Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?


Brukerundersøkelse  

162 stemmer

  1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

    • Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg kunne si jeg har kvittet meg helt med Windows. Men har en partisjon hvor det er installert XP sånn i tilfellet jeg får bruk for det. Orker ikke og gå gjennom den installasjonsprosessen igjen. Så booter opp sånn innimellom for og oppdatere det. Så 99,999% av tiden foran skjermen tilbringes med Arch og Debian (gått tilbake til Debian på serveren).

 

 

@Jassogitt: Ja om en ikke har gjort det før vil det nok bli regnet som lite brukervennlig og installaere noe som ikke finnes i pakkebrønnen. Men, det er ikke så vanskelig som det ser ut til og ser ikke hvordan det er så mye bedre i den forstand og bruke windows. Bedre utvalg av programvare forstår jeg heller ikke. Synes det er mye bedre utvalg av programmer på Linux. Eneste jeg kan være enig i iforhold til Linux er at det sikkert for noen er vanskelig og finne et tilsvarende program for Linux om det ikke fungerer optimalt gjennom feks Wine.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Jeg savner "Bruker Linux primært, men Windows pga hardwareproblemer"

Har Linux på hovedmaskina mi, med tv-pc'en min kjører Windows, fordi jeg ikke klarte å få TV-Out til å fungere under Lnx.

Det skal da være fult mulig? VGA eller S-Video du kobler til? Hvis det er det siste, så er jeg enig med deg i at det ihvertfall ikke er bryet verdt, uansett hvor "mulig" det skal være.
Lenke til kommentar
Å installere programvare som ikke er i programvarebehandleren er en utrolig lite brukervennlig prosess.
Ok, forklar.

Tar du virkelig ikke den? Det er jævlig stress å innstalere fra kildekode i forhold til pakkebehandler. Det er min mening som 100% Linuxbruker. Det som er viktig er at folk er flinke til å si ifra til prosjektene at "hei, gutta, jeg gidder/orker ikke bruke programvaren deres fordi dere ikke har pakkefiler. Foreslår at dere fixer opp i det." Aller helst bør man selv komme med informasjon om hva som trengs for å lage pakke på akkurat din distribusjon, eller kanskje til og med gjøre jobben for de i første omgang, slik at de bare kan vedlikeholde den. :)

 

Jeg skjønner meg ikke på alle de som er avhengig av Windows til noe programvare velger å kjøre det native istedet for i en VM. Det er jo langt mere praktisk? Så lenge vi ikke snakker om spill da, hardwarevirtualisering av grafikkkort har jo et stykke å gå. Hovedsaklig fordi DX er propritært, så det er vel ikke særlig håp om forbedring heller.

Lenke til kommentar
Det er heller ikke lov til å virtualisere Vista Home Basic eller Premium.

 

Men det er jo bare juridisk snikksnakk, iom at det meg bekjent ikke er noen form for sperrer som hindrer dette.

Det kan bli et problem siden Vista må aktiveres. Det vil si at man må bruke den ene aktiveringen på å installere i en VM eller nativt, og så ringe til MS for å tigge om enda en aktivering.

 

Hva EULA'en sier om hvor man får "lov" til å bruke OS'et tror jeg de fleste driter i.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Tar du virkelig ikke den? Det er jævlig stress å innstalere fra kildekode i forhold til pakkebehandler. Det er min mening som 100% Linuxbruker. Det som er viktig er at folk er flinke til å si ifra til prosjektene at "hei, gutta, jeg gidder/orker ikke bruke programvaren deres fordi dere ikke har pakkefiler. Foreslår at dere fixer opp i det." Aller helst bør man selv komme med informasjon om hva som trengs for å lage pakke på akkurat din distribusjon, eller kanskje til og med gjøre jobben for de i første omgang, slik at de bare kan vedlikeholde den. :)

Det var noe sånt jeg tenkte meg, men poenget er at det går an å bruke hodet litt. At jeg måtte inn i maskinvarebehandling, finne maskinvaren, finne .dll-fil manuelt fra en mappe får meg ikke til å tro at all installasjon av maskinvare i Windows er sånn og at Windows har gjort det umulig å gjøre det på en enklere måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...