Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Redusert hastighet i trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Eg er ny på dette forumet og har prøvd å se igjenom tidligere postede innlegg etter løsning på mitt problem, men siden eg ikke finner noe lignende så spør eg i en ny post.

Eg har Telenor ADSL pluss abb., med tilhørende modem derfra(thompson 510). For trådløs forbindelse har eg en 3com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Router

Version 1.00.08 (står så i konfigureringssiden)

Problemet er at hastigheten mot internett mer enn halveres når eg bruker det trådløse nettverkskortet på min bærbare pc, i forhold til hvis eg kobler den opp mot routeren med kabel (speedometertester på nett)

Eg har satt opp routeren med mac-filtrering og WEP- kryptering

Noen som raskt skjønner hva som er i veien her??

mvh

Nina

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan er signal kvaliteten på det trådløse nettet? Om det er dårlig, prøv å flytt på routern...

6126573[/snapback]

Signalet er excelent, 54 Mbps, sådet er ikke det som er problemet tror eg.

Når eg kjører speedometer på forskjellige nettsteder så kommer eg ikke opp i mer enn ca 1400 kbps når eg bruker trådløst nettverkskort, men hvis eg kjører over kabel direkte på routeren så kommer eg opp i over 4000. Lurer derfor på om det er noe i oppsettet mitt på routeren eller i pcen som gjør at hastigheten blir så kraftig redusert....

nina

Lenke til kommentar

Det første du bør gjøre er å konstatere om problemet ligger i router, bærbar eller signal.

Flytt laptopen til routeren og prøv de ved siden av hverandre.

Deretter kan du prøve laptopen et annet sted med trådløst bredbånd, slik at du vet hvilken boks problemet ligger i.

En annen måte å angripe problemet er å oppgradere firmware/software for router og laptop.

Lenke til kommentar
Det første du bør gjøre er å konstatere om problemet ligger i router, bærbar eller signal.

Flytt laptopen til routeren og prøv de ved siden av hverandre.

Deretter kan du prøve laptopen et annet sted med trådløst bredbånd, slik at du vet hvilken boks problemet ligger i.

En annen måte å angripe problemet er å oppgradere firmware/software for router og laptop.

6126756[/snapback]

okay skal prøve litt forskjellig her eg da

Takk for svar så langt iallefall :)

nina

Lenke til kommentar

Nå har eg prøvd å oppdatere driveren til nettverkskortet i den bærbare pcen, men ingen ending i hastighet. Har også prøvd med en annen bærbar pc og den får over dobbelt så høy hastighet som det min får.

Kan det være noe med antivirusprogrammer eller brannvegger som stjeler hastigheten min?

nina

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har akkurat det samme problemet: Telenor ADSL, Thompson Modem/router og 3Com Office Connect Trådløs router - Hastigheten halveres trådløst kontra kablet forbindelse til router (speedometeret på itavisen).

Er det noe som kan gjøres for å booste signalet som sendes ut fra routeren? Hvordan påvirker egentlig signalstyrken hastigheten til internet? Den trådløse hastigheten mellom router og PC skal jo være f.eks 54 Mbps, mens ADSL'en min kun er 3Mbps. Jeg mener, selv om de 54 Mbps reduseres noe pga dårlig signal, burde vel 3Mbs dyttes greit igjennom??

Håper noen kan hjelpe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...