ezkild Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Er på utkikk etter en blitz til mitt KM 5D. Kom tilfeldig over Sunpak, og ser at de har flere modeller som passer til Minolta. De er laget til eldre Minolta-modeller, så må jeg ha en overgang for å få til de å passe på iso-kontakten på mitt kamera, men det går greit. Vet at Sunpak 433D hvertfall er kompatibel med mitt 5d, men kan flere brukes? Og når jeg allikevel må ha en overgang fra gammel kontakt på blitzen til hot shoe på kameraet, kan jeg da kjøpe en blitz som er laget for Canon/Nikon/osv eller må jeg kjøpe en som er laget for eldre Minolta? Evt noen som har noen tips til blitz som fungerer til 5d? Må ikke ha TTL, men det er et pluss. Vet det sitter noen kunnskapsrike mennesker her! Endret 18. mai 2006 av ezkild Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Hei! Stikkordet her er først og fremst "eldre". For at kameraet og blitsen skal fungere sammen og få målt lyset riktig, må de støtte samme type lysmåling. I grove trekk skjedde dette før ved at blitslyset ble målt av en sensor som leste hvor mye film som ble reflektert av filmen mens lukkeren var åpen og ga beskjed om å når det hadde kommet nok lys fra blitsen (altså innenfor noen tusendels sekunder). Siden filterpakken (ir-sensor, aa-filter, bayerfilter m.m) foran dagens sensorer har en relativt sterkt reflekterende overflate (noe av grunnen til at nye coatinger trengs på "baksiden" av glasselementene i optikken i noen tilfeller for å hindre interne reflekser og lav kontrast), fungerer ikke systemet med en sensor som leser av lyset lenger, og man har gått over til et system hvor lyset måles med et svakere blink millisekunder før "hovedblinket". I enda kortere trekk - for at blitsen i det hele tatt skal kunne brukes i praksis (alternativet er at den fyrer på full styrke hver gang) må den være av typen xx00 HS(D) eller nyere. Det finnes et adapter for Metz-blitser som fungerer, men dette skal være det absolutt nyeste og man er ikke garantert kompatibilitet med fremtidige kamerahus, og jeg mener at Sigmas absolutt nyeste produksjonsserie av EF-300 DG ST og Super skal fungere, men der er du nærmest garantert trøbbel med mangel på fremoverkompatibilitet. Om enkelte Sunpak-modeller virker også vet jeg ikke, men du må først sjekke om de er kompatible med KMs digitalkamera. EDIT: Blitser hvor du kan stille lysmengden manuelt (slik som Minolta 5400HS) fungerer nok i manuell modus, men jevnlig bruk av dette er nok for viderekomne. På sikt er man nok best tjent med å ihvertfall ha én blits med TTL slik at en er spart det ekstra bryet i travle situasjoner, men dette er såklart helt åpent for eksperimentering. For tiden er det kanskje ikke spesielt lett å finne slikt originalt Minolta-tilbehør pga usikkerheten rundt fremtiden med Sony og tendensene til "panikkkjøping" på Ebay og tidligere i de butikkene som hadde fleste blitser på lager.. Mvh Kjetil Endret 18. mai 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå