Dumbosound Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Har fått endel problemer med øynene de siste årene etter masse tid foran pc'en. Etter bare noen minutter foran skjermen starter de, en lett kløe og irritasjon i øynene. Etterhvert må jeg blunke mye, musklene rundt øynene blir anspente, og så begynner øynene å renne, og skriften på skjermen å bli litt utydelig. Blunking hjelper litt, men ikke mye. Ellers så pleier jeg å sitte på et sted uten reflekser eller direkte lys på skjermen. Har også merket at synet har blitt dårligere, spesielt nattsynet. Har ingen problemer med å fokusere, men ting virker mere utydelige enn før, liksom litt skurrere, akkurat som de gjør etter lang tid foran skjermen. Øynene virker tørre og irriterte til vanlig, og vare for sollys. Problemene tar seg opp litt hvis jeg slutter å bruke datamaskinen en stund. Ellers har jeg skiftet til en ny tco 99 Flatron skjerm for noen måneder siden. Det har hjulpet endel, men problemet er der fremdeles. Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal skifte til lcd-skjerm eller om jeg skal gå til innkjøp av skjermfilter. Noen som har noen forslag eller råd, eller som har lignende problemer ? --DuMBosOuNd-- [ Denne Melding var redigert av: Dumbosound på 2002-10-06 18:36 ] Lenke til kommentar
mandela Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 har samme problem, dog ikke så sterkt ennå.. skal gå over til TFT så snart som jeg får kjøpt en 15" med DVI til rundt 3000,- Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Demp lysstyrken på skjermen og ikke ha forstore lyskontraster i rommet, slik at øynene må jobbe mye. Et eksempel på stress for øynene er en skjerm som har lysstyrken høyt på, i et ellers mørkt rom. Dette fører til rennene øyne/svie for noen. Unngå sterke lyskilder. F.eks en lyspærem til en skrivebordslampe som du kan se rett inn på. velg heller en lampe® som lyser opp tak/vegg. Målet er å ha så få lyskontraster som mulig; jevne lysstyrker på det rommet du er mye på, da trenger ikke pupillen jobbe så mye for å regulere lysmengden inn til netthinnen. Er slikt ingeniører tenker på når de beregner lys for div. rom. Forskjellige arbeidsmiljø trenger forskjellig belysning.. du trenger ikke så skarpt arbeidslys for å skrive på en datamaskin.. Alder har også endel å si for lysbehovet =) Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Beste rådet jeg har å gi er å bruke litt mindre tid foran skjermen.. Kjedelig å ødelegge synet i ung alder, for siden angre på det når man blir eldre.. Et forslag kan jo være å bruke litt tid på å drive med casemodding ol. istedet for å spille/stirre på skjermen. Det er godt for øyene å slappe av litt en gang i blant... Lenke til kommentar
Bach Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Har du sjekket synet hos en optiker. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men synet kan forandre seg. Nærsynt, langsynt, skjeve hornhinner. Det skal ikke rare greiene til før det blir plagsomt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jeg blir sliten i øyene hvis Hz er veldig lav... Jeg kjører på 120Hz selv og det hjelper veldig mye. Kjører også TFT men kan bli sliten selv med de. Jeg har mye lys på når jeg sitter foran pc'n. Sitter ikke i mørket. Da renner det nesten fra øyene og det svir litt Lenke til kommentar
Dumbosound Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 har samme problem, dog ikke så sterkt ennå.. skal gå over til TFT så snart som jeg får kjøpt en 15" med DVI til rundt 3000,- ---->>>>>> Ok... Regner med at du tenker på den til Komplett data ( eller ? ). http://www.komplett.no/k/ki.asp?action= info&AvdID=4&p=20053&s=ut&CatID=23&GrpID=2 Forresten, har du noen seriøse indikasjoner på at DVI og TFT kan hjelpe på øye-problemer ? ******************************************* Meldinger: 664 Postet: 2002-10-06 18:43 ID: 3 Demp lysstyrken på skjermen og ikke ha forstore lyskontraster i rommet, slik at øynene må jobbe mye. ---->>> Takk for tipset! Dempet lysstyrken *uten* å dempe kontrasten, som jeg alltid har gjort før, og da ble problemet mye mindre. **************************** Meldinger: 553 Postet: 2002-10-06 18:44 ID: 4 Beste rådet jeg har å gi er å bruke litt mindre tid foran skjermen.. Kjedelig å ødelegge synet i ung alder, for siden angre på det når man blir eldre.. ----->>> Nå må jeg bruke pc endel... men pauser hjelper. ******************* Har du sjekket synet hos en optiker. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men synet kan forandre seg. Nærsynt, langsynt, skjeve hornhinner. Det skal ikke rare greiene til før det blir plagsomt. ------->>>> Har sjekket det hos optiker, funker som det skal. [ Denne Melding var redigert av: Dumbosound på 2002-10-06 19:06 ] Lenke til kommentar
Leeson Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 18:28, skrev Dumbosound:Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal skifte til lcd-skjerm eller om jeg skal gå til innkjøp av skjermfilter. Hva er fordelen ved lcd-skjerm? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 hum, ja som dum sier, men 120Hz var litt mye da Holder at du har det der du synes det slutter å flimre. Ellers kanskje du sitter på et grafikk kort med dårlig 2d kvalitet? (lite sannsynlig) kjøp et Matrox milennium G550? De skal ha bra billedkvalitet. Hvis det er i jobb sammenheng da. Kanskje jobben sponser det også? Ellers er jo det beste rådet å snakke med en optiker, de har mer greie enn noen av oss her. (eller? ) Lenke til kommentar
Dumbosound Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 19:03, skrev Leeson: Quote: Den 2002-10-06 18:28, skrev Dumbosound: Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal skifte til lcd-skjerm eller om jeg skal gå til innkjøp av skjermfilter. Hva er fordelen ved lcd-skjerm? Veldig lite stråling ( hvor lite.. ? ) + flimrer ikke ( oppdateres ikke på samme måte som vanlige crt-skjermer ). Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Det finnes også spesielle "skjermbriller" du kan bruke når du sitter med PC'n. Mange på jobben som jobber med PC hele dagen må ha slike, selv om de ikke har noe galt med synet ellers. Er et filter i disse som avlaster øynene. Koster mellom 2-3000 tror jeg. Hvis du jobber med PC på jobben, kan du faktisk kreve av sjefen å få sponset slike briller uten å betale et rødt øre :smile: Lenke til kommentar
Dumbosound Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 19:10, skrev Bitex:Det finnes også spesielle "skjermbriller" du kan bruke når du sitter med PC'n. Mange på jobben som jobber med PC hele dagen må ha slike, selv om de ikke har noe galt med synet ellers. Er et filter i disse som avlaster øynene. Koster mellom 2-3000 tror jeg. Hvis du jobber med PC på jobben, kan du faktisk kreve av sjefen å få sponset slike briller uten å betale et rødt øre :smile: Hehe.... De brillene *må* bare være de fjerneste brillene som noen gang er lagd... :smile: Ville vel vært smartere å lage et skjermfilter av dem da ? Eller kanskje materialene er for dyre ? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 ingen seriøse indikasjoner mine spekulasjoner går ut på minimering av stråling og annen oppfriskningsteknikk for TFT, uansett, jeg er villig til å prøve det meste for å skåne øynene mine og da høres digital TFT digg ut forresten, den linken du oppga til komplett: ingen av de skjermene de har på tilbud har DVI kobling.. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-10-06 19:28 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: heraldo på 2002-10-06 19:38 ] Lenke til kommentar
normal Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 har nettop kjøpt meg ny skjerm jeg og. bedre å legge pengene der istedet for hardware som kan oppgraderes. til alle: kjøp noe skikkelig! bedre å skåne øynene enn å sitte med hyper ultra kosmomax geforce osv osv på en skjerm som er dårlig Lenke til kommentar
Dumbosound Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 19:23, skrev heraldo:ingen seriøse indikasjoner mine spekulasjoner går ut på minimering av stråling og annen oppfriskningsteknikk for TFT, uansett jeg er villig til å prøve det meste for å skåne øynene mine og da hødes digital TFT digg ut Ok, Så de hadde en TFT til 2995 hos komplett.no, men den var ikke digital. Vet ikke hva DVI gjør med skjermen egentlig... Litt tydeligere bilde, kanskje ? Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jeg måtte skaffe meg sterkere brilleglass trolig pga. jeg satt ca. 1 år med 1280x1024 oppløsning @ 60 hz Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 18:28, skrev Dumbosound:Har fått endel problemer med øynene de siste årene etter masse tid foran pc'en. Etter bare noen minutter foran skjermen starter de, en lett kløe og irritasjon i øynene. Etterhvert må jeg blunke mye, musklene rundt øynene blir anspente, og så begynner øynene å renne, og skriften på skjermen å bli litt utydelig. Blunking hjelper litt, men ikke mye. Ellers så pleier jeg å sitte på et sted uten reflekser eller direkte lys på skjermen. Har også merket at synet har blitt dårligere, spesielt nattsynet. Har ingen problemer med å fokusere, men ting virker mere utydelige enn før, liksom litt skurrere, akkurat som de gjør etter lang tid foran skjermen. Øynene virker tørre og irriterte til vanlig, og vare for sollys. Problemene tar seg opp litt hvis jeg slutter å bruke datamaskinen en stund. Ellers har jeg skiftet til en ny tco 99 Flatron skjerm for noen måneder siden. Det har hjulpet endel, men problemet er der fremdeles. Nå sitter jeg og lurer på om jeg skal skifte til lcd-skjerm eller om jeg skal gå til innkjøp av skjermfilter. Noen som har noen forslag eller råd, eller som har lignende problemer ? --DuMBosOuNd--<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Dumbosound på 2002-10-06 18:36 ]</font> OMG ikke si sånt då! Det er a nightmare for meg det der. Har selv en TCO99 skjerm der eg kjører 100/120hz i snart 2år og har aldri slitt med synet men tror dere det kan skje med meg også?? grøss! Lenke til kommentar
Dumbosound Skrevet 6. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 19:40, skrev SnowDOG_: Quote: Den 2002-10-06 18:28, skrev Dumbosound: Har fått endel problemer med øynene de siste årene etter masse tid foran pc'en. Etter bare noen minutter foran skjermen starter de, en lett kløe og irritasjon i øynene. Etterhvert må jeg blunke mye, musklene rundt øynene blir anspente, og så begynner øynene å r --DuMBosOuNd-- <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Dumbosound på 2002-10-06 18:36 ]</font> OMG ikke si sånt då! Det er a nightmare for meg det der. Har selv en TCO99 skjerm der eg kjører 100/120hz i snart 2år og har aldri slitt med synet men tror dere det kan skje med meg også?? grøss! Hehe.. ugga bugga. Kanskje. Vil foreslå å skru ned lysstyrken, det funket kjempefint for meg... Har den på 0 nå, og det føles veldig bra. Ellers så kan du jo gå til innkjøp av en digital lcd-skjerm, du får dem til under 5 tusen. [ Denne Melding var redigert av: Dumbosound på 2002-10-06 19:45 ] Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 HAr nå både en super LCD skjerm til 6000 og en jalla 19" CRT til 3300. Forskjellen er kriminelt stor og orker ikke lenger å ha 19" i 1280*1024 i 85hrz som var helt bra før. Klarer å kjøre den i 1024*768 85hrz til vanlig. Min erfaring med både lcd og crt er at lcd har mye klarere grafikk og renere linjer i tekst ut mot kanter osv. Teksten blir ikke uklar i hjørnene og bildet er helt stabilt. Den buer ikke og bildet blir mye bedre å se på rundt kantene og i hjørnene på skjermen. På min Lcd har jeg både analog og Dvi kontakt og bildet ble noe bedre med dvi. Alle innstillinger ble gjort autoatisk og bildet ble så sterkt at jeg måtte skru ned lysstyrken og sette på sRGB modus. Der likte jeg lysstyrken best. Kommer nok ikke til å kjøpe en lcd med kun analog tilkobling. Øynene mine har det mye bedre nå med LCD. En tilleggsfordel er at tft skjermen er enklere å plassere i riktig avstand til øynene og bare det er en viktig ting. Stor forskjell på 20 cm og 40-50 cm som det er nå med Lcd. gå for LCD skjermer folkens. Det e faktisk verdt de 3000 ekstra for en skikkelig skjerm. Og en har meir nytte av 3000 på skjerm en 3000 på casemodding og kabinett. (Selv om lian-li kabinettet mitt er fint også). Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 7. oktober 2002 Del Skrevet 7. oktober 2002 synet mitt blir bare bedre og bedre for åra som går. Da jeg var 5 år hadde jeg +12 på begge øya, nå har jeg ca +10 (17år), så det går sakte nedover :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå