Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tilkobling av CD-spiller i Audi 80

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en audi 80 1,8S 1991 modell.

Har kjøpt en ny cd spiller: VDO Dayton CD 1604MP3 og jeg prøver å koble denne til bilen min. Den har vanlige standard tilkoblinger, men når jeg prøver å starte spilleren så er den helt død. Det er strøm i den for cd skuffen virker, men ellers er det ikke mye liv i den.

Har testet den i en nyere bil og der startet den med en gang. Har også testet andre spillere i Audien min, men ingen av dem virker.

Noen som kan hjelpe meg? Den forje eieren hadde cd-spiller som virket, men har ikke fått noen bilstereoer til å virke etter at jeg kjøpte bilen :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ACC (eller "styrestrøm") også koblet riktig? Den er f.eks. koblet til tenningen slik at spilleren ikke kan skrues på med mindre tenningen er på. Eller denne kan kobles til 12V+ og du kan ha spilleren på selv om tenninga er av.

Lenke til kommentar

Se om det er en løs ledning bak spilleren, det pleier og være en grønn ledning som du skal koble enten på batteriet (hvis du vil at spilleren skal få strøm hele tiden) eller du kobler den på tenningen hvis du vil at spilleren skal få strøm da.

Lenke til kommentar

For mye speningsfall? Hva hadde du i før da? sjekk strømmen på pluggene bak den svarte iso kontakten(klumpen til venstre på bildet :) )

Her er hva de betyr.. Sjekk at du har min 12v mellom acc og jord og batt og jord.( jord=minus=karosseri, vet ikke hvor mye peil du har så helgarderer..

Her er en link over hva pluggene bak er.

Her er link over hva ledningene bak på kontaktene betyr..

Var så snill at jeg faktisk tegna for deg hvordan du skal måle spenningen hvis du låner deg et multi meter.

Still den på V= (likespenning) og stikk en plugg på V og en på com.

Så måler du først som den rød linjene er tegna. (samma hvilken plugg på hvilken side) Da skal du få 12 V uansett hva.

Så kobler du slik som jeg tegna i grønt. (hvis du får 0 først så er bilen tenningstyrt, så vri om tenninga et hakk eller2 og du skal få 12v.)

Så kan du starte bilen og ta begge målingene om igjen og da skal du vanligvis ha litt over 13 V.

post-82050-1147985403_thumb.png

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar

Var nettopp og målte på ISO kontakten i bilen min, men så fant jeg ut at jeg mangler en av ledningene på kontakten :dontgetit:

Har lagt ved et bilde som viser hvilken som mangler.

De andre målingene gikk greit.

Er dette årsaken til problemet? I følge tegningen så har jeg ikke ledningen som går til batteriet.

post-51593-1148056119_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er det 2 ting du kan gjøre:

1. Legge ny ledning fra + på batteri til der du mangler spenning/ledning.

2. Koblet meg inn 12v tenning og gått fra den ut til 12v battery på isoen.

Grunnen til at jeg lurte på om du hadde strøm hele tiden er at det er denne som "husker" på innstillingene som du gjør på cd spilleren. Så du ikke mister radiokanalene hver gang du skrur av motoren.

Jeg selv ville ha lagt opp en egen fra batteriet, (brukt 4mm2 ledning) og lagt opp en egen fra jord også.(like stor selvsagt)

Dette fordi da sikrer du at spilleren får skikkelig med strøm, og du slipper å tenke på den senere ved f.eks oppgradering.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg ser du har en audi 80, også lurte jeg bare på om du har lagt opp til forsterker og sub i bagasjerommet? Jeg finner rett og slett ikke ut hvordan jeg skal få strømledningen fra batteriet og bak i bagasjerommet. Finner ikke noen hull fra motorrom til kupê. Har du peiling? Hvordan la du ny + leding nå da fra batteri til spilleren? Kommer jeg meg fra batteri til dashbord er jeg hjulpen.....

Espen

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg ser du har en audi 80, også lurte jeg bare på om du har lagt opp til forsterker og sub i bagasjerommet? Jeg finner rett og slett ikke ut hvordan jeg skal få strømledningen fra batteriet og bak i bagasjerommet. Finner ikke noen hull fra motorrom til kupê. Har du peiling? Hvordan la du ny + leding nå da fra batteri til spilleren? Kommer jeg meg fra batteri til dashbord er jeg hjulpen.....

Espen

6258074[/snapback]

Hmm det ligger en propp på høyre side hvis du står og titter under panserert... med andre ord på førerside ;) napp ut den snitt ett lite hull og stikk ledningen igjennom og tilbake med proppen :)

Lenke til kommentar
Hei!

Espen

6258074[/snapback]

Hmm det ligger en propp på høyre side hvis du står og titter under panserert... med andre ord på førerside ;) napp ut den snitt ett lite hull og stikk ledningen igjennom og tilbake med proppen :)

6258081[/snapback]

Når du har stukket ledningen gjennom dette hullet så kommer den ut under dashbordet på førersiden, det er et svært deksel her som du kan skru av og du vil da enkelt kunne finne igjen ledningen din. Hvis du videre skal ha ledningen helt bak så er jeg ikke helt sikker, da jeg fikk dette ferdigmontert når jeg kjøpte bilen. Men det ser ut som om ledningen til suben er lagt på gulvet langs dørene. Jeg skal undersøke dette nærmere når jeg kommer hjem i ettermiddag ;)

Lenke til kommentar
Hei!

Espen

6258074[/snapback]

6258081[/snapback]

Når du har stukket ledningen gjennom dette hullet så kommer den ut under dashbordet på førersiden, det er et svært deksel her som du kan skru av og du vil da enkelt kunne finne igjen ledningen din. Hvis du videre skal ha ledningen helt bak så er jeg ikke helt sikker, da jeg fikk dette ferdigmontert når jeg kjøpte bilen. Men det ser ut som om ledningen til suben er lagt på gulvet langs dørene. Jeg skal undersøke dette nærmere når jeg kommer hjem i ettermiddag ;)

6258406[/snapback]

Denne kan du legge langs listene ved dørene ja, så må du skru ut baksetet, holder med og skru ut det du sitter på, behøver ikke ta ut ryggen, sitter festet med 2 stk skrurer der du har beina;) så drar du ledningen opp langs seteryggen og stapper inn litt etter litt mens en annen står og har dratt ned stoffet mot bensintanken når han ser ledning kan han fint få tak i den og legge den ut i bagasjerommet ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og hvis du skal være veldig nøye på det kan du skru opp listene som ligger langs dørene og legge kabelen inni der ;)

Det gir jo en del ekstra arbeid da, men det er slik det er gjort på min bil og det ser veldig ryddig ut.

6263690[/snapback]

Hei!

Takker for svar, bedre sent enn aldri..Har rett og slett vært uten internett alt for lenge. Har fått lagt strømkabelen slik som du fortalte, jeg fjernet listene langs dørene og ledningen ligger helt skjult fra motorrom til bagasjerom. Funker fett :D Har også fått lagt signalkabler og antenne ledning på motsatt side i bilen. Så nå dunker anlegget greit:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...