Gå til innhold

Ny disk. Pratisjonsspørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer nå å kjøpe meg nye disker siden diskene jeg har nå begynner å bli veldig gamle.

 

Tenkte jeg skulle gå for noen store, men altså, jeg husker da jeg kjøpte enn 200gb disk eigang at jeg måtte installere service pack 4 + endre på noe i registeret for å få den til å bli sett. I Windows XP måtte man installere service pack 1 eller høyere.

 

I installasjonen av windows blir den sett på som en korupt disk, men det er den jo ikke. Er det slik med alle disker over 200gb ?

 

Når jeg formaterer så må jeg nappe ut strømmen på 200gb for at installsjons programmet skal tilate meg å fortsettete.

 

Det jeg også lurer på er om jeg kjøper 2x 300gb disker, om jeg kan lage en partisjon på 10-15gb å bruke den til en slags "windows partsisjon", slik at jeg ikke mister alt når jeg formaterer. Vil den ta bli sett i windows installasjonen?

 

Håper noen forsto det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det jeg er redd for liksom om jeg sitter med 2x 300gb i pcen. Så kan jeg ikke se diskene i installasjonen til win2k. Dvs at jeg ikke får delt den opp å installert windows på den.

 

Vil i så fall dele den ene til 290gb og 10gb... Men er redd for at den ikke skal bli sett som den 200gb jeg allerede har.

Lenke til kommentar

Tror spørsmålet ditt gjelder disker som kommer over 137GB grensa (48-bit LBA).

Det som er viktig er at du ikke må bruke en gammel CD (uten relevant Service Pack) til å reinstallere med en slik disk tilkoblet. Gjør du det så blir det problemer.

Hvis du har en eldre CD så kan du selv lage en ny med siste SP inkludert (Slipstream).

Lenke til kommentar
Tror spørsmålet ditt gjelder disker som kommer over 137GB grensa (48-bit LBA).

Det som er viktig er at du ikke må bruke en gammel CD (uten relevant Service Pack) til å reinstallere med en slik disk tilkoblet. Gjør du det så blir det problemer.

Hvis du har en eldre CD så kan du selv lage en ny med siste SP inkludert (Slipstream).

6122960[/snapback]

Det med 137gb stemmer. HVa vil 48-bit LBA si ?

 

Alle disker er jo over 137gb nå til dags.

 

Jeg har kun en gammel cd av Win2k. Å gå over til Xp igjen er uaktuellt. Har prøvd det før å liker det ikke.

Lenke til kommentar
48-bit Logical Block Addressing (LBA) is a technology which extends the capacity of IDE ATA/ATAPI devices beyond a previous limit of 137.4 GB. This limit applies to IDE ATA/ATAPI devices only and not to SCSI interface devices. The original design specification for the ATA interface only provided 28-bits with which to address the devices. This meant that a hard disk could only have a maximum of 268,435,456 sectors of 512 bytes of data thus limiting the ATA interface to a maximum of 137.4 gigabytes. With 48-bit addressing the limit is 144 petabytes (144,000,000 gigabytes).

Vil det si at det ikke er noe problem om jeg bruker SATA disker ?

Lenke til kommentar
Vil det si at det ikke er noe problem om jeg bruker SATA disker ?

 

Nei, du vil få samme problem med s-ata disker som med p-ata disker (begge typer er IDE disker)

Søk etter nLite og bruk dette programmet til å slipstreame de nødvendige service pakker inn på installasjons cd´n din, slik som Hårek sa ovenfor.

Lenke til kommentar
Vil det si at det ikke er noe problem om jeg bruker SATA disker ?

 

Nei, du vil få samme problem med s-ata disker som med p-ata disker (begge typer er IDE disker)

Søk etter nLite og bruk dette programmet til å slipstreame de nødvendige service pakker inn på installasjons cd´n din, slik som Hårek sa ovenfor.

6123126[/snapback]

Vet ikke hvordan det fungerer. :blush:

 

Blir det sånn at service pack er installert når windows er installert da?

 

Funker det i så fall med Windows 2000 også?

Lenke til kommentar

Ja, dvs at sp er installert når du er ferdig. Integrer siste sp med det du allerede har og sett i gang.

 

edit: Og ja, det er lurt å lage en egen partisjon som du installerer windows på. Slik at alt du ønsker å beholde ikke blir berørt ved eventuelle reformateringer og nyinstalleringer. Bruker selv 20Gb til dette, litt større enn nødvendig, men vil være på den sikre siden.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar
Kjører Windows 2000 med Service Pack 4 nå. Men når man installerer windows 2000 så er jo ingen service pack allerede installert liksom.

Jo det er det dersom det er slipstreamet inn en servicepack på CD'en.

 

Her finner du en howto for Win2k, men det blir sikkert gjort på samme måte som i XP hvor du finner mange oppskrifter til bare ved å google.

 

EDIT: Arg, gammelt browservindu, spørsmålet var allerede svart.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

1. nLite allows you to customize your installation of Windows XP, Windows 2000, or Windows 2003. You can integrate service packs and hotfixes from Microsoft directly into your windows distribution files without having to re-download and install them every time you need to re-install windows.

 

2. There is also the option to remove unwanted components from within windows. Many applications are automatically included every time windows is installed. Not every person needs or even wants all of these applications which Microsoft considers to be necessary. By removing these unwanted components you can free up space within your setup and ultimately save space on your hard drive after installation.

 

3. nLite also provides a way to customize your installation by allowing numerous tweaks to the way windows looks and operates after it has been installed. You can even bypass Microsoft's bulky unattended setup instructions and do it the easy way. The nLite way!

 

4. The descriptions and pictures in this guide are in reference to version 1.0 RC5.

 

5. Guide written by Rob Bechard, edited and adapted by nuhi.

Lenke til kommentar

Fant det. Kan jeg legge til sånn at 3dkort driver å lydkort driver er "ferdig installert" ?

 

Evt få det slik at når installasjonen er ferdig, så er de vanligste programmene installert? Som winamp, msn, firefox f.eks ?

Endret av Mauro
Lenke til kommentar

Nlite ER FREEWARE, for såvidt.

www.nliteos.com er det vel.

Er NYLIG kommet ny versjon , nLite 1.0 RC8.

Har ikke testet den enda, men forsåvidt samtlige forgjengere har jeg brukt.

Nlite er LETT å bruke for såvidt også.

Bein oppskrift.

 

1. Finn eller mount windows CD'n din. Altså putt den i disk drevet ditt.

2. vent 5 sekunder.

3. Start Nlite.

3. Vent 5 sekunder.

4. Kjør igjennom de selvforklarende nlite vinduene.

5. Alternativt om du har språk problemer, bruk norsk versjon av nlite.

 

I bunn og grunn skal du sette inn windows cd'n, kopiere alle filer

til en mappe på harddisken, og velge denne mappen i nlite.

Deretter velger du integrer service pack og Make Iso(lag iso fil), og viktig at du har ønskede service pack da klar ;).

Så kjør Next/Start eller så, og nlite tar seg av jobben med å integrere

service pakken og lage ett cd image for deg.Hvilket du vil få mulighet til

å navngi og velge plassering for.

 

Dette imaget kan du så brenne ut med ett brenne programvare.

Har du ikke det kan du likevel gjøre det med en demo versjon av nero, tror jeg. Eller prøv Cdburner xp som er freeware etc.

Finnes et annet gratis cd brenne program og som er veldig kjent/likt, som heter deep burner eller noe slikt. IKKE bruk det, det fungerer iallefall svært dårlig for cdrw cd'r etter min erfaring.

 

Har du videre problemer, kan du jo bare komme tilbake hit til ;)

Lenke til kommentar
Nlite ER FREEWARE, for såvidt.

www.nliteos.com er det vel.

Er NYLIG kommet ny versjon , nLite 1.0 RC8.

Har ikke testet den enda, men forsåvidt samtlige forgjengere har jeg brukt.

Nlite er LETT å bruke for såvidt også.

Bein oppskrift.

 

1. Finn eller mount windows CD'n din. Altså putt den i disk drevet ditt.

2. vent 5 sekunder.

3. Start Nlite.

3. Vent 5 sekunder.

4. Kjør igjennom de selvforklarende nlite vinduene.

5. Alternativt om du har språk problemer, bruk norsk versjon av nlite.

 

I bunn og grunn skal du sette inn windows cd'n, kopiere alle filer

til en mappe på harddisken, og velge denne mappen i nlite.

Deretter velger du integrer service pack og Make Iso(lag iso fil), og viktig at du har ønskede service pack da klar ;).

Så kjør Next/Start eller så, og nlite tar seg av jobben med å integrere

service pakken og lage ett cd image for deg.Hvilket du vil få mulighet til

å navngi og velge plassering for.

 

Dette imaget kan du så brenne ut med ett brenne programvare.

Har du ikke det kan du likevel gjøre det med en demo versjon av nero, tror jeg. Eller prøv Cdburner xp som er freeware etc.

Finnes et annet gratis cd brenne program og som er veldig kjent/likt, som heter deep burner eller noe slikt. IKKE bruk det, det fungerer iallefall svært dårlig for cdrw cd'r etter min erfaring.

 

Har du videre problemer, kan du jo bare komme tilbake hit til ;)

6124026[/snapback]

Tusen hjertelig takk! :)

 

Kom med ett nytt spørsmål over posten din. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...