DionysosDale Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Tenkte eg skulle installere Gentoo via den nye grafiske installeren på arbeidstasjonen min. Har to harddisker i maskina min, ein ATA disk på 40 gb som er systemdisk, og ein 200 Gb SATA disk som datadisk, som eg har 30 Gb upartisjonert plass på til installasjonen. Installasjonen gikk fint. Lagde tre partisjoner på SATA disken (64 mb til /boot, 2 Gb til SWAP og ca 28 Gb til /). Brukte GRUB som bootloader og la den i MBR. Restarter maskina og håpte at eg fikk opp valget mellom Windows og Linux. Men den gang ei. Maskina boota rett inn i Windows. Rota litt med boot.ini fila for å windows sin bootloader til å peike mot boot partisjonen på SATA disken, men får det ikkje til. I boot.ini finner man følgende: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Noen som veit hvordan eg skal redigere boot.ini for å få lagt inn /boot partisjonen som ligger som 2. partisjon på SATA disken min? Maskina mi har følgende disker: - 40 Gb disk på IDE Primary master (med C: partisjonen) - DVD brenner på IDE Secondary master - 200 Gb SATA disk (med ein stor datapartisjon, boot part., swap part. og root part.). Finnes det noen verktøy for å finne ut av dette? Eller er det noen andre måter som heller kan anbefales, slik at eg får velge mellom Windows og Linux (nei, fjerne XP heilt er uaktuellt). Mvh Dionysos Lenke til kommentar
comicz Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Start opp med Gentoo-CD'en igjen, chroot og installer GRUB til MBR på ny. GUI-installeren er vel fortsatt litt buggy(i hvert fall ikke helt ferdig), så det kan tenkes at den ikke skrev skikkelig til MBR(høres jo slik ut). Hvis du er bestemt på å bruke boot.ini kan jeg anbefale google: 1. treff: http://www.tprthai.net/bootmgr.htm Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Start opp frå ein cd, og legg in grub for hånd. Edit: vist du då ikkje er ein slik sadist som liker å pine segsjølv ved å bruke boot.ini Endret 18. mai 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
DionysosDale Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 vist du då ikkje er ein slik sadist som liker å pine segsjølv ved å bruke boot.ini 6127247[/snapback] He he he... Er den så fæl da? Anyway... Whatever that works is fine for me.... Men når eg først er inne på dette med MBR: har alle harddisker ein MBR, eller er det ein pr. maskin? Hvis eg installerer grub til MBR når /boot ligger på SATA disken, hva skjer da med windows loaderen som ligger på MBR på IDE disken? Mvh Dionysos Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Men når eg først er inne på dette med MBR: har alle harddisker ein MBR, eller er det ein pr. maskin? Hvis eg installerer grub til MBR når /boot ligger på SATA disken, hva skjer da med windows loaderen som ligger på MBR på IDE disken? Alle disker har MBR. Hvis du installerer GRUB på SATA-disken så vil ikke det ha noe innvirkning på andre disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå