selve design delen.

På arkiveringsside så har jeg ikke funnet noen programmer ihvertfall! (tja kanskje picasa nå da, men elements 4 sin organiser er bedre, mye bedre:)

er vel stort sett det og spillinga som er det eneste som hindrer meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, må nok innrømme det. Har en egen pc med windows på som jeg bruker til bildebehandling (adobe photoshop, rawshooter), videoredigering (premiere) og litt annet (proshow gold, adobe encore). Denne maskinen har jeg fargekalibrert skjermen på. Har ikke internett på denne.

Kommer nok til å kjøre med denne løsningen til det dukker opp et godt alternativ.

Ellers har jeg en annen pc der jeg gjør mine andre gjøremål. Debian Sarge brukes til amsn, surfing, epost, openoffice, quanta+ og andre småsaker.

Jeg bruker også egen pc til mediasenter. Der kjører jeg Geexbox, og jeg syntes dette fungerer utmerket! Deilig å navigere på tven med fjernkontroll fra sofakroken :w00t:

Ellers har jeg en filserver som kjører Debian Sarge. Denne kan lagre ~800GB.

Lenke til kommentar
KJører for fult Ubuntu Dapper Drake 6.06. Og jeg har ingen planer om å vende tilbake til windows.

Men, skal jeg være ærlig. Så har jeg windows på bærbaren. Men det er etter at jeg er pålagt til å ha windows på skolen. Etter som Sys.Adm ikke liker linux på nettverket hans -  Hvorfor? tja, ikke vet jeg. Manglende kunskaper sikkert. Men nå er det jo bare 23dager igjen av dette skoleåret. Og da forsvinner windows for godt der og.

6199239[/snapback]

Siste dagene, pingviner på alle prosjektorene :p

@mortenglmz: Du kunne jo vist fingeren til sysadmin en siste gang før du forlater skolen ved å bruke GNU/Linux, bare la han få vite at du ikke respekterer det påbudet. Det er viktig at de ser at det finnes alternativer. Det går ikke an å presse folk til å bruke noe annet enn man selv ønsker.

6199601[/snapback]

Hehe, en annen i klassen prøvde noe ala det i fjor. Sa han trengte WEP key til pcn sin.. Så kom han inn på rommet hans, og han skulle sette seg til med den, da kom det sitater som; "Hva er dette?" så letet han på i menyer å prøvde å finne noe å skrive inn. Men til slutt gav han opp, og sa at han måtte legge inn windows. Lærlingen derimot som er der, var positiv til linux bruk.

Og gjett hvem som skriver søknad akuratt nå, som lærling ved samme skolen? -hihi, jo jeg =) skal se om jeg får tak i han imorra, bare for å se om det er noe vits med å levere innsøknad.

6199798[/snapback]

Spør lærlingen når du trenger ting da :)

Hva slags sikkerhet er det, når nøkkelen ligger fritt tilgjengelig? På NTNU bruker vi åpent trådløsnett (uten kryptering), men med en VPN-tilkobling mot Cisco-konsentrator eller web-authentication. Det betyr at man kan koble seg til trådløs-nettet, men skal man ha noe nytte av det i det hele tatt, må man enten logge seg inn via web eller bruke VPN. Noen tjenester er ikke tilgjengelige gjennom web-auth, de fungerer kun gjennom VPN. Det er måten å sikre trådløs-nett på.

6202011[/snapback]

På UIO bruker vi desverre WPA med eget brukernavn passord. Desverre har ikke NetworkManager støtte for dette just yet, og i tillegg så vet jeg at kortet mitt (under windows) er det eneste kortet som er lista opp som "funker ikke med vår løsning, kjøp et annet" - ikke om jeg vet om det egentlig har noe å si når jeg kjører det under linux.

Lenke til kommentar

Har vel kjørt linux i en måned nå og må si jeg er veldig fornøyd.

Har en liten disk med windows, men den har ikke hvert i bruk. (Til stor ergelse for den ene kompisen min, men han hater jo alt som ikke negynner på MS da.)

Eneste jeg ikke liker med linux er at jeg ikke har funnet en veldig god erstatning for Dream Weaver. (Keep Loocking)

Lenke til kommentar
Men vi Linux/UNIX-folk er jo vant med kommandolinje, så det bør ikke være verdens største utfordring å få til heller.

6204061[/snapback]

Er jo mulig å lage sine egne scripts da. Sånn at det hele ordner seg når du starter opp :)

Lenke til kommentar
Men vi Linux/UNIX-folk er jo vant med kommandolinje, så det bør ikke være verdens største utfordring å få til heller.

6204061[/snapback]

Neida - det er bare det at jeg "til daglig" bruker et annet system, og det er knot å deaktivere det for så å aktivere et helt annet system enn det jeg bruker til daglig.

Har vel kjørt linux i en måned nå og må si jeg er veldig fornøyd.

Har en liten disk med windows, men den har ikke hvert i bruk. (Til stor ergelse for den ene kompisen min, men han hater jo alt som ikke negynner på MS da.)

Eneste jeg ikke liker med linux er at jeg ikke har funnet en veldig god erstatning for Dream Weaver. (Keep Loocking)

6204190[/snapback]

Hvorfor gjør han det? Bare nyskjerrig :p

6204061[/snapback]

Er jo mulig å lage sine egne scripts da. Sånn at det hele ordner seg når du starter opp :)

6204371[/snapback]

Starter opp? Gjør man noengang det? Suspend er en fin ting :)

Lenke til kommentar

6204190[/snapback]

Nå vet jeg ikke så mye om Dreamweaver, men har du prøvd NVU?

6204655[/snapback]

Lastet ned en rpm version til NVU fra deres egen side, den ville ikke instalere. Manglet en fil osv (Gadd ikke begynne og surre med og finne fram filer da, så kan se på det en annen gang,)

PS: Da jeg søkte litt istad fant jeg et lite program som gjorde at jeg kunne kjøre photoshop, DW og mange andre Windows programmer i linux. 2 versioner, en til 30$ og en til 60$

Tror jeg dropper det der. (Er ikke viktig.

Lenke til kommentar

btw, noen som veit om BF2 faktisk klarer å kjøre igjenom cedega uten problemer? Ser cedega reklamerer med det, men jeg tør ikke HELT og tro det, dette er nemlig det eneste spillet jeg spiller, og kan derfor kaste ut windows helt hvis dette stemmer hvis kjøret lite kompromiss med meg selv angående bilde arkiveringsfunksjonen.

Lenke til kommentar
Jeg bruker windows.. :w00t:  kunne ikke falle meg inn og gå over til linux! :no:

6204258[/snapback]

Denne posten ble postet i Linux-delen for brukere som allerede bruker Linux for å se hvor mange av dem som ikke gjører Windows, men hvis du tar en tur på Ubuntu.com 1.juni og laster ned Dapper Drake eller tar en titt på linkene i signaturen min så kan det hende det faller deg inn ;)

6204190[/snapback]

Nå vet jeg ikke så mye om Dreamweaver, men har du prøvd NVU?

6204655[/snapback]

Lastet ned en rpm version til NVU fra deres egen side, den ville ikke instalere. Manglet en fil osv (Gadd ikke begynne og surre med og finne fram filer da, så kan se på det en annen gang,)

PS: Da jeg søkte litt istad fant jeg et lite program som gjorde at jeg kunne kjøre photoshop, DW og mange andre Windows programmer i linux. 2 versioner, en til 30$ og en til 60$

Tror jeg dropper det der. (Er ikke viktig.

6205317[/snapback]

Du bruker en RPM-basert distro? Kan være litt dependencies problemer der ja :roll: men du har sjekket pakkesystemet?

NVU og Gimp er to veldig gode alternativer, men er litt vanskelige i starten virker det som, kommer forresten en ny bok om Gimp i bokhandelen snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...