Gå til innhold

openSUSE 10.1 tips

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat installert openSUSE 10.1 på laptopen min. Er rimelig n00b i Linux og har forsøkt i noen timer å få gjort det jeg ønsker med maskina.

Det første jeg ønsker er å få installert en RDP klient. Det har vist seg å være verre enn jeg først trodde. Har lagt inn FreeNX som ble anbefalt et eller annet sted. Den ser grei ut, bortsett fra at den aldri klarer å koble seg opp mot noen andre maskiner :(

Deretter ønsker jeg å få installert en Multimediaspiller som enten spiller alt av Video og musikkformater eller en til hver. Det har vist seg å bli et stort problem. Forsøkt å få installert MPlayer. Den vil ikke installere før jeg har installert alle codecs som den trenger. Det er jo ikke så enkelt. Jeg har lastet ned en pakke med codecs. De skulle jeg kopiere inn i /usr/local/lib/codecs mappa, som forøvrig ikke eksisterte. Jeg tvilte litt på at det ville fungere, men forsøkte likevel. Gjorde ikke noe utslag for så vidt. Har fått tak i endel av codecene, men ikke alle. Så da får jeg ikke installert MPlayer.

Jeg har installert det på laptopen på jobb og tenkte å få satt den opp mot exchange der. Er det mulig? Og i så fall hvordan gjør jeg det? Maskina er satt opp i domenet. Det fungerer fint. Er det mulig å få mappet opp disker som i Windows?

Noen som kjører samme distro eller har noe peil på hva jeg bør gjøre. Jeg begynner å bli lettere frustrert over Linux her. Og det er akkurat det jeg ikke ønsker å være.

Regner med at det er noen hardbarka Linux tilhengere her inne som kan gi meg noen bra tips på denne saken. Jeg har vært inne på endel tråder, men orker ikke flere timer med lesing før jeg kommer til den saken jeg ønsker å få svar på.

/Chief

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle pirat!

Fyr opp Yast og legg til disse pakkelagrene:

"ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-guru/rpm/10.1/"

og

"packman.iu-bremen.de/suse/10.1/"

Nå kan du installere mplayer og w32codecs.

Skal du fyre opp en RDP-sesjon må du installere "rdesktop", dersom du ikke har gjort det allerede.

Lenke til kommentar
Gamle pirat!

Fyr opp Yast og legg til disse pakkelagrene:

"ftp.gwdg.de/pub/linux/misc/suser-guru/rpm/10.1/"

og

"packman.iu-bremen.de/suse/10.1/"

Nå kan du installere mplayer og w32codecs.

Skal du fyre opp en RDP-sesjon må du installere "rdesktop", dersom du ikke har gjort det allerede.

6125824[/snapback]

Takk til deg unge pirat!

Fungerer brillefint.

Linux duger. Wohoo

Woot woot woot woot

/Chief

Lenke til kommentar
denne siden hos Suse står det at en må ha x86-64-utgaven for å bruke Pentium D.. Såvidt jeg vet er dette en dualcore prosessor - hvorfor må en ha 64-bits-versjonen til det?

6136985[/snapback]

64-bit's maskiner er bakoverkompatible med 32-bit. Bruk 32-bit dersom du ikke kjører diger databaseserver eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...