power Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei Jeg bare lurer på om det er mulig å sette pcen i en slags "jobbe-minst-mulig"-modus når jeg skal legge meg. Jeg pleier å bruke musikk på pcen som vekkerklokke, så pcen står jo på om natta. Men siden den bråker litt, så sover jeg best med pcen da: av. Jeg har kubuntu installert (ubuntu med KDE).. Om det hjelper noe. Takk for all hjelp Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Du kan jo alltids prøve å klokke ned CPU hvis den støtter det, men om det hjelper så mye er noe annet. Lenke til kommentar
power Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Du kan jo alltids prøve å klokke ned CPU hvis den støtter det, men om det hjelper så mye er noe annet. 6126346[/snapback] Jeg håpet på å kanskje også få slått av diskene også? Det er faktisk de som bråker mest, synes jeg i alle fall. Skal ikke påstå noe sånn på stående fot men. Jeg tror det ikke er no problem å suspende maskina til ram eller noe, men det er det å få den til å "våkne" av seg selv igjen. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Ja, hvis du går inn i power options så kan du skru av diskene hvis de er idle f eks 10 min, men dette er kun i Windows, vet ikke om ubunte støtter det. Lenke til kommentar
power Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Ja, hvis du går inn i power options så kan du skru av diskene hvis de er idle f eks 10 min, men dette er kun i Windows, vet ikke om ubunte støtter det. 6126375[/snapback] Men jeg har jo ikke windows på maskina... Og jeg gidder jo ikke boote windows bare for å få pcen til å være stille om natten.. For å så boote linux når jeg skal så bruke pcen igjen....? Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hardiskene skal det alltids gå an å slå av, suspend går også fint, med å vekke den opp igjen kan bli et stort problem. Du bør kanskje se på andre muligheter som f.eks timer (mellomledd som slår på strømmen etter et antall timer). Lenke til kommentar
power Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Har du noe konktret/direkte jeg kan titte på? Jeg tenker akkurat det samme som deg når jeg leser mitt eget spørsmål, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne hen om du er med meg? Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Å klokke ned CPU hjelper selvfølgelig IKKE. Hvordan hadde du tenkt til å få til det i praksis at den bråker mindre? Det er Vifta på CPU`en som bråker ikke CPU`en i seg selv. Sitter desverre ikke forran noen Linux maskin nå, men jeg har sett noe om å slå av harddisken i KDE en gang. Husker ikke hvor. Det du eventuelt kan prøve å kjøpe er et par stillegående vifter, stillegående Strømforsyning og sette disken/diskene i sånne no vibs oppheng. Dette får iallefall pc`en din til å bli litt stillere. Lykke til. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Å klokke ned CPU hjelper selvfølgelig IKKE. Hvordan hadde du tenkt til å få til det i praksis at den bråker mindre? Det er Vifta på CPU`en som bråker ikke CPU`en i seg selv. Og hva skjer når CPU utvikler mindre varme? power: Du må bruke hdparm til å stille på hardisken, det er mange år siden jeg har brukt programmet, men hvis du sjekker ut 'man hdparm' så blir du nok litt klokere. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Slapp av, wil! Dersom man har kjølere/vifter med temperatursensorer, vil naturligvis dette ha noe å si, da CPU utvikler mindre varme både for kjøleribba og inne i kabinettet ved å holde lavere hastighet. Lenke til kommentar
ways Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 om du har centrino eller lign er nedklokking superenkelt i gnome. man legger til CPU feq scaling monitor på panelet. gir den suid root. og høyreklikker på den. så kan man låse cpu til en frekvens, eller la den gjøre det den vil (standard). veldig greit for å holde vifta stille når man sover. men det hjelper jo ikke når det er hdd som bråker da. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Å klokke ned CPU hjelper selvfølgelig IKKE. Hvordan hadde du tenkt til å få til det i praksis at den bråker mindre? Det er Vifta på CPU`en som bråker ikke CPU`en i seg selv.Sitter desverre ikke forran noen Linux maskin nå, men jeg har sett noe om å slå av harddisken i KDE en gang. Husker ikke hvor. Det du eventuelt kan prøve å kjøpe er et par stillegående vifter, stillegående Strømforsyning og sette disken/diskene i sånne no vibs oppheng. Dette får iallefall pc`en din til å bli litt stillere. Lykke til. 6126804[/snapback] Hovedkortet mitt styrer i allefall viftene automatisk. Desverre har ikke kabinettvifta rpm-sensor, så den går på max hele tiden og bråker som et helvete. Men CPU-vifta har, og den skrus ned. Hele greia styres av BIOS så vidt jeg vet. Slik merker jeg at pc'n bråker en del mer om jeg lar cpu jobbe ballene av seg i et par minutter, for så å roe seg ned litt etter at jobben er ferdigkjørt såfort CPU får kjølt seg ned. Avskruing av disker kan du gjøre med hdparm. Gå og RTFM. Tror det finnes et script som heter laptop-mode som skrur av diskene etter at de har vært inaktive i en viss tid, du kan jo aktivere dette om natta. Bare pass på at du ikke har cronjobber som updatedb, prelink etc. kjørende midt på natta, for da blir du våken Merk at du bør ikke ha laptopmode kjørende mer enn nødvendig, siden det sliter hardt på disker å skru dem av og på i ett kjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå