Gå til innhold

Best mot røde øyne, god zoom og god billedkvalitet


Anbefalte innlegg

Jeg leser og leser tester og vurderinger fra andre. Lurer på hva dere som veit det mener om Canon Ixus-kameraene (inkl det nye 800) vs Nicon Coolpix P2 vs Fujifilm F10 og F30 og kanskje andre kamera i samme leiet i forhold til følgende kriterier:

- god billedkvalitet

- god zoom

- anti røde øyne (hater det, men har hørt at det skal være et problem med kompaktkamera)

- kanskje god ISO uten at det blir mye støy

 

Hvordan ligger forresten Olympus Mju720 i forhold til de nevnte kamera over og i forhold til listede kriterier?

 

 

Håper på konstruktive svar, for nå nærmer det seg bursdagen min...

 

Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til de kamraene som nevnes. Men røde øyne! Det fikk jeg slutt på først etter at begynte å bruke ekstern blitz. Jeg hadde brukt analog speilrefleks i 20 år og hadde aldri hatt dette problemet med røde øyne.

 

Kjøpte mitt første digitalkamra for fem år siden, den første IXUSen. Kjempedyrt, 2,1 megapiksler, middelmådig bildekvalitet og masse røde øyne. Den gamle speilrefleksen ble tatt frem igjen og brukt når jeg skulle ta bilder jeg ville ha godt resultat på.

 

Kjøpte senere en halvproff model fra sony med 7,1 megapiksler. Fikk en bildekvalitet som gjorde fotografering virkelig morsomt, men fikk ikke bort de røde øynene. Dette kamraet hadde mulighet for å bruke ekstern blitz. Jeg fikk tak i en blitz fra Sony og løste problemet.

 

Små kompaktkamraer har sine fortrinn med sin størrelse, pris og de fleste tar faktisk veldig gode bilder i godt lys. I dårlig lys eller store rom er det en begrensning. Røde øyne og ikke minst støy, det må man bare leve med og heller kjøpe programvare for å redigere bildene.

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Nikon sine kamera (ihvertfall P-serien) har en option for fjerning av røde øyne automatisk, digitalt, i etterkant at bildet er tatt. Den fungerer faktisk forbløffende bra. Er nok den beste kuren du får mot røde øyne for tiden, med mindre du vil gjøre den jobben selv i et bildebehandlingsprogram i etterkant.

 

Nikon er også meget gode på bildekvalitet (skarp optikk, lite støy), og her fremhever jeg gjerne P-serien (som i så mange andre tråder på forumet ettersom den har rast i pris den siste tiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...