Gå til innhold

Beholde data i form

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en side med en form i. Så har jeg en link ved siden av som åpner samme side med litt ekstra informasjon. Slik formen er nå så blir all data fjernet når jeg trykker på denne linken.

Finnes det en lett måte å beholde dataen på når jeg trykker på linken ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel trå til med litt javascript her ja. Evt ikke ha en link men en submit knapp. Som da sender dataene inn, også kan du kalle knappen "more" eller no. Så når php scriptet får "more" skal den bare vise de dataene den mottokk i det andre vinduet.

Lenke til kommentar

Så når du trykker på denne linken, går du til ei anna side? Og du vil at informasjonen som brukeren har skrevet inn fortsatt skal ligge der når brukeren trykker på tilbakeknappen?

Eller har eg misforstått?

Viss eg ikkje har misforstått ville eg endra strukturen på sida litt, slik at brukeren trykker på linken før han svarer på skjemaet.

Lenke til kommentar

Du har missforstått litt.

På formen har jeg hjelpelinker, som gir de ekstra informasjon om hva som skal skrives inn, en liten forklaring.

Problemet mitt er at de fyller inn navn adresse etc, så lurer de på hva ett av punktene er og trykker på hjelpelinken, og da forsvinner navn og adresse. Og må fylle dette inn igjen. Kan fort bli et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Ah, skjønner.

Eg ville brukt ei javascriptløysing til dette, trur eg. Altså at det åpnast ein popup med hjelpeinformasjonen. Nokon kjem kanskje til å skyte meg for dette, men for brukarar som ikkje har javascript aktivert, kan du legge på target="blank" på linken. :)

Lenke til kommentar
Kvifor?

Eit anna alternativ blir då å bruke XMLHTTPRequest-objektet for å hente ut data frå ei anna side, og inn i ditt dokument.

Viss du vil kan eg lage eit eksempel.

6125397[/snapback]

Om jeg har forstått deg riktig, så tror jeg ikke du har forstått meg...

Oki, da spør jeg på en annen måte. Jeg tror js er løsningen for meg. Hvordan kan jeg midlertidig ta vare på data i en form ved refresh av siden?

Lenke til kommentar

Kjeks kansje?

men hva var galt med løsningen å bare skjule deler av formen og vise den med javascript?

(orsus)

---

btw: henrik; skal du begynne å digge target="_blank" nå fordi Anne sa det var greit :p

Endret av eiwoh
Lenke til kommentar
Kjeks kansje?

men hva var galt med løsningen å bare skjule deler av formen og vise den med javascript?

6125509[/snapback]

Vil det fungere når jeg har implementert webløsningen med include?

6125531[/snapback]

Jess. Det du gjør er at du sender hele form'n med en gang. Men så bruker du javascript til å skjule det man ikke MÅ se. Så ha du en link som viser det igjen om man trykker på den.

Brukere uten js vil da evt se hele greia med en gang, Men det er vel intet stort problem. Fåtall som kjører uten js, og de vil fortsatt kunne bruke skjemaet like godt.

Lenke til kommentar
Jess. Det du gjør er at du sender hele form'n med en gang. Men så bruker du javascript til å skjule det man ikke MÅ se. Så ha du en link som viser det igjen om man trykker på den.

Brukere uten js vil da evt se hele greia med en gang, Men det er vel intet stort problem. Fåtall som kjører uten js, og de vil fortsatt kunne bruke skjemaet like godt.

6125629[/snapback]

Tviler på det vil funke, med tanke på at jeg har flere linker på siden som som viser forskjellige ting... på samme området (benytter include for den forkjellige informasjonen).

Er det ikke ett enkelt JS som lagrer verdien i inputen på en enkel måte?

Lenke til kommentar
Du kunne ikkje lagt opp sida, slik at vi fekk sjå problemstillinga?

6126101[/snapback]

Beklager det kan jeg desverre ikke.

Men jeg tror jeg går for løsningen med å gjøre linkknappene om til form'er, og så tar jeg å beholder de midlertidig verdiene på den måten.

Takker for all hjelp, men er fortsatt interresert i gode løsninger :)

Lenke til kommentar
hva med en pop-in med hjelpe-infoen der? tror du faktisk kan få det til med bare css, men litt tricky...

6126404[/snapback]

Mener du pop-up? For om ikke, så lurer jeg på hva pop-in er for noe?

Hvordan skal du ved hjelp av css, klare å lagre verdier i en form ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...