Gå til innhold

Redigerings-pc, Intel, Asus.

Anbefalte innlegg

Hei.

Planlegger å kjøpe meg en videoredigerings-pc som jeg kan dure opp et spill på i ny og ne.

I dag har jeg:

-AMD Athlon 64 2800+

-ABIT S.754 HK

-1GB Corsair DDR PC3200 RAM

-ATI 9800PRO¨

-Kabinett, DVD brenner.

Det som var planen var å kjøpe nytt Intel system med:

-Intel Pentium D 805

-Asus P5LD2 Deluxe, I945P, Socket-775

-1GB DDR2 PC4300 RAM (TwinMos, tenkte jeg)

-nVidia Geforce 7600GS

Ettersom jeg ikke har så veldig god rå (lett motorsykkel koster:P), så tenkte jeg å gjøre det billigst mulig. Jeg får solgt CPU'en og RAM'en min for ca. 1200-1400kr til en kompis, dermed tenkte jeg å kjøpe meg et Intel system. Det som jeg lurer på er hvordan dette Intel-Systemet kommer til å virke i videoredigering?

Mitt system i dag går litt tregt i rendering, synes jeg.

Vil også at dette Intel-systemet kan dure opp BF2 i nogenlunde lik grafikk som mitt system i dag...

Mvh.

Holthegutten

PS: Takker for alle svar :D

EDIT: Var DDR2 på Intel-systemet, ja :blush:

Endret av Holthegutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det systemet der er veldig mye for pengene. Hvis du har litt tak under budsjettet fortsatt vil jeg anbefale deg en Raptor-harddisk, da det er viktig med raske harddisker for videordigigering. Skjermkortet er et godt valg, det er prosessoren også. Det er den som gir mest for penga, imidlertid kan det være nyttig med med mer kraft for at renderingen skal gå fortere. Har du tenkt å overklokke? I så tillefelle kommer du langt med den prosessoren. Hvis ikke kan du kanskje ta en titt på 920 eller 930 (kanskje helst sistnevnte siden forskjellene ikke er SÅ store mellom 805 og 920). Men hvis du ikke har såd til noe i 900-serien, bør det holde fint med 805. Det viktigste er at den er dobbelkjerne. når det gjelder RAM melder spørsmålet om du skal overklokke eller ikke seg. TwinMOS holder nok fint for ikke-klokkere, men du kan vurdere noe med mer båndbredde, siden det har litt å si i forbindelse med de tunge filene du mest sansynig vil operere med i redigering. Ser at du har skrevet at rammen er DDR. Intel-systemer bruker DDR2, men jeg veit ikke om det er en trykkleif at 2-tallet ikke er der. Sier i fra i alle fall uansett. I redigeringssituasjoner kan det være bra med mye minne, gjerne 2GB, men her melder budsjettet seg igjen. Se hva du får plass til.

-GG

(PS: Er trøtt, så beklager hvis det er noen leifer her)

Lenke til kommentar

Dersom det er cpu kraft du savner, kan du få til en billig oppgradering slik:

AMD Athlon 64 X2 4200+ fra kr 2810,- (eller kraftigere...)

ASRock 939Dual-SATA2 fra kr 463,-

Da kan du fortsatt bruke ditt 9800pro AGP en stund til, og så bytte til et kraftigere PCI-E kort når du får behov/råd.

Du kan da også bruke ram brikkene du har, og skaffe flere ved behov senere.

Selve redigeringen går greit med "vanlige" nyere disker, og under selve renderingen er det etter min erfaring kun CPU som er flaskehals. Så tror ikke du vil ha så mye glede av en raptor disk, eller mere ram.

Intel har ikke lenger noe merkbart forsprang over AMD når det gjelder video rendering. Sjekk for eksempel her.

Har du planer om overklokking? Da blir vel et intel system med D805 et spennende valg igjen.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...