Gå til innhold

IBM disker og 8 timer per dag ryktene:

jevel

Anbefalte innlegg

Når skal man lære seg å sjekke kildene sine? Dette ultratåpelige ryktet startet etter en artikkel på http://www.storagereview.com ! Her følger deres forsøk på å rydde opp etter seg:

Quote:

IBM on power-on hours Entry 865 18 March 2002

Well well well… our post of a reader’s conversation with an IBM tech has certainly reverberated across the community far more than we anticipated and intended. Feedback on the issue has poured in from all sides.

Allow me to take a moment to point out that StorageReview.com historically has rarely if ever commented directly on reliability issues. The fact is that we simply don’t possess the resources to accurately investigate reliability reports and that we don’t want relatively vague comments on reliability to dilute other more exhaustive and precise measures… the care that goes into our performance suites, for example. Case in point, we haven’t had anything to say one way or another on the alleged problems of the Deskstar 75GXP; though in the past we’ve been inundated with traffic from large sites citing “SR comments,” they invariably were actually links to various participants in our discussion forums.

That said, it’s important to note that March 6th’s headline may have stepped beyond SR’s self-imposed bounds. We regard the front page as sort of an informal way to publish the latest in news, reviews, etc. Blurbs contained within are not to be regarded as “canon” in any way. The posted transcript summarized a conversation between a long-term SR community member and an IBM tech. For obvious reasons, both persons remain anonymous.

After witnessing the fallout of the post, however, it became clear that we shouldn’t be so “fast and loose” with FP blurbs and resolved to discontinue what was becoming “rolling commentary” of sorts on the 120GXP. With some merit, IBM points out that we not only allowed one side to get the “last word,” we allowed that side to also have the only word.

IBM claims that, contrary to what we stated on the 6th, they did get back to us in a timely manner via e-mail. We’ve run into mail problems several times in the past so we have little reason not to believe them. A spokeswoman has this to say:

Regarding the conversation between the storagereview reader and the unnamed source, IBM does not know who that source is and does not support or confirm the authenticity of those statements. Our position is that users can certainly run the drive more than eight hours a day.

She also adds the following points:

The 333 power-on hours (POH) defined in the 120GXP data sheet is not a new spec for our GXP drives; it is consistent with what we've held our desktop drives to in previous generation drives. The 333 power-on spec is not an indication of a maximum number of power-on hours or limitation of the Deskstar 120GXP.

Our specifications indicate that the 333 power-on hours per month represent typical desktop PC usage. This assumes an 11-hour day based on a 30 day month. Users can and have successfully run the drive more than 11 hours a day and 333 hours per month; the drives have been used successfully in 24x7 environments.

IBM stands by the 3-year warranty for the 120GXP. Power-on hours will not be a determining factor in negating the warranty.

Since SR itself expressed hesitation on 120GXP server usage, I asked this question: What's IBM's official position in using Deskstar products in servers that would remain on 24/7? Though the warranty would be fully honored, is server utilization encouraged, discouraged, or neither?

IBM’s response:

Use of the drive 24x7 will not affect or void the warranty. IBM stands by our three-year warranty for the 120GXP. The drive can and has been used successfully in 24x7 operations. Users should not be concerned about running the drive in 24x7 environments beyond concerns typically associated with any drive usage, such as operating temperature, vibration, duty cycle, etc.

This is IBM's side of the issue. Ultimate conclusions when it comes to these nebulous rebiliabity issues are, as always, left to the reader.

Hvorfor er det ingen som klager over at f.eks. Maxtor har satt ned sine garantier på DiamondMAX diskene fra tre til ett år?

Sjekk kildene deres før dere poster oksebasj og dummer dere ut!

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM har fått nok pepper nå, og det tror jeg mange er enige i... 75gxp serien hadde seriøse problemer, og jeg ble selv rammet av dem. Men jeg anser meg som såpass voksen at jeg ikke skriker ut irrasjonelt hat mot IBM på grunn av det. Harddisker dør, sånn er bare livet. Og ingenting indikerer at nyere modeller har disse problemene. Så skjerpings, dere som skriker ut "IKKE KJØP IBM!=?!" på irc, forumet og andre steder... Hvis du har brukt harddisker i noen år, så vet du at alle produsenter har hatt svakheter i perioder.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 16:13, skrev SSM:

*alle* produsenter? :smile:

Hva med quantum f.eks?

takk - måtte bare kverulere :wink:

Jeg har da hatt Quantum disker som har dødd etter et par år, mens min 75gxp nå har levd i snart 3 år...

Western disk som slutta å fungere etter 3 uker osv...

Ja, _alle_ produsenter har problemer med diskene sine fra tid til annen, men noen oftere andre.

Lenke til kommentar

En av mine harddisker dødde selv om den hadde en Papst 80mm foran seg (kjølig Chiefteckabinett) Så man løser ikke alt ved å sette inn en kabinettvifte, men selvsagt hjelper det!

Jeg har en selv avdød IBM på rullebladet og selv om de sikkert lager gode disker nå, så klarer jeg ikke å kjøpe mer IBM. Hvorfor kjøpe IBM når du kan få WD? Men hvis de nye diskene til IBM slår WD (eller andre) i tester, så skal jeg være åpen for et bytte. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-06 16:09, skrev mad_arab:

IBM har fått nok pepper nå, og det tror jeg mange er enige i... 75gxp serien hadde seriøse problemer, og jeg ble selv rammet av dem. Men jeg anser meg som såpass voksen at jeg ikke skriker ut irrasjonelt hat mot IBM på grunn av det. Harddisker dør, sånn er bare livet. Og ingenting indikerer at nyere modeller har disse problemene. Så skjerpings, dere som skriker ut "IKKE KJØP IBM!=?!" på irc, forumet og andre steder... Hvis du har brukt harddisker i noen år, så vet du at alle produsenter har hatt svakheter i perioder.

AMEN

Lenke til kommentar

Har hatt til sammen 4 stk døde ibm gxp75'er. Men de var bra helt til de plutselig tok kvelden..har hatt gode "gamle" ibm'er. De har vært eksemplariske. Har en quantum disk i en annen maskin her, fungerer meget godt (bare 3 år gammel da).

Selv syntes jeg mine wd disker virker eksemplarisk fortsatt...alltid hatt god kjøling på diskene. Så jeg har vel vært "uheldig"

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti de fleste harddiskmerker gjennom årene, både privat og via jobb som servicetekniker. Har ihvertfall sett at man ikke kan stole på NOEN disker, uansett produsent. WD, IBM, Seagate, Quantum, Maxtor, Fujitsu... De dør, før eller siden... Noen serier er verre enn andre hos alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...