Gå til innhold

Noen spørsmål til bygging av en "Media PC"


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har bygget meg flere pc'er opp igjennom tidene og nå er tiden inne hvor jeg skal bryne meg på en media pc.

Jeg har lest igjennom guidene her på hardware og har noen spørsmål/problemstillinger til oppsett og funksjonalitet.

 

For min del begynte dette med at jeg hadde planer om å bruke 3000 - 5000 kroner på en dvd opptaker fra Pioneer. Dette skal brukes med ny tv som blir kjøpt inn iløpet av 2 - 3 uker ( http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.a...r=169&view=spec ).

 

Såvidt jeg kan se og forstå, vil jeg få vesentlig mer ut av oppsettet ved å bygge en media pc - fremfor å kjøpe en dvd opptaker (eller hur?).

Jeg har allerede idag en modifisert Xbox som kjører det meste og gjør det meste - foruten å kunne innspille tv sendinger til HD'en.

 

Anng. oppsett;

- Hvaslags cpu og hovedkort bør jeg velge her ? Forstår at det kan være lurt å velge noe som utvikler lite varme. Selv er jeg vant til å bygge AMD S939 oppsett, men vet ikke hvor lurt det er i forhold til varme. I forhold til RAM så blir det 1 GB "value" fra en bra produsent (crucial eller corsair). Tipper jeg går for samme kabinett og dvd-rom som i guiden (NECs 3550).

 

- Er det egentlig et fett hvilket skjermkort og hvor rask cpu man kjører ? Jeg har ingen ambisjoner om å bruke maskinen til spilling, for å si det slik. Jeg kommer ikke til å overklokke.

 

- Burde jeg kjøpe et PCI lydkort, eller holder "onboard" lyd. Lydkortet bør vel da ha optisk utgang, da det gir best lyd ? (må jo også kunne se film i 5.1/7.1).

 

- Burde jeg kanskje vente med bygging til de nye hovedkortene med HDMI utgang kommer ?

Eller vil jeg oppnå "superbra" bilde på tv'en uansett, med vanlig hovedkort ?

 

 

Diverse spørsmål om funksjonalitet;

 

- Hvordan er det med codecs i Media center ? Jeg vil kunne spille av alt av xvid, divx og andre codecs.

 

- I forhold til dvd avspilling, så håper jeg at dvd spilleren kan gjøres sonefri ?

 

- Er det enkelt å bare brenne ut ting man har tatt opp, eller må man lukke mediacenter biten og åpne NERO, etc. hver gang man skal gjøre dette ? (må ha noe som er enkelt å bruke for min bedre halvdel!).

 

Jeg kjører idag vanlig analogt tv-signal fra veggen og inn i tv'en. Finnes det feks. et tv-kort som gjør signalene over til digitale signaler ? (bedre bilde på 40" LCD tv).

 

Litt rotete innlegg det her, har litt for mange spørsmål og er usikker å hvordan jeg skal gå fram, hva jeg bør velge og hva jeg bør styre unna. Tar gjerne imot tips om komplett løsning som dekker det jeg vil ha. Budsjett jeg har sett for meg er 5000 - 8000 kroner.

 

Det jeg har sett for meg er;

*grei* CPU

*greit* hovedkort

*grei* 1GB ram

DVD brenner

Lydkort ?

Skjermkort ? (helst vifteløst)

250GB HD

Microsoft Windows XP Media Center 2005 (OS)

Cooler Master Cavalier 4 Kabinett, Sort Desktop med 350W PSU

Microsoft Remote Keyboard for Windows XP Media Center Edition

 

Takker for alle svar !

 

Mvh.

Christian

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...