Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?

Brukerundersøkelse  

162 stemmer

1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

• Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde linux for første gang for et par uker siden å jeg har vert en tur innom windows på den tiden, for å spille av en blue-ray film =)

Kan vel si jeg har hatt en nær religiøs opplevelse de siste ukene =) linux har en del mangler, men har og stoore fordeler kontra windows

Lenke til kommentar
Prøvde linux for første gang for et par uker siden å jeg har vert en tur innom windows på den tiden, for å spille av en blue-ray film =)

Kan vel si jeg har hatt en nær religiøs opplevelse de siste ukene =) linux har en del mangler, men har og stoore fordeler kontra windows

Nå er det så lenge siden jeg har prøvd Linux for første gang at jeg ikke husker umiddelbare fordeler jeg så første gang jeg prøvde det. En annen ting er at det var litt andre tider i 2003, da jeg prøvde det første gangen.

Hvilke konkrete fordeler synes du Ubuntu har framfor Windows? Og hvilke mangler synes du den har?

Lenke til kommentar

Da har jeg vært Windows fri i litt over en uke. Utrolig deilig faktisk. Nå har jeg bare GNU/Linux på både servere, hovedmaskin og laptop :cool:

Fjernet Windows installasjonen da jeg har sluttet og spille på PC etter at X360 og PS3 har tatt over. Hovedsakelig pga maskinvare-oppgraderinger blir altfor dyrt.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Hvilke konkrete fordeler synes du Ubuntu har framfor Windows? Og hvilke mangler synes du den har?

Sitter her og reflekterer over hva jeg skal svare deg, og desto mer jeg prøver å komme opp med bakdeler slår logikken min inn og sier at det egentlig bare er uvant og gjøre ting på denne måten.

Alle konsoll kommandoene jeg har skrevet inn for eksempel, det har vert litt uvant og rart, men etter an stund ser jeg logikken og nytten i å hente en kommando på nett isteden for en masse start->kontrollpanel->ditt->datt->dutt.

Men en ting som irriterer meg grønn er suspend to ram, etter mye googling ser jeg at dette er en gjenganger. Dette burde være en selvfølge i 2009 med 50% laptop salg.

Jeg kommer og til den konklusjon at det blir helt feil å si at jeg synes det er vanskelig å finne et ubuntu program som erstatter et windows program, kun fordi det ville vert akkurat det samme om jeg kom fra ubuntu å skulle finne windows programmer.

Men synaptic er genial

Jeg har og lyst til å påstå at windows er mer intuitivt enn ubuntu, men det blir helt feil ettersom ubuntu blir mer og mer intuitivt desto mer jeg venner meg til hvordan ubuntu fungerer.

Positivt:

Ytelse, det er en fryd og få umiddelbar respons fra systemet, er veldig overrasket over hvor stor ytelses forskjell det faktisk er.

Synaptic; alt er tilgjengelig fra denne, og alt som er installert oppdateres med et trykk i update manager.

Eyecandy; var faktisk det som overrasket meg mest, det er jo mye lekrere en windows, med tanke på animasjoner, gjennomsiktighet og annen snaks.

Openoffice, finnes riktig nok til windows og, men her er da virkelig alt man trenger.

Jeg blir ikke overvåket av microsoft :) kall meg paranoid, men jeg liker ikke tanken på at jeg ikke vet hva microsoft har samlet av informasjon om meg.

negativt:

suspend to ram.

Finner det noe vanskelig å installere programmer som jeg laster ned fra nett. Men det lærer jeg meg sikkert før eller siden det også.

Mangler blueray støtte. Jeg må inn i windows for å spille disse av. Det vil si, det er vel teoretisk mulig å spille av en blueray film i linux, men etter de guider jeg har sett er det mye knoting som skal til.

Jeg vurderer å kjøpe meg en trådløs multifunksjons skriver, men jeg innser at linux kan begrense valget mitt pga driverstøtte...

Dette er da mine tanker om de erfaringer jeg har gjort de siste tre ukene, har på den tiden vert innom windows en gang for å spille av en blueray film.

Lenke til kommentar

suspend to Ram fungerer utmerket i lunux hos meg (bruker pm-utils eller hva det heter - det er det gdm bruker og, er det ikke?) Suspend to dsik derimot, fungerer dessverre ikke i det hele tatt. Merkelige resultat hver gang. Noen ganger skrur den seg av, og starter som vanlig når jeg starter den igjen (ikke resume). Sist jeg prøvde, skrudde den seg aldri helt av, men startet en ny gdm-sesjon. Prøvde hibernate igjen, og da våknet den første sesjonen.. oO

Lenke til kommentar

JKJ: Om du kjöper HP er du ganske trygg paa at det skal virke. Har ihvertall alltid virket straks hos meg (baade skriver og scanner). Traadlöse enheter bruker vel sikkert en felles standard siden dette med traadlöse skrivere er en rimelig ny affære.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...