Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp, hvorfor er jeg ikke på nett?

Anbefalte innlegg

HJELP!! Emnetitelen sier vel det meste men skal forklare litt bedre her :p

Det som skjedde: Jeg satt på nettet og var her på hardware.. så plutselig ble nettet treigt og jeg var plutseig logga på hos naboen sitt nett... 2 min etterpå kommer pappa opp og klager på at det er noe feil med nettet og jeg prøvde å finne ut hva som hadde skjedd, det jeg fant ut var at huben hadde restarta helt av seg selv for ingen grunn så da prøvde jeg å legge opp på nytt å sette på innstilingene på nytt men da sa den at jeg var kobla opp men kom ikke på noen sider eller msn o.l (Dette skjedde i går rundt kl 20.00)

Nå sitter jeg på naboen's nett for å prøve å fikse detta... håper noen kan hjelpe meg fordi skal ha LAN til helga og pappa jobber hjemme på fredager via nettet :ermm:

Takker om noen vet hva som kan ha skjedd og har noen tips til hva jeg kan gjøre/prøve på ;)

Endret av Kevin S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får ikke opp noen sider i det hele tatt?

Har du prøvd å start >> kjør >> cmd >> ping vg.no og sett om du får svar?

Når du kobler til trådløst, så kobler du deg til din trådløse ruteren din, og det kan gå bra, men det er ikke dermed sikkert at du har nettforbindelse.

Sjekk om du har nettforbindelse fra leverandør. Kanskje det er problemet.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje fortelle litt mer om hvilket utstyr og internett leverandør du har. med hub`en mener du kanskje routeren? Hvilken router er det snakk om? Du har så klart pørvd å restarte alle enhetene? Får du pinga routeren?

Er ikke så lett å hjelpe med så lite informasjon.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Sorry for så lite info men her kommer noe som jeg vet...

Vi har telenor som leverandør og vi bruker 3com hub med trådløs (Det jeg bruker)

Men ruter'n aner jeg ikke hva er... det er noe fatter'n kjøpte for en stund sia den er svart med grønner lys og navnet på den er: CellPipe :tease:

Kevin

Endret av Kevin S
Lenke til kommentar

Vi har telenor som leverandør og vi bruker 3com hub med trådløs (Det jeg bruker)

Men ruter'n aner jeg ikke hva er... det er noe fatter'n kjøpte for en stund sia den er svart med grønner lys og navnet på den er: CellPipe :tease:

Kevin

6125818[/snapback]

Den 3com saken du snakker om her er ruteren din. Det andre er nok modemet du har :)

Har du testa det jeg skrev i forrige post ?? ping vg.no... Får du noe svar?

Lenke til kommentar

Kevin

6125818[/snapback]

Det er nok ingen hub, det er nok en router. Får du kontakt med routeren og kommer inn i web grensesnittet? Kjenner ikke så godt til 3Com routere at jeg kan hjelpe så mye, men pass på at du legger inn brukernavn (med @online.no) i oppsettet (web grensesnittet) og passord.

Lenke til kommentar

Kevin

6125818[/snapback]

Den 3com saken du snakker om her er ruteren din. Det andre er nok modemet du har :)

Har du testa det jeg skrev i forrige post ?? ping vg.no... Får du noe svar?

6125862[/snapback]

ok skal prøve det nå :thumbup:

Lenke til kommentar
Den finner ingenting når jeg pinger vg.no...

6125937[/snapback]

Ok, da er det noe feil :p

Det burde ha liknet på dette:

Pinging vg.no [193.69.165.21] with 32 bytes of data:

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=4ms TTL=248

Reply from 193.69.165.21: bytes=32 time=3ms TTL=248

Prøv å trekk en kabel rett fra modemet ditt og rett til en maskin. Ikke gjennom 3com saken. Kommer du ikke på nett da, så må du ringe telenor, for da er det noe galt med linja di.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Den finner ingenting når jeg pinger vg.no...

6125937[/snapback]

Ok, da er det noe feil :p

Prøv å trekk en kabel rett fra modemet ditt og rett til en maskin. Ikke gjennom 3com saken. Kommer du ikke på nett da, så må du ringe telenor, for da er det noe galt med linja di.

6126007[/snapback]

Ikke glem at for å få det til å fungere når du prøver dette, så må du "ringe opp" via pppoe. Modemet han har er et modem uten router, altså bare et bridge modem.

Lenke til kommentar

ok det funka å koble til med kabel til en data fra modemet men når jeg prøvde med den 3com greia så funka det ikke lenger... kan det være noe feil med 3com trådløs greia?? eller bare oppsettet mitt i den? :hmm::blush:

Endret av Kevin S
Lenke til kommentar
ok det funka å koble til med kabel til en data fra modemet men når jeg prøvde med den 3com greia så funka det ikke lenger... kan det være noe feil med 3com trådløs greia?? eller bare oppsettet mitt i den?  :hmm:  :blush:

6126111[/snapback]

Mener du å si at du kom ut på internett når du koblet en PC rett inn på modemet? I så fall ligger problemet i 3Com-ruteren.

Hva skjer dersom du kobler en PC til 3Com-ruteren med en kabel istedenfor å bruke trådløs tilkobling? (3Com-ruteren må selvsagt være koblet til CellPipe-modemet, slik det antageligvis var før.)

Det kan hende du må slå av både ruteren og PC'en for at koblingen skal bli opprettet.

Hvis du får kontakt med internett via kabel, ja, da ligger feilen et eller annet sted i det trådløse systemet. Jeg har selv opplevd at en 3Com-ruter nektet å funke i trådløs modus, så det kan hende det er der problemet ligger. Eller det kan være en glitch som retter seg ved å slå strømmen av og på igjen.

Lenke til kommentar
ok det funka å koble til med kabel til en data fra modemet men når jeg prøvde med den 3com greia så funka det ikke lenger... kan det være noe feil med 3com trådløs greia?? eller bare oppsettet mitt i den?  :hmm:  :blush:

6126111[/snapback]

Mener du å si at du kom ut på internett når du koblet en PC rett inn på modemet? I så fall ligger problemet i 3Com-ruteren.

Hva skjer dersom du kobler en PC til 3Com-ruteren med en kabel istedenfor å bruke trådløs tilkobling? (3Com-ruteren må selvsagt være koblet til CellPipe-modemet, slik det antageligvis var før.)

Det kan hende du må slå av både ruteren og PC'en for at koblingen skal bli opprettet.

Hvis du får kontakt med internett via kabel, ja, da ligger feilen et eller annet sted i det trådløse systemet. Jeg har selv opplevd at en 3Com-ruter nektet å funke i trådløs modus, så det kan hende det er der problemet ligger. Eller det kan være en glitch som retter seg ved å slå strømmen av og på igjen.

6126821[/snapback]

Det funker ikke kablet fra 3Com ruteren... men har ikke testa å restarte maskina etter å ha plugga inn internetten.... kan jo prøve det..

Lenke til kommentar

Uansett, hvis du skal kunne endre på innstillingene i 3Com-ruteren, da må du oppnå forbindelse fra PC til ruter via kabel. (I hvert fall hvis den trådløse forbindelsen ikke virker.)

3Com-ruteren konfigureres ved hjelp av et web-grensesnitt. For å komme inn der må du vite hvilken IP-adresse ruteren har. Ofte er det noe sånt som 192.168.1.0, dvs. du må skrive "http://192.168.1.0" i adressefeltet til en browser. (Internet Explorer e.l.)

For å finne ut hvilken adresse du skal bruke må du sjekke innstillingene til nettverkskortet ditt. Se etter "Default gateway".

Hvis du ikke oppnår kontakt med 3Com-ruteren kan dette ha mange årsaker. Det betyr ikke nødvendigvis at ruteren er ødelagt. Det kan også skyldes oppsett for nettverkskortet i PC'en.

Pass på at PC'en er satt opp til å automatisk motta IP-adresse. Det er ruteren som skal levere denne IP-adressen, og den kan være av typen 192.168.1.x, der x kan være mellom 1 og 253. Hvis PC'en din ender opp med IP-adresse av typen 169.et-eller-annet, da har ikke PC'en hørt noe fra 3Com-ruteren, og det er jo ikke noe godt tegn.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å start >> kjør >> cmd >> ping vg.no og sett om du får svar?

litt OT: jeg ville prøve dette fordi jeg har litt dårlig ping i spill. uansett.. jeg får melding om at "ping gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando blablabla"

kvifor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...