rkarlsson Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei! Jeg har laget et nettsted som henter menyvalgene og innhold på nettstedet fra en MySQL-base med PHP. Dvs at menyvalgene blir listet ut via en for-løkke. Hva som vises på siden er avhengig av hva HTTP_GET_VARS er (F.eks. Kontakt, Startside osv) I det jeg klikker på ett av menyvalgene så bytter den bakgrunnsfarge - men da blir jo selffølgelig siden lastet på nytt for å hente det som da skal vises via basen, og den linken er ikke active lengre. Dette gnager meg litt. Jeg vil gjerne at den skal beholde active-fargen. Noen smart måte å fikse dette på via CSS? Evt annen løsning. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 sette en egen id på den aktive med php. <ul id="meny"> <li id="active"><a href="www.domene.no">Side</a></li> </ul> ul#meny #active{ color:#fff; } Lenke til kommentar
rkarlsson Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Ja - Men problemet er hvordan finner jeg ut hvem som er active? Menyvalgene blir listet ut fra en database via en for-løkke. Dvs at jeg ikke kan sette en id på ett enkelt menyvalg. Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg vet ikke hvilket system du bruker, men det burde vel være mulig å lage en if sjekk på hvilken som er aktiv? Du får spørre i php forumet om du trenger hjelp. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Du kan jo se på dette. CSS a:active { color: red; } HTML <a href="#">Link</a> Andre CSS-muligheter: a { } a:visited { } a:hover { } Ser at det nok ikke er dette du mente, men nå har jeg skrivet det, så lar det ligge her. Active her er hva som skjer når du trykker på linken (eller holde nede museknappen på den). Endret 18. mai 2006 av JohnRichard Lenke til kommentar
rkarlsson Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Takk for informasjonen. Jeg er kjent med det der ja - og var ikke akkurat det jeg mente. Lurte bare på om det fantes ett eller annen smart via CSS. Men jeg fikset det bare på en annen måte via PHP. Hvis http_get_var er lik hva som listes ut fra database, så settes en annen class på linken, og vips. Slik som Garreth skrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå