Gå til innhold

WD100GB og STØY !

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har hatt både wd 40gb og seagate barracuda IV 80gb i samme maskin, med "power down after 3 min." i control panel-power options.

wd-disken sier (veldig høyt) "hviiiiiiiiiiin-(slå seg av)" etterfulgt av en øredøvende stillhet.

seagaten sier "(stillhet).... knatre, knatre ... (stillhet)" og når den slår seg av sier den "(stillhet)"

dvs, kjøp deg en finfin barracuda eller fire. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 18:57, skrev scirocco:

Quote:

Den 2002-10-06 16:42, skrev gthomass:

Nå er jeg lei den ufattelige støyen fra mine 2 WD100GB. Noen som kan anbefale andre disker som er stille samtidig som de er rimelig kjappe ?? PS Hvis noen vil kjøpe mine WD100Gb så er det bare å by.:smile:)

Er det WD1000BB eller WD1000JB du har?

ja, hva har du !?

Lenke til kommentar

Skal lage litt bråk nå :smile:

Jeg anbefaler at du forsøker å få fatt i 2stk 120GB 180GXP IBM disker, de skal være meget stille. Jeg har sett at noen webshopper begynner å få dem inn i listene sine.

http://www.storage.ibm.com/hdd/desk/180gxp...p_datasheet.pdf

spesielt den delen angående "fluid dynamic bearing" bør du legge merke til, i praksis vil dette gjøre diskene så lydløse som det er mulig å lage dem.

Lenke til kommentar

personlig, når jeg skal ha nye harddisker, så kjøper jeg heller de nye maxtor diamondmax 9-diskene.

litt over 2600,- for 250gb er definitivt ikke gale. man slipper også å bruke to ide-tilkoblinger og to molex'er. disse bruker også sånn fluid-bearing-teknologi.

har to maxtor-disker på 120gb (vet ikke om de bruker fluid-bearing), de er særdeles stillegående av seg, på linje med seagate barracuda.. men så er de 5400rpm også, da. :smile:

Lenke til kommentar

OK, sjekket det opp. IBMen ligger på 2,6 Bel Idle, Seagate ligger på 2,4 Bel Idle for en disk. Liten forskjell i praksis, mulig at målemotodene også varierer. Dog tipper jeg at IBMen yter best. Til sammenligning ligger en WD Caviar® WD1200JB på 3,4 Bel Idle.

1 Bel = 10 desibel(dB) dersom noen skulle være i tvil.

Lenke til kommentar

WD1000BB

Den 2002-10-06 22:14, skrev Dr.X:

Quote:

Den 2002-10-06 18:57, skrev scirocco:

Quote:

Den 2002-10-06 16:42, skrev gthomass:

Nå er jeg lei den ufattelige støyen fra mine 2 WD100GB. Noen som kan anbefale andre disker som er stille samtidig som de er rimelig kjappe ?? PS Hvis noen vil kjøpe mine WD100Gb så er det bare å by.:smile:)

Er det WD1000BB eller WD1000JB du har?

ja, hva har du !?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt en mange harddisker. Mine erfaringer er at WD bråker mest (40,60,80,100 og 120GB-utgavene) og at IBM ligger like etter med sine 75GXP,60GXP,120GXP. Har liten erfaring med nyere maxtor-disker, men Seagate barracuda IV er skikkelig deilig og stille. Samsung's V-serie (5400rpm) er også stille i starten men etter et halvår så er kulelagrene så slitte at de bråker like mye som WD og IBM.

En annen ting som er verd å merke seg er de to støykildene i harddiskene: Motoren med opplagring og lesearmen. Siden minnebrikken (2 eller 8MB cache) ikke er en mekanisk del så spiller det altså ingen rolle hvor stor den er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...