Garegaupa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) No har ikkje eg stort greie på programmering og liknande, men det er noko som forundrar meg litt: Kvifor vert det ikkje laga ein versjon av Folding@Home-programmet som er sjølvinstallerande, slik at ein slepp å gå gjennom haugevis av (relativt) kompliserte steg for å få installert det? Eg har drive med data ein del år no, og meiner eg har godt med kunnskap om PC-ar, både på maskin- og programvarefronten. Trass i dette var eg sjeleglad at eg hadde ein utførleg guide då eg skulle installere konsollversjonen av programmet - ikkje akkurat "Plug and Play", om ein kan seie det slik... Eg er redd prosjektet tapar mange, mange potensielle deltagarar på at det ikkje finst ein "sjølv-far-kan-klare-det-versjon". No veit ikkje eg så mykje om den skjermsparar-versjonen, men ut frå det eg har høyrt her er denne såpass full av feil og fanteri at den ikkje er verd å satse på. Tenk om ein berre kunne klikke på ei .exe-fil, gå gjennom eit par dialogboksar med enkle og lettfattelege val (og så kunne velje å endre avanserte innstillingar ved behov), så vart konsollversjonen lagt inn automatisk som ein systemprosess som ligg i bakgrunnen utan å "plage" brukaren - samt at programmet sjølv fann ut om maskina hadde enkel- eller dobbelkjerneprossessor og installerte seg deretter. Skulle ikkje dette vere nokså enkelt å få til? Eller er det noko eg gløymer å ta i betraktning her? Endret 18. mai 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 "Per i dag er det over 200 000 aktive prosessorer på verdensbasis. Til sammen utgjør dette en vanvittig regnekraft." Hvorfor? 6126860[/snapback] Hva mener du? En moderne prosessor har en kapasitet på flere milliarder regneoparasjoner per sekund. Ganger man det med 200.000 så blir det en ganske vanvittig regnekraft. 6126923[/snapback] poenge med å ha denne regnekraften lurte eg på 6127240[/snapback] Anbefaler deg å lese her: http://forum.folding-community.org/viewtop...p=123791#123791 Lenke til kommentar
Booz Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Nå kjører linuxboksen min Folding@Home, team Hardware.no Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hmm, jeg merket ikke før etter at jeg hadde installert den tekstbaserte versjonen, at den nå kjører fra en folder som jeg vil holde ryddig. Hvordan avinstallerer jeg det? Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Glimmrende artikkel, et par små skrive feil, men -jeg- er ikke den rette til å peke finger på denslags!! hehehe! MEN: ene punktet i instruksjonene er jeg sterkt uenig i, og rett meg gjerne om jeg tar feil her, Man bør IKKE velge "YES" på "Disable Highly optimized assembly code" selv om man har AMD. Programmet kjører nemlig en "selv-test" på om CPU'en støtter disse optimaliseringene, og deaktiverer dem automatisk dersom selv-testen feiler. Så vitt meg bekjent finns denne optionen med bare fordi enkelte eldre CPU'er sier de kan selv om de ikke kan, og det er da man manuelt må skru av dette.. Selv har jeg kjørt med AMD og disse optimaliseringene på i flere år uten problem... derimot taper man fort mye poeng på å slå av optimaliseringen... Det er iallefall min erfaring. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 tror du bare kan slette mappa! "Du vet du må oppgradere PC'en når du måler spill i SPF i stedet for FPS" hva står spf for? Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 "Per i dag er det over 200 000 aktive prosessorer på verdensbasis. Til sammen utgjør dette en vanvittig regnekraft." Hvorfor? 6126860[/snapback] Hva mener du? En moderne prosessor har en kapasitet på flere milliarder regneoparasjoner per sekund. Ganger man det med 200.000 så blir det en ganske vanvittig regnekraft. 6126923[/snapback] poenge med å ha denne regnekraften lurte eg på 6127240[/snapback] Anbefaler deg å lese her: http://forum.folding-community.org/viewtop...p=123791#123791 6127326[/snapback] oh my god, no way ingen som har en oppsumerende kortere tekst å vise fram på norsk? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 hvordan forandrer man ting i ettertid? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (...) Tenk om ein berre kunne klikke på ei .exe-fil, (...) 6127321[/snapback] Det hadde jo vært det mest geniale. Hadde det funnes en versjon som var 100% automatisert så hadde det kommet til en del flere brukere. De som "blir redd bare de ser et command.vindu" velger nok ganske kjapt grafikkversjonen hvis de fortsatt er med i det hele tatt. Så en "one-click-instsall" hadde rock'et. Så ett sted på nett at noen har egne versjoner av programmene som var forandre litt på / ferdig konfigurert. Vet ikke om F@H liker dette og om det er lovlig i det hele tatt, men en person med litt programmerings bakgrunn kunne nok lagd en versjon som var nærmest selvinstallerende. Tror det ligger at problem i at det finnes et utall prosessorer, ram, hovedkort, internetttilkoblinger og enda flere kombinasjoner. Dermed måtte et slikt program som finner de beste instillingene visst om alle slike faktorer samtidig og kanskje også ta hensyn til temperatur og hvor mye kraft vedkommende var villig til å dele. Med dagens kraftige framskritt i datateknologi og antallet nye datadeler pr dag så tror jeg det ligger litt problem rundt dette. Men hvis noen programmerer (og får gojdkjent av FAH) flere forhåndskonfigurerte versjoner feks.: en til en gammel pc som ikke står på mye, en til en ny pc, en til dobbertkjerne etc.., så kanskje det kunne gå an. Men dette ville også føre til mange flere versjoner og sikker mer forvirring (?) så jeg overlater det til noen andre å fundere mer på det Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 "Per i dag er det over 200 000 aktive prosessorer på verdensbasis. Til sammen utgjør dette en vanvittig regnekraft." Hvorfor? 6126860[/snapback] Hva mener du? En moderne prosessor har en kapasitet på flere milliarder regneoparasjoner per sekund. Ganger man det med 200.000 så blir det en ganske vanvittig regnekraft. 6126923[/snapback] poenge med å ha denne regnekraften lurte eg på 6127240[/snapback] Anbefaler deg å lese her: http://forum.folding-community.org/viewtop...p=123791#123791 6127326[/snapback] oh my god, no way ingen som har en oppsumerende kortere tekst å vise fram på norsk? 6127687[/snapback] hva med å bare lese artikkelen? Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) WORD @ eXa Hele poenget her er jo at det er en kortversjon.... EDIT: Vil du forandre på noe i ettertid så: med konsollversjonen regner jeg med du mente eXa? hvis du har installert på c:\folding\FAH504-Console.exe trykker du Start, kjør/run, skriver inn c:\folding\FAH504-Console.exe -configonly Og vips du er inne i noe som ligner installmenyen. Bare at alle [default verdier] er satt til de du valgte ved install. Dermed kan du nå se hva du valgte og forandre det til det du ville. Endret 18. mai 2006 av aeinstein Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 bla bla bla masse bra poeng bla bla bla6127321[/snapback] Først vil jeg bare si, jeg er helt enig med deg. Slik burde det vært... Hvorfor det ikke er slik vet jeg ikke... Sannsynligvis en kombinasjon av mange ting, f.eks. * ikke-grafisk holder størrelsen på exe fila nede * mange valg for å tilfredstille alle bruker med alle sine forskjellige krav * grafisk versjon finnes jo for de som ikke orker konsoll versjonen.... selv om, som du påpeker, denne har en del problemer.... Når det er sagt, så har det faktisk (tro det eller ei) blitt mye lettere!! -før måtte man bruke et tredje-parts program for å legge in Folding som en service, nå er dette heldigvis innebygd i klienten! Men, det finnes faktisk et program (3:dje part) som grafisk innstalerer konsoll klienten.. denne ble ikke nevnt i artikkelen da den ikke er offisiel for folding, og det finnes derfor en risiko, i teorien, for at uhumskheter sniker seg inn via dette programmet.. Selv har jeg ikke testet det, men det finnes her for de som vil titte på det. Videre finnes det scripts for å innstalere, men disse har jeg sett ennda mindre på, og jeg tror de bare gjelder for Linux og slikt??! Men når alt er sagt og gjort, så er det vel vitterlig ikke så vannskelig å innstalere konsoll-versjonen.. stort sett så enndrer man bare på bruker navn og team number og lar alt annet være default (enter)?? Til de som nevner alle andre prosjekter, som nevnt tidligere, opprett gjerne en egen tråd for dette.... MEN: *** Folding er på vei mot open-Beta for sin BOINC klient, og når Folding kommer ordentlig inn i BOINC, så vil jeg tro at det skulle gi det bruker-vennlige interfacet som så mange har ønsket seg!! *** Så har jeg sett folk her som sier "oooh... tenk om vi kunne folde på GPU'en dere"... dette har det faktisk blitt jobbet ganske reelt med i et par år iallefall, tror det finnes en "closed beta" eller "alpha" versjon som kan kjøre på de nyeste grafikk-kortene, men de har stadig noen problemer som hindrer dem fra å rulle dette ut til massene.. De har også tittet på å lage klienter som kan kjøre på "booster cards" o.l. Jeg vil tro at GPU versjonen blir den første som blir ferdig, om noen av dem blir ferdige at all da... for det er ikke sikkert.. I mellomtiden får vi bare nøye oss med det vi har å vennte i spenning! DargarWhiteFang, team Hardware.no Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Tror det ligger at problem i at det finnes et utall prosessorer, ram, hovedkort, internetttilkoblinger og enda flere kombinasjoner. Dermed måtte et slikt program som finner de beste instillingene visst om alle slike faktorer samtidig og kanskje også ta hensyn til temperatur og hvor mye kraft vedkommende var villig til å dele. Med dagens kraftige framskritt i datateknologi og antallet nye datadeler pr dag så tror jeg det ligger litt problem rundt dette.6127703[/snapback] Eg ser den. Men kunne ein ikkje ha fanga opp dette ved å leggje inn ein "setup wizard" (eg har gløymt kva det kallast på norsk...) der ein kunne velje dette sjølv, med grundige og enkle forklåringar (av typen"Har du A, så vel du X. Har du B, så vel du Y")? Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Min cpu hjelper til med begge kjernene nå Hvor mye poeng får man for 1 work unit? varierer det? Jeg har kommet til "frames completed: 15, Remaining: 385" på core1. Tar ca 4 min per frame. Har uten dead line... burde jeg forandre dette? får men mer poeng hvis man har tidsfrist? mindre wu`s? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Min cpu hjelper til med begge kjernene nå Hvor mye poeng får man for 1 work unit? varierer det? Jeg har kommet til "frames completed: 15, Remaining: 385" på core1. Tar ca 4 min per frame. Har uten dead line... burde jeg forandre dette? får men mer poeng hvis man har tidsfrist? mindre wu`s? 6127835[/snapback] de du bruker nå er for triege maskiner! jeg bruker ca 25min på 1 fram da!(p3 800) Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Men når alt er sagt og gjort, så er det vel vitterlig ikke så vannskelig å innstalere konsoll-versjonen.. stort sett så enndrer man bare på bruker navn og team number og lar alt annet være default (enter)??6127745[/snapback] Det er eg einig med deg i, under den føresetnad at ein har -litt- meir peiling på data enn berre å vere i stand til å lese E-post, spele kabal og gå inn på nettbanken - og folk som er på det nivået er det mange av. Eg har mange vener og kjende som har store problem med å forstå når du skal enkel- eller dobbelklikke, eller når du skal bruke høgre eller venstre museknapp. Viss nokon av desse skulle prøve seg på den konsollversjonen er eg redd dei kom til å ende opp med å sitje i fosterstilling og vibrere borti ein krok... Men, ut frå det du seier, kan det høyrast ut som det er ljos i enden av tunnelen! Med eit enklare brukargrensesnitt og litt betre marknadsføring så skal du sjå dette her kan ta heilt av! Endret 18. mai 2006 av Garegaupa Lenke til kommentar
Blue--Sky Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Min cpu hjelper til med begge kjernene nå Hvor mye poeng får man for 1 work unit? varierer det? Jeg har kommet til "frames completed: 15, Remaining: 385" på core1. Tar ca 4 min per frame. Har uten dead line... burde jeg forandre dette? får men mer poeng hvis man har tidsfrist? mindre wu`s? 6127835[/snapback] de du bruker nå er for triege maskiner! jeg bruker ca 25min på 1 fram da!(p3 800) 6127859[/snapback] Har det noe og si om de er beregnet for treige maskiner? (bare lurer). Hva er forskjellen om jeg velger med tidsfrist? Grunnen til at jeg valgte uten tidsfrist var at jeg ikke er sikker på om maskinen min står på lenge nok til rekke tidsfristen siden jeg har pcen av hele natta. (og da fikk man vist mye mindre poeng) Edit: har maskinen på 5-6t daglig (man-fre), 12+ (lør/søn) Endret 18. mai 2006 av Blue--Sky Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Glimmrende artikkel, et par små skrive feil, men -jeg- er ikke den rette til å peke finger på denslags!! hehehe! MEN: ene punktet i instruksjonene er jeg sterkt uenig i, og rett meg gjerne om jeg tar feil her, Man bør IKKE velge "YES" på "Disable Highly optimized assembly code" selv om man har AMD. Programmet kjører nemlig en "selv-test" på om CPU'en støtter disse optimaliseringene, og deaktiverer dem automatisk dersom selv-testen feiler. Så vitt meg bekjent finns denne optionen med bare fordi enkelte eldre CPU'er sier de kan selv om de ikke kan, og det er da man manuelt må skru av dette.. Selv har jeg kjørt med AMD og disse optimaliseringene på i flere år uten problem... derimot taper man fort mye poeng på å slå av optimaliseringen... Det er iallefall min erfaring. 6127627[/snapback] Yap, teh leif is present. Det gikk litt kjapt i svingene mot slutten. Jeg nevnte det med gammel AMD i artikkelen fordi det var nevnt andre steder. Det er kun snakk om svært få prosessorer det er snakk om. Antakeligvis er de såpass gamle at ingen bruker de uansett. Jeg fant ikke ut hvilke det gjelder though. Så vidt jeg vet så gjelder det ikke AMD K6 eller nyere. Kanskje jeg like godt bare kunne utelatt den tekstbiten. Endret 18. mai 2006 av oddarne84 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Dægen, jeg er jo med på topp 20 lista på hardware.no jo Endret 24. juli 2018 av kpolberg Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) @blue-sky tror du tjener mer på de med tidsfridst. det er vel 1 uke + så du rekker det nok! Endret 18. mai 2006 av eXa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå