Gå til innhold

Eheim 1048 eller Eheim 1250 med tanke på støy?

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å bytte ut den gamle DangerDen D4 pumpa mi til fordel for noe med lavere støy.

Valget står mellom Eheim 1048 og Eheim 1250.. :hmm:

Er klar over at flow ikke har all verden å si på kjøleevnen til systemet, men pumpa må takle 2 blokker og 2 radiatorer slik som det er nå.

Vet at 1048 har et veldig lavt støynivå..

Støyer 1250 pumpa mere enn 1048 pumpa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, betydelig mer. Vanskelig å si noe mer "presist" enn at det er betydelig mer. Det er omtrent som du ville forventet i forhold til hvor mye sterkere pumpen er.

Har du punpen inne i PC'en, så vil du nok merke at systemet vil lage betydelig mer lyd om du bytter til 1250.

Det sagt, så er 1048 i stand til å takle mer enn bare 2 blokker og 2 vanlige radiatorer. Det er strengt tatt ikke behov for en 1250 der vil jeg tro.

-Stigma

Lenke til kommentar

Den pumpa her har i hvert fall utrolig gode mottrykksegenskaper: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCP350&mcat=14s267

Det går også ann å modifisere den slik at vann inn er på toppen av den, da blir det mye bedre flow :)

Ellers kan jeg anbefale den her, som jeg har selv: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MCP655&mcat=14s267

Danger Den D4 er vel den forrige versjonen av D5(MCP655)...

EDIT: Her er guiden: http://www.systemcooling.com/mcp350_mod-01.html

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Har sett litt på MCP 350. Liker størrelse på den. Men denne gangen er det viktig å få ned støyen, og jeg har mine tvil til MCP... :hmm:

Har D4 i begge maskinene her nå på rheobus, og sammen utgjør de et lite hylekor. Begge var i utgangspunktet fastskrudd til kabinettet, men jeg fant ut at det førte med seg mere støy i form av vibrasjon.

Får se om det blir enten 2 MCP 350 eller 2 E 1048.

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
Har sett litt på MCP 350. Liker størrelse på den. Men denne gange ner det viktig å få ned støyen.

6132832[/snapback]

Det er nettopp støyen som er så lav på den pumpa da :) . Og hva skal du med 2 stykker? Det er nok ikke nødvendig, i hvert fall ikke med mcp350 som har så høye mottrykksegenskaper...

EDIT: Jeg har hengt opp min mcp655 i strips nå :p . Ghetto? Ja, men det demper mye støy...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Og hva skal du med 2 stykker?

6132851[/snapback]

Har to pcr..

6132857[/snapback]

Åja, jeg trodde du skulle ha to i serie jeg...

Men jeg har hørt lydopptak av D4, og det høres helt jævlig ut :tease:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Og hva skal du med 2 stykker?

6132851[/snapback]

Har to pcr..

6132857[/snapback]

Åja, jeg trodde du skulle ha to i serie jeg...

Men jeg har hørt lydopptak av D4, og det høres helt jævlig ut :tease:

6132866[/snapback]

Selv om jeg har de på lavest mulig turtal, noe som forøvrig ikke gir noe høyere temp (jf. Skrue sin flowtest) så bråker de som å ha en bikube på rommet. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom støy er ett tema så vil jeg anbefale denne.

For de av dere som virkelig er inne i vannkjøling (jeg er forløpig "noob") holder denne muligens ikke for "hardcore" klokking.

Uansett.. Jeg ble virkelig positivt overrasket hvor stille denne pumpe/tank-combo'n er.. Mulig den ikke gir nok flow til mitt Intel dual system, men full load temps er ihvertfall en god del lavere (ca. 5 grader) enn den TT Big Thyphoon settet erstattet.

PS.

Blitt hekta på vannkjøling nå... Dette er jo skikkelig moro å montere/modde.. :D

Lenke til kommentar

Jeg bytta nettopp ut den jalla-pumpa der til en MCP655 :green: . Den var skikkelig jalla, også stoppet den et par ganger slik at vannet seriøst kokte! Cpuen var hardt overklokka, også stoppet pumpa. Heldigvis hang pcen seg slik at jeg skrudde den av, også kjente jeg på cpu-blokka. Sensoren viste 75c i biosen, og jeg kan fint legge til en 10-15c for å få riktig... Jaja, blir nok lenge til jeg bruker den igjen...

EDIT: Btw, jeg brant meg ja :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg bytta nettopp ut den jalla-pumpa der til en MCP655 :green: . Den var skikkelig jalla, også stoppet den et par ganger slik at vannet seriøst kokte! Cpuen var hardt overklokka, også stoppet pumpa. Heldigvis hang pcen seg slik at jeg skrudde den av, også kjente jeg på cpu-blokka. Sensoren viste 75c i biosen, og jeg kan fint legge til en 10-15c for å få riktig... Jaja, blir nok lenge til jeg bruker den igjen...

EDIT: Btw, jeg brant meg ja :p

6146032[/snapback]

Jalla og jalla... Hvorfor skriver Microplex da:

Produsenten har oppgitt vannmengden til 400 liter/time. Tester vi har gjort viser at den i en vannkjølingskrets med en Aquacomputer "cuplex PRO" CPU vannblokk og en Aquacomputer "twinplex PRO" GPU vannblokk pumper like mye vann som en Eheim 1048 pumpe.

Har selv også hatt problem med både utett innløp (produksjonsfeil på noen ifølge Espen).. og at det er dårlig kontakt i 3-pins "viftekontakt"... (Ja.. da startet ikke pumpe.. slo seg av/på ved å bøye litt på ledning).

Det fikset jeg enkelt selv.. slik man vel bør forvente når man driver med "custom" installering/tilpassing av deler (vannkjøling).

Altså:

Cooltek-Pumpa/tanken er meget stille.. og fungerer såvidt jeg kan se mer enn tilfredstillende..

Det betyr ikke at jeg vurderte/vurderer kraftigere pumper (f.eks. MCP655), men den koster da over dobbelt så mye som Cooltek-pumpe (tar da med prisen av vanntank i beregningen)..

PS.

Denne virker unektelig fristende selv om den er dyr (pumpe/tank i ett... "skjult" i en 5.25'' brønn er en smart/god løsning synes jeg.)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har selv også hatt problem med både utett innløp (produksjonsfeil på noen ifølge Espen).. og at det er dårlig kontakt i 3-pins "viftekontakt"... (Ja.. da startet ikke pumpe.. slo seg av/på ved å bøye litt på ledning).

Det fikset jeg enkelt selv.. slik man vel bør forvente når man driver med "custom" installering/tilpassing av deler (vannkjøling).

6146256[/snapback]

Jeg har opplevd begge de to tingene ja, og det er totalt uakseptabelt at en så vital del som pumpa skal stoppe på grunn av løs ledning! :mad: Den "innvendige lekkasjen" var ikke så farlig da det ikke gjør noe skade, og en teipbit fiksa det. Nei, MCP655 bærer preg av høy kvalitet, og produsenten sier den skal vare i 50000 timer.

MCP350 er også en meget fin pumpe, men det er absolutt ikke nødvendig med vanntanken i tillegg. Det er jo bare tungvint med en vanntank som er gjemt unna, et helvete å fylle opp. Bruk heller t-line med en danger den fillport: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=D...8SL&mcat=14s266

Slik ser min ut innvendig og slik ser det ut utvendig

Jeg synes nå i hvert fall det er stilig og praktisk med slikt "bensinlokk" :p

EDIT: Dette skriver visst swiftech:

The MCP655™ pump is a high reliability, high pressure industrial pump, featuring a 50,000 hour MTBF (5 year lifetime)
Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Høres bra ut "Sablabra".. :thumbup:

Har forøvrig kjøpt meg dette Gecube kabinettet (brukt av Stoolman)..klargjort med 1 dual 120mm og 2 single 120mm med 6 120mm Papst-vifter..

Dette har også Danger Den fillport.. og skal etterhvert få innmat.. :)

Jeg var også litt sur på Microplex ifbm. problemene med Alphacool pumpe/tank, men er fornøyd nå.. (kjenner jeg meg rett blir det sikkert oppgradert etterhvert).

Når deg gjelder tank/pumpe i ett.. f.eks. den jeg linket til.. så er det vel ikke noe problem å fylle tanken sålenge man har tatt hensyn til at man skal kunne dra ut tank/pumpe noen få cm så man kan fylle på via påfyllingshull? (Virker praktisk nok for meg ihvertfall).. :)

PS.

Takk for bildene forresten.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...