Gå til innhold

Bruker du fortsatt Windows?

Brukerundersøkelse  

162 stemmer

1. 1. Bruker du fortsatt Windows på din personlige PC?

• Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig
      32
    • Bruker Linux primært, men Windows til spill
      27
    • Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer
      25
    • Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux
      48
    • Bruker ikke linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien
      30

Anbefalte innlegg

Korrekt! For at det trådløse nettverkskortet skal fungere. Er det dette som messer det opp?

7880898[/snapback]

Jeg ser det som ekstremt sannsynlig ja... ndiswrapper er avhengig av spesielt stabile/gode windowsdrivere for å fungere skikkelig.

Det er to måter å fikse det på... 1. Finn en mer stabil versjon av windowsdriveren. - Det trenger ikke å være den nyeste.

2. Finn ut om du kan bruke en native-modul:

Er det en usb enhet så skriver du:

lsusb se etter et heksadesimaltall på formen: 0cae:248e - [Produsent ID]:[Enhets ID]

Google det tallet du finner.

Er det et pci-kort så kan du finne samme tallet ved:

lspci | grep Network Merk deg de første tallene, noe slikt: 02:03 bruk disse slik:

lspci -n | grep 02:03 Da vil du finne produsent og enhets id på samme formen som for lsusb.

Bruker du ubuntu kan du trolig installere modulen ved å bruke sudo module-assistant hvis du ikke finner modulen ferdigkompilert via pakkesystemet. Etter at du har gjort det kan du deaktivere/avinstallere ndiswrapper.

7881054[/snapback]

Takk, HavarN, for at du kom med et skikkelig svar på det problemet. :) For noen dager siden sluttet plutselig den trådløse usb-dongelen å virke, så jeg bestemte meg for å teste native driver. Det funket heller dårlig, men når jeg skulle installere ndiswrapper funket heller ikke det lenger. Etter endeløs tid brukt på å få usb-dongelen til å virke igjen, fant jeg tilslutt ut at den hadde tatt kvelden.

Så nå har jeg bestilt en ny usb-dongle til så lite som 200 kr, og denne har Linux-støtte fra selve chip-produsenten (Ralink), så nå burde det funke skikkelig. Bruker kabel inntil den kommer, og ikke no problemer med torrent da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda man kan laste ned flere desktoper via et powertoy fra microsoft.com som er gratis.

Jeg har selv et litt annet setup.

FreeBSD pa server i nederland, og windows xp pro hjemme hvor jeg irc'er etc fra servern(irssi etc)

Behover egentlig ikke *nix hjemme i dette scenarioet.

7928795[/snapback]

Det kan ikke sammenlignes. Powertoy'et fra MS er bare en stygg treg hack som bruker altfor lang tid til å bytte desktop. Hadde den på jobb-pcen en stund, men fant ut at jeg var mer produktiv uten. En skikkelig implementasjon som Fluxbox' derimot...

Lenke til kommentar
Så nå har jeg bestilt en ny usb-dongle til så lite som 200 kr, og denne har Linux-støtte fra selve chip-produsenten (Ralink), så nå burde det funke skikkelig. Bruker kabel inntil den kommer, og ikke no problemer med torrent da.

7998052[/snapback]

Tenkte jeg bare skulle nevne at jeg nå har denne USB-donglen med rt73-chip fra Ralink som funker ypperlig med native drivere. Ingen krasj med Bittorrent lenger. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

På den stasjonære maskinen så bruker jeg Windows hvis jeg kanskje skal starte et spill. Siden det ikke er hensiktsmessig å starte maskinen på nytt hver gang jeg får lyst til å spille i 30 minutter, 1 time, 2 timer, x timer, så ender det opp med at jeg hovedsakelig bruker Windows Vista x86-x64.

Det skal legges til at maskinvaren på den stasjonære fungerer bra med Linux 2.6.2x, så det er ikke maskinvarestøtten det skorter på.

På den bærbare - en Asus A6Ja, så har jeg både Windows XP og Fedora 10 installert. Der bruker jeg (så og si) ikke Windows.

Lenke til kommentar

Har ikke Windows innstalert på noen av mine maskiner, heller ingen VMs. Det siste kan dog endre seg etterhvert, men det første gjør neppe det. :)

Men jeg må stort sett bruke Windows på skolen, da vi kun har en Fedora lab og der er jeg meget sjeldent.

Lenke til kommentar
To år gammel, hvordan fant du den i det hele tatt?
Det lurer jeg også på. Ikke akkurat en hjelpetråd han kan ha søkt frem fordi han trengte hjelp til et problm, heller. :p Når den først er i live, hadde det vært gøy med en poll.

"Bruker det daglig, men bruker linux mest"

"Bruker det som hovedOS men server/en annen maskin kjører linux"

"Bruker linux til alt, men windows til spill"

"Bruker linux til alt, men windows til spesielle programmer"

Noe mer som bør være med?

Selv har jeg en vistainstallasjon på den stasjonære som ikke funker. (Den tok kvelden da en annen sluttet å funke. Logiske greier.) Bruker windows utelukkende til spilling, og det har det vært sørgelig lite av i det siste.

Lenke til kommentar

Må jo ha med et alternativ som ikke inneholder windows i det hele tatt også:

"Bruker kun linux, har ingenting med windows å gjøre" ;)

Jeg faller nemlig under den kategorien. Ingen partisjoner med windows, og ingen VMer med noe windows på, ettersom jeg fjernet en Vm med Windows7 for noen uker siden (noen timer etter installasjon).

Jeg er en fri mann :)

Eneste jeg kan beskyldes for er wine med spotify, og det irriterer meg!

Og hvis vi tenker enda litt lenger, hvilker MS produkter bruker vi utenom windows? Eneste jeg kommer på i farta er MSN. (altså gjennom pidgin)

Lenke til kommentar

Sendte inn pollønske nå:

Poll ønskes.

Poll: Bruker du fortsatt Windows (og hvor mye)?

Forslag til alternativer:

"Bruker kun Linux, har forsaket djevelen fullstendig."

"Bruker Linux primært, men Windows til spill"

"Bruker Linux primært, men Windows til spesielle programmer"

"Bruker Windows som hoved-OS men server/en annen maskin kjører Linux"

"Bruker ikke Linux i det hele tatt, og lurer på hva jeg gjør i denne kategorien."

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på egne maskiner, ja.. Det er vel det som er mest interessant? Hva man får tredd ned over hodet av jobb/skole viser jo ikke noe frivillig valg, akkurat.

man kan jo ha et oppføgingsspørsmål med skole/jobb-maskiner, men jeg har ingen gode ideer til alternativer der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...