salah Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Ja, jeg lurer på om det er noen mulighet for det? Altså for eksempel at jeg kan koble meg på en server via SSH og åpne en tekstfil og redigere det i en teksteditor som ligger på min maskin? Endret 17. mai 2006 av pavlion Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 scp en.server:/en/fil . min_editor fil scp fil en.server:/en/plass SSHFS er også et fint alternativ (mount server og jobb lokalt). Eller installer editoren på serveren og jobb derifra. Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 sshfs er tingen; genialt, kryptert, sikkert og transparent .. går fint å se film (både DVD og Xvid/DivX) over det trådløse nettverket her f.eks. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 dayslepr: Oppleves det brukbart? SSH har jo en maks som ikke er i nærheten av f.eks. samba så lenge det er kryptert. Jeg har også testet streaming via sshfs, men maskinen var såpass crappy at filmen ikke fløt smooth uansett. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg streamer video/lyd hjemmefra når jeg er på jobb, fungere glimrende. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Ja, jeg lurer på om det er noen mulighet for det? Altså for eksempel at jeg kan koble meg på en server via SSH og åpne en tekstfil og redigere det i en teksteditor som ligger på min maskin? 6121597[/snapback] Dersom du sitter på en linuxboks, og en grei linje, sleng på -X og evt -Y til ssh slik: ssh brukernavn@maskinnavn -XY så kan du kjøre opp X11-programmer som om du satt på maskinen. EDIT: -C (compress, mulig at det var -c) er også veldig fin Endret 18. mai 2006 av kyrsjo Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Men da må favoritteksteditoren være installert på den andre maskinen, så hvis han ikke drifrer den andre maskinen eller en en vi(eller kanskje emacs)-bruker sliter han Anbefaler å teste ut sshfs veldig enkelt og helt transparent(ting fungerer som hom filen ligger på din egen pc) Endret 18. mai 2006 av LessThanJake Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 comicz: ja, det fungerer 100% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå