Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?

Brukerundersøkelse  

162 stemmer

1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

• Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30

Anbefalte innlegg

Bruker bare Arch på desktopmaskina men har Windows i dual-boot med Ubuntu på laptopen som samboeren pleier å bruke når hun ikke gidder å gå bort til maskina si. Studenter kan jo få samtlige Windows gratis uansett, så for annet enn plassens del er det ikke bryet verdt å fjerne.

Prøvde å teste ut ie7 på en av skolens windows-servere, men det lot seg ikke installere i ~ :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg synes denne tråden er ganske unyttig så får jeg vel gjøre som alle andre og poste her jeg også ;)

Brukte Windows i perioden 2000-2001 grunnet skole (mest fordi jeg var lei Mac, og grafiske programmer i Linux ikke var helt på høyden med alternativer til MacOS/Windows), før 2000 brukte jeg for det meste NetBSD, AmigaOS og MacOS, brukte også Linux, men ikke så mye som de andre alternativene. Etter 2001 har jeg bare brukt Linux, med unntak av noen små turer innom NetBSD i ny og ne.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Bruker kun windows... synes slitet med linux ikke er verdt det når alle programmene jeg bruker er windows basert. synes grensesnittet er utmerket med vista transformation pack.... tror ikke jeg kommer til å bruke linux til noe annet en serverløsninger... "Wintendo 4 life"

:woot:

Lenke til kommentar

wil: Du kjører da Windows selv?

Anyshways, har ingen maskiner med Windows på. Siste rest kastet jeg vel ut for 1-1 1/2 år siden, men hadde ikke brukt det på lenge. Skal dog sies at jeg i høst kjøpte meg en iBook, så det er ikke et helt rent GNU/Linux(o.l.)-land på hybelen(blir dog mye terminaler på Mac'en også). I tillegg jobber jeg med Linux på deltid.

Lenke til kommentar

Ja, jeg kjører Windows XP64 Pro på hovedmaskinen min, av den enkle grunn at jeg ikke orker knotet med å få sett filmer på prosjektoren, pluss at ingen MSN-klienter er stabile og så lett brukervennlig som Microsoft sin. Klart er det mye jeg irriterer meg over i Windows, men hvorfor sitte å knote med kompileringer og andre ting som tar relativt lang tid å få opp å kjøre i Linux, når programmer i Windows er så lett å installere?

(Jada, skal sette opp dualboot når Ubuntu Dapper kommer ut)

Ikke klarer jeg å finne video-in driver for skjermkortet mitt heller, så derfor har jeg dualboot med Windows Media Center Edition også.

Jeg bruker Gentoo på bærbaren da, siden jeg bare bruker den på skolen, der har jeg soffice, firefox, gnome og xmms, pluss at jeg har lyddriver, wifi og ethernet. Og den går merkbart tregere enn windows. Litt kjedelig egentlig, siden jeg liker følelsen av makt når jeg sitter med Linux.

Serveren kjører selvfølgelig Linux da :)

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt så mange ganger før. (Les også Profilen min) Ja, jeg har Windows på maskinene mine. Kjører tilogmed Dual Windows på stasjonæren min, men XP har jeg ikke brukt siden I mars eller noe. Om alt går som planlagt blir den fjerna i Helga til fordel for Slackware 10.2 med Kernel-2.6.16.16 tenker jeg.

Vurderte Debian 3.1r2 på stasjonæren en stund her siden at jeg har den liggende, men tror det blir Slackware. Blir nok enklest det for min del å kjøre Slackware.

Lenke til kommentar

Må dessverre fortsatt ha Windows på den bærbare maskinen. Det er et par programmer som det ikke finnes linux-alternativer for. Det være seg MS Outlook og Floats Mobile Agent. Har forøvrig begynt å teste ut Slackware 10.2 på den bærbare maskinen. Den eldste maskinen kjører fortsatt Windows 98 SE på grunn av kompabilitet med gamle DOS-spill. Resten av maskinene begynner å bli ganske så Windows-frie. Windows-partisjonen på multimedia-maskinen henger i en tynn tråd nå. Der bruker jeg Slackware. Brannmuren kjører FreeBSD og er totalt Windows-fri.

Lenke til kommentar
Må dessverre fortsatt ha Windows på den bærbare maskinen. Det er et par programmer som det ikke finnes linux-alternativer for. Det være seg MS Outlook og Floats Mobile Agent. Har forøvrig begynt å teste ut Slackware 10.2 på den bærbare maskinen. Den eldste maskinen kjører fortsatt Windows 98 SE på grunn av kompabilitet med gamle DOS-spill. Resten av maskinene begynner å bli ganske så Windows-frie. Windows-partisjonen på multimedia-maskinen henger i en tynn tråd nå. Der bruker jeg Slackware. Brannmuren kjører FreeBSD og er totalt Windows-fri.

6133928[/snapback]

Kan ikke hjelpe deg med Float, jeg savner den ikke, men sender ikke så mye sms som før så..

Men Outlook, Evolution som følger med blandt annet ubuntu er genial.

Jeg var Outlookavhengig før jeg også.

Lenke til kommentar
Selv om jeg synes denne tråden er ganske unyttig så får jeg vel gjøre som alle andre og poste her jeg også ;)

6132552[/snapback]

Så jo at denne tråden var meningsløs :p men jeg er litt nyskjerrig på hvor mange som ikke har Windows på maskinen for å se ca hvor stor andel av open-source os brukere MS eller utviklere for MS tjener penger på, og hva som får Linux-brukere til å ha Windows installert.

Sett at Linux har en markedsandel på f.eks 8%, ca 50% av disse har Windows installert i tillegg og bruker det til spilling, 25% bruker Cedega, 10% kun spiller spill gitt ut til Linux og resterende ikke spiller så er ikke open source os'er et et særlig atraktivt for f.eks spillutviklere.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar

Bruker hovedsakelig linux, og av og til windows på dama sin maskin hvis jeg ikke gidder starte opp ubuntuen. Kommer til å være slik til den dagen Vista kommer, da vil det vel være på tide å investere i ny maskin. Den som har ubuntu inne nu kommer til å fortsette å ha det i evig tid, men ikke fordi jeg ikke klarer å leve uten, men fordi jeg er nysgjerrig.

Synes linux er vanvittig kjedelig siden det

1. er vanvittig lite programmer, og jeg liker ikke å ha bare ett alternativ

2. mange programmer er fortsatt tekstbaserte. de gjør jobben (kanskje), men er kjedelige

Mulig jeg er bitt av "bloat"tendensen mtp programmer, men linux er i mine øyne ikke kommet langt nok hvis de fleste har en win-partisjon i tillegg.

Lenke til kommentar
Bruker hovedsakelig linux, og av og til windows på dama sin maskin hvis jeg ikke gidder starte opp ubuntuen. Kommer til å være slik til den dagen Vista kommer, da vil det vel være på tide å investere i ny maskin. Den som har ubuntu inne nu kommer til å fortsette å ha det i evig tid, men ikke fordi jeg ikke klarer å leve uten, men fordi jeg er nysgjerrig.

Synes linux er vanvittig kjedelig siden det

1. er vanvittig lite programmer, og jeg liker ikke å ha bare ett alternativ

2. mange programmer er fortsatt tekstbaserte. de gjør jobben (kanskje), men er kjedelige

Mulig jeg er bitt av "bloat"tendensen mtp programmer, men linux er i mine øyne ikke kommet langt nok hvis de fleste har en win-partisjon i tillegg.

6136437[/snapback]

At det er vanvittig lite programmer er jeg rett og slett ikke enig med deg i. Jeg har heller opplevd at det har vært så mange programmer at det har vært vanskelig å velge, selv etter at jeg har tatt bort de som er ufrie, de som er eldgamle, de som ikke går å kompilere, og de som ikke er ferdige. Stort sett i allefall.

Ang. "de fleste har en windowspartisjon". Ja vel. Teknisk sett har jeg en også, selv om den ikke har blitt startet på veldig veldig lenge (ca ett år om jeg ikke tar feil). Jeg har faktisk ikke brukt windows på den tiden. Hvorfor skulle jeg det? Føler ikke akkurat noe behov...

Lenke til kommentar
Ja, jeg kjører Windows XP64 Pro på hovedmaskinen min, av den enkle grunn at jeg ikke orker knotet med å få sett filmer på prosjektoren, pluss at ingen MSN-klienter er stabile og så lett brukervennlig som Microsoft sin. Klart er det mye jeg irriterer meg over i Windows, men hvorfor sitte å knote med kompileringer og andre ting som tar relativt lang tid å få opp å kjøre i Linux, når programmer i Windows er så lett å installere?

(Jada, skal sette opp dualboot når Ubuntu Dapper kommer ut)

Ikke klarer jeg å finne video-in driver for skjermkortet mitt heller, så derfor har jeg dualboot med Windows Media Center Edition også.

Jeg bruker Gentoo på bærbaren da, siden jeg bare bruker den på skolen, der har jeg soffice, firefox, gnome og xmms, pluss at jeg har lyddriver, wifi og ethernet. Og den går merkbart tregere enn windows. Litt kjedelig egentlig, siden jeg liker følelsen av makt når jeg sitter med Linux.

Serveren kjører selvfølgelig Linux da :)

6133290[/snapback]

Holy Shitt. Du trenger ikke bruke Gentoo da. Det er jo kongen av kompilering. Det går an å bruke en annen Linux Distro også. Det at Linux enda ikke har laga stabile Chatteklienter er bare tull. Det finnes en haug av dem som støtter på MSN nettverket, og ICQ veldig enkelt. Bare å let å du skal finne.

Hmmmm. Hva mener du nå, med å se film på Prosjektoren? Er det så vanskelig å gjøre i Linux da? Såvidt jeg vet er det bare å koble Skjermkabel til skjermkortet så er den oppe å står? Har da gjort det opp til flere ganger på laptopen min. Gjorde det senest på Julespillet på skolen i fjor. Det fungerte fint det. Ingen problem. Var bare å stikke skjermkabeln i Laptopen og den andre enden i Prosjektoren så var den oppe å stod med en gang. Kunne da velge om jeg vil ha 2 skjermer eller 1. Bare laptop-skjermen eller bare prosjektoren.

Ser ikke på det som så veldig vanskelig.

Hvis det er Film program for å se på film du leter etter vil jeg Anbefale deg å bruke VLC (VideoLanClient) Denne finnes på de fleste OS. Windows, Mac, Linux osv.

Men uannsett. Hvis du synes kompileringa av program blir så kjedelig så bytta da for all del Distro da, gutt. Ta en backup av /home, og legg inn en anna distro.

Tja, Fedora, Ubuntu, Kubuntu, OpenSuse, ja med flere. Du trenger ikke å kompilere program om du bruker noen av disse distroene.

Fedora og OpenSuse bruker no iallefall RPM og Ubuntu og Kubuntu bruker vel DEB?

Så det går no greit.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ja, "gutten min". Jeg har brukt Linux siden Redhat 6.2, så en viss peiling på hva jeg snakker om, har jeg faktisk.

Grunnen til at jeg bruker Gentoo på laptopen er fordi jeg hadde et lite håp om at det skulle gå litt fortere når jeg kunne bygge alt fra scratch, og bare ha med det jeg absolutt trengte. Men ikke det. Switche mellom OpenOffice og Epiphany (med gjerne 10-12 sider i tabs) er like seigt som å prøve å svømme i iskrem. Kan ha noe med at jeg har bare 256MB RAM atm. Men trodde det skulle gå litt fortere uansett. Her er Windows overlegen, men litt Linux må jeg jo ha. Kompileringen bryr jeg meg ikke stort om, siden jeg somregel må kompilere i andre distroer også.

Joda, det finnes mange MSN-klienter, men er noen av dem stabile nok? Har de nok funksjonalitet? Når noen venner av meg sender meg ting som f.eks aMSN ikke støtter enda, så føler jeg meg tilbakestående, men må forsvare med med at "Hehe, jeg bruker Linux skjønner du."

TV-inn driver til skjermkortet mitt (GeForce 7800GT) klarer jeg rett og slett ikke å finne, men det er ikke alfa-omega. Men kjekt uansett.

Dual-screen og switching mellom skjermer ser jeg på som et mareritt i Linux. Med mindre jeg bruker SuSe da (men det vil jeg ikke ha).

Fortell meg en enkel måte å sette på en film i fullscreen på prosjektoren, samtidig som jeg kan jobbe på den andre skjermen du :)

I tillegg klarer jeg ikke å finne full støtte for lydkortene mine, så da får jeg ikke brukt de optiske portene.

Men et par ting er Linux overlegen på; Routing, firewall, filtjener osv. Men det har jeg da vitterlig en egen boks til.

Å, ja, skriverdriver. Canon Pixima IP3000 har heller ikke egen Linux driver, så da egner den seg egentlig bare til tekstdokumenter, og da blir det ikke noe særlig å skrive ut bildene fra jula 2005 på høyglanspapir.

Det er da mine tanker.

Lenke til kommentar

men det er nå meg.

Joda, det finnes mange MSN-klienter, men er noen av dem stabile nok? Har de nok funksjonalitet? Når noen venner av meg sender meg ting som f.eks aMSN ikke støtter enda, så føler jeg meg tilbakestående, men må forsvare med med at "Hehe, jeg bruker Linux skjønner du."

6136853[/snapback]

Hva legger du i stabile nok? Gaim 2.0 beta 3 går som en klokke her. Jeg priser meg også lykkerlig over at jeg slipper å se alle "funksjonene" til MSN Messenger, men det er nå meg.

Lenke til kommentar

Desverre blitt litt mye windows i det siste ja. Kjøpte Oblivion når det kom, og har nesten ikke restartet windows siden :\. Får se hvordan det går med laptop når Dapper Drake kommer, om jeg kan få kjørt suspend to ram uten problem blir det lett førstevalg.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg bruker Gentoo på laptopen er fordi jeg hadde et lite håp om at det skulle gå litt fortere når jeg kunne bygge alt fra scratch, og bare ha med det jeg absolutt trengte. Men ikke det.

Gentoo er ikke en magisk formel for hastighet, man skal i teorien og med rett tweaking få Gentoo til å være raskere en andre alternativ (selv om jeg aldri har fått det til eller sett noen som har fått det til).

Slackware eller Arch kan kanskje være et alternativ?

Joda, det finnes mange MSN-klienter, men er noen av dem stabile nok? Har de nok funksjonalitet?

Jeg har alltid bruk Gaim og har ikke vært borti noen problem (heller ikke med v2 beta). Når det gjelder funksjonalitet vet jeg ikke, jeg bruker Gaim til å skrive tekst og av og til motta filer.

TV-inn driver til skjermkortet mitt (GeForce 7800GT) klarer jeg rett og slett ikke å finne, men det er ikke alfa-omega. Men kjekt uansett.

Etter hva jeg har fått med meg så har ikke nVIDIA laget noe driver eller gitt ut noen dokumentasjon på dette.

Dual-screen og switching mellom skjermer ser jeg på som et mareritt i Linux. Med mindre jeg bruker SuSe da (men det vil jeg ikke ha).

Fortell meg en enkel måte å sette på en film i fullscreen på prosjektoren, samtidig som jeg kan jobbe på den andre skjermen du :)

Flere skjermer kan være et helvete i Linux, men med en god xorg.conf kan man unngå mange problem. Hos meg er det iallefall plug & play på alt.

Lenke til kommentar

En eneste ting jeg kan klage over MSN. Jajaja jeg vet MSN ikke er populært og det er fra MS osv, men hvorfor bruke f. eks. Google Talk når INGEN av vennene dine i det hele tatt vet hva det er?

MSN-støtte finnes, men filoverføringa er bare for tregt. Minst 25 minutter for 7 MB fil er for lenge.

Men ellers bruker jeg Linux overalt det er mulig, er storfornøyd med det. At MSN ikke funker helt 100 % med disse "personlige meldinger" og dilldall som den vanlige MSN har, bryr meg absolutt ingenting, jeg liker at f. eks. Gaim har den simpelheten i seg selv: man kan prate med venner :)

Har brukt Linux siden Mandrake 9.2, da har jeg testet ut de fleste distroer, noen installert vanlig, andre kompilert osv. Windows brukes ikke her ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...