Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?


Brukerundersøkelse  

162 stemmer

  1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

    • Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30


Anbefalte innlegg

Gentoo er ikke en magisk formel for hastighet, man skal i teorien og med rett tweaking få Gentoo til å være raskere en andre alternativ (selv om jeg aldri har fått det til eller sett noen som har fått det til).

 

Slackware eller Arch kan kanskje være et alternativ?

Joda, det kan være et alternativ. Men ingen garanti. Jeg trodde at den magiske formelen for å få en litt kjappere tilværelse, var å ekskludere så mange moduler og snusk som mulig. Men det hjalp ikke stort.

 

Jeg har alltid bruk Gaim og har ikke vært borti noen problem (heller ikke med v2 beta). Når det gjelder funksjonalitet vet jeg ikke, jeg bruker Gaim til å skrive tekst og av og til motta filer.

Jeg føler meg fremdeles tilbakestående eller blind når alle andre kan se noe, men ikke jeg.

Edit; Må også ha med at jeg ikke ønsker å sende filen mange ganger, i håp om at den andre parten skal se at jeg sender noe. Må gjerne trykke flere ganger på "send file" for at den andre skal få lov til å trykke motta.

Jeg skulle gjerne ha gått over til noe annet enn MSN, men da må jeg desverre sitte alene og prate med meg selv.

 

Etter hva jeg har fått med meg så har ikke nVIDIA laget noe driver eller gitt ut noen dokumentasjon på dette.

Nettopp! Det skal finnes en driver som noen har mekket selv, men den er på beta 0.00~1 stadiet. Og er vanskelig både å finne og installere.

 

Flere skjermer kan være et helvete i Linux, men med en god xorg.conf kan man unngå mange problem. Hos meg er det iallefall plug & play på alt.

6137001[/snapback]

Ja, det bruker å være et helvette. Men med en god xorg.conf _kan_ man unngå mange problem. Tingen er at jeg ikke har ork eller nerver til å sitte i ukesvis for å fintune xorg.conf.

 

 

---

 

Men uansett, skal installere Linux pånytt når sommerferien kommer, når jeg får tid til å gjøre systemet brukbart.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, det kan være et alternativ. Men ingen garanti. Jeg trodde at den magiske formelen for å få en litt kjappere tilværelse, var å ekskludere så mange moduler og snusk som mulig. Men det hjalp ikke stort.

 

Jepp, trikset er å unngå mest mulig pakker/programmer (en standard innstallasjon hos meg ligger mellom 200-400mb), kernelen er ikke så viktig (bare under oppstart). Når det gjelder optimalisering så synes jeg det er veldig oppskryt, nesten alle pakkene jeg bruker er kompilert mot i486.

 

Ja, det bruker å være et helvette. Men med en god xorg.conf _kan_ man unngå mange problem. Tingen er at jeg ikke har ork eller nerver til å sitte i ukesvis for å fintune xorg.conf.

 

Seriøst det er ikke så mye arbeid, tok meg maks 15min.

Lenke til kommentar

olear, hvilken skjermmodus kjører du? Når du setter på en film på hovedskjermen, så kommer denne automatisk i fullscreen på sekunderskjermen, og du kan la denne surre i bakgrunnen mens du holder på med noe annet?

Isåfall, hvordan gjorde du dette?

Lenke til kommentar

Jeg kjører vanligvis to uavhengige skjermer (0.0 og 0.1), noen ganger Xinerama (stor desktop). Filmen kommer i fullscreen på den skjermen jeg starter/flytter filmen. Jeg har ikke gjort noe spesielt, dette skal da være normal oppførsel(?).

Endret av olear
Lenke til kommentar
En eneste ting jeg kan klage over MSN. Jajaja jeg vet MSN ikke er populært og det er fra MS osv, men hvorfor bruke f. eks. Google Talk når INGEN av vennene dine i det hele tatt vet hva det er?

6137097[/snapback]

Det er en bra start iallefall :) bruker selv jabber, og flere jeg kjenner har startet å bruke det i det siste, de fleste med google sin server.

 

Du kan jo også legge til din msn account til din brukerkonto i f.eks googleTALK

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
En eneste ting jeg kan klage over MSN. Jajaja jeg vet MSN ikke er populært og det er fra MS osv, men hvorfor bruke f. eks. Google Talk når INGEN av vennene dine i det hele tatt vet hva det er?

6137097[/snapback]

Det er en bra start iallefall :) bruker selv jabber, og flere jeg kjenner har startet å bruke det i det siste, de fleste med google sin server.

 

Du kan jo også legge til din msn account til din brukerkonto i f.eks googleTALK

6137569[/snapback]

 

Støtter jabber med googles server filoverføringer? jabber.org gjør det nemlig ikke...

 

Får kansje bytte når gaim 2.0 kommer, den g'en kan jo likegjerne stå for "google" som for "gnome"...

Lenke til kommentar

Av alle maskinene jeg har så bruker bare en Windows (ironisk nok den jeg bruker mest). Laptoppen kjører OSX og alle serverne mine kjører Linux. Linux er flott, pent, og veldig enkelt å bruke. Brukervennligheten i Ubuntu er helt på topp (pakkeinstalleringen synaptic er jo helt ekstremt deilig å bruke).

 

Hadde jeg bare hatt et skjermkort med bedre støtte for Linux, så hadde jeg brukt det 100% (det finnes jo trossalt mange spill i linux, mange med grei underholdningsverdi). Det får bli neste gang jeg kjøper noe nytt til datan. :)

Lenke til kommentar

Hva slags skjermkort har du?

 

Edit: skjermkortstøtten i GNU/Linux har blitt ganske bra, både med nVIDIA-baserte kort og ATI-baserte kort. nVIDIA leverer støtte for GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. ATI har GNU/Linux-støtte. Den har vært heller dårlig tradisjonelt, men dette er for alvor i ferd med å snu seg. De nyeste Linux-driverne fra ATI støtter nå alle de nyeste skjermkortene fra ATI, og ATI har også inkludert støtte for AVIVO i GNU/Linux. Her kan man lese en artikkel hvor phoronix har testet de nye Linux-driverne fra ATI. Resultatene er faktisk oppsiktsvekkende.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hva slags skjermkort har du?

 

Edit: skjermkortstøtten i GNU/Linux har blitt ganske bra, både med nVIDIA-baserte kort og ATI-baserte kort. nVIDIA leverer støtte for GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. ATI har GNU/Linux-støtte. Den har vært heller dårlig tradisjonelt, men dette er for alvor i ferd med å snu seg. De nyeste Linux-driverne fra ATI støtter nå alle de nyeste skjermkortene fra ATI, og ATI har også inkludert støtte for AVIVO i GNU/Linux. Her kan man lese en artikkel hvor phoronix har testet de nye Linux-driverne fra ATI. Resultatene er faktisk oppsiktsvekkende.

6140018[/snapback]

 

 

Wow! Intressant lesestoff! Utrolig hvor fort ting utvikler seg hvis man ikke følger med en liten stund. Dette var imponerende. :) Jeg har et gammelt 9600 Pro, så jeg ville tro det var rimelig god støtte. Dette får vi prøve når jeg kommer meg hjem.

Lenke til kommentar
Dual-screen og switching mellom skjermer ser jeg på som et mareritt i Linux. Med mindre jeg bruker SuSe da (men det vil jeg ikke ha).

Fortell meg en enkel måte å sette på en film i fullscreen på prosjektoren, samtidig som jeg kan jobbe på den andre skjermen du :)

6136853[/snapback]

 

Suses Sax2 må jo være det beste programmet til å konfigurere X. Selv bruker jeg livecden når jeg har behov for en ny konfigfil.

Lenke til kommentar
En eneste ting jeg kan klage over MSN. Jajaja jeg vet MSN ikke er populært og det er fra MS osv, men hvorfor bruke f. eks. Google Talk når INGEN av vennene dine i det hele tatt vet hva det er?

6137097[/snapback]

Det er en bra start iallefall :) bruker selv jabber, og flere jeg kjenner har startet å bruke det i det siste, de fleste med google sin server.

 

Du kan jo også legge til din msn account til din brukerkonto i f.eks googleTALK

6137569[/snapback]

 

Støtter jabber med googles server filoverføringer? jabber.org gjør det nemlig ikke...

 

Får kansje bytte når gaim 2.0 kommer, den g'en kan jo likegjerne stå for "google" som for "gnome"...

6139021[/snapback]

Jeg har problemer med å sende filer fra gmail til gmail også om jeg bruker en annen klient, har ikke akkurat prøvd så mye heller da...

 

Google sin server støtter ikke off-line meldinger og klienten til google kan ikke søke etter tjenester eller delta i konferasjerom, men du kan nå ha bilder i google talk... er en del mangler hos google enda.

 

Google talk er propreatary freeware så klienten deres blir nok ikke noe særlig aktuell når den kommer på Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...