stian123 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei! Hvordan var det å være jøde under krigen i Norge? Hvordan var det i konsentrasjonsleirene. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Så vidt jeg vet, så hadde ikke jødene det så bra i Norge under krigen. Politiet hjalp visst nazistene med å fange dem, og jødebutikker ble stengt. Det var en del dårlig samvittighet rundt om å gikk etter krigen tror jeg. I Norge var det bare noen arbeidsleirer tror jeg. Det var ihvertfall en i Finnmark, og der var ikke forholdene veldig bra. Lite mat og hardt arbeid. Mange ble nok sendt til konsentrasjonsleirene i Tyskland og Polen, hvor forholdene var ganske grusomme. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Var vel 1/3 (1/4?) av dem som ble sendt til Tyskland og som ble myrdet. De fleste maktet å flykte til Sverige. De fikk det vanskeligere her i Norge enn i f.eks. Danmark hvor de fleste jødene overlevde. Under krigen ble også loven hvor jøder "nektes adgang til riket" gjeninført, dette var en lov som ble opphevet på midten av 1800 tallet. Det var i 1942 de fleste jødene ble deportert fra landet, da startet også merking i ID kort. På slutten av året ble politiet beordret å arrestere alle mannlige jøder over 15 år. Litt senere arresterte de også kvinner og barn. Alt av verdier og penger ble konfiskert av myndighetene. Var mellom 700 og 800 jøder bosatt i Norge som ble henrettet i tyske gaskamre. Kun 25 av de rundt 800 som ble sendt til konsentrasjonsleire overlevde. Alle kvinner, barn, menn over 50 og menn som ellers ikke kunne jobbe ble gasset. Før de ble sendt til Tyskland ble de stuet i norske fengsler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Kjapt svar: Halvparten flyktet til sverige og resten ble sendt til tyskland og drept. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Hvordan var det i konsentrasjonsleirene. 6124630[/snapback] Men vi hadde ikke konsentrasjonsleire, de kalles i ettertid i hvertfall ikke det disse arbeidsleirene våre. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 - I mai 1940 ble jødenes radioapparater beslaglagt. - Hirden, en undergruppe av NS aksjonerte mot jødiske forretninger i Oslo våren og sommeren 1941, da jødiske forretningsvinduer ble malt med antisemittiske slagord og rasert. - Jødiske pass ble stemplet den 20. Januar 1942 - 2 Jøder ble henrettet i Trondheim Mars 1942 av Tyskere - I 1942 ble i alt 767 Jøder arrestert i en planlagt aksjon og sendt til konsentrasjonsleirer i Tyskland. Kun 30 av disse overlevde. Norsk politi, norske sjåfører, samt Statistisk Sentralbyrå hjalp til i aksjonen. - 1780 sivile nordmenn mistet livet under krigen, flesteparten Jødeiske kvinner og barn. Dette er stikkord fra et foredrag jeg holdt om emnet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 *snip*- I 1942 ble i alt 767 Jøder arrestert i en planlagt aksjon og sendt til konsentrasjonsleirer i Tyskland. Kun 30 av disse overlevde. Norsk politi, norske sjåfører, samt Statistisk Sentralbyrå hjalp til i aksjonen. *snip* 6135256[/snapback] Jo takk, en av dem bor svært nære meg, hadde foredrag med ham på u.skolen. Skremmende! Har vel i allefall fått meg til å frykte tilsvarende ordninger av noe slag. Noe vi såvidt kan skimte begynnelsen til i Guantanamo etc., samt ghettoifiseringen i Palestina. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå