Gå til innhold

Trenger litt hjelp med noen SATA disker

Anbefalte innlegg

Først så hadde jeg en IDE disk som jeg hadde xp på og en SATA disk ved siden av som jeg lagret diverse filmer og musikk på.

Så tenkte jeg at jeg skulle ha meg en SATA disk til.

Så formaterte jeg IDE disken, la inn xp på nytt og innstallerte SATA driverne. MEN nå finner den ingen av SATA diskene, ikke den disken som den fant før heller

På datamaskinbehandling -> enhetsbehandling -> sata kontrolleren så står det bare ERROR - KODE 10. (hva i helvete er Kode 10? meninga at vanlige folk skal skjønne de?? )

Det funker ikke å reinnstallere eller oppdatere driveren.

I tillegg så står et sted at det "no usable disc array attached"

Så hva er egentlig problemet?? Har Sata-Kontrolleren plutselig blitt ødelagt, eller er det noe feil med driveren. Eller ligger problemet i BIOS (som jeg ikke skjønner en døyt av forresten)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ihvertfall ikke å se at noen kabler ikke sitter som de skal. Så tror nok ikke problemet ligger der.

Og hva mente du med "har du hatt de i RAID" ??

sry altså men jeg ganske nybegynner i data generelt..

Takker hvis du kan svare meg (igjen)

Lenke til kommentar

Ser ut som systemet ser etter noe som den ikke finner. (Noe som har med RAID å gjøre)

Hva skjer om du kobler fra den nye disken og lar kun den gamle s-ata disken stå i, blir den funnet da?

edit: Du kan forresten lese endel om s-ata her --> S-ATA Guide

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Ser ut som systemet ser etter noe som den ikke finner. (Noe som har med RAID å gjøre)

Hva skjer om du kobler fra den nye disken og lar kun den gamle s-ata disken stå i, blir den funnet da?

edit: Du kan forresten lese endel om s-ata her --> S-ATA Guide

6121740[/snapback]

takk for guiden! :)

Har nettopp prøvd og starte opp på nytt med bare den "gamle" S-ata disken connected. Men det samme skjer (altså ingenting)..

Lenke til kommentar

også en ting til som jeg har glemt og nevne! når jeg skulle innstallere xp så kunne jeg velge og innstallere ekstra drivere ved å presse F6 på et gitt tidspunkt under innstallasjonen. Men det skjedde aldri noe da jeg trykte på F6. Dette prøvde jeg flere ganger (sikkert 5-6 ) men det skjedde aldri noe. Men på et senere tidspunkt i innstallasjonen kunne jeg "angi tillegsenheter". Og da fikk jeg innstallert s-ata driverne fra en diskett.

men jeg synes det er litt rart at F6 ikke funket under innstallasjonene.

Lenke til kommentar

Ok da er jeg med på den :!: hehe genialt når man skjønner noe man egentlig ikke skjønner :D

men ja jeg fikk angitt og innstallert disse s-ata driverne. Men når jeg skulle angi / lage partisjoner som fant innstallasjonen bare de gigabytene som var på ide disken -> jeg hadde ikke mulighet til å innstallere på s-ata diskene.

jeg frykter at s-ata kontrolleren har blitt ødelagt på et eller annet vis, men jeg håper at de begrensede datakunnskapene nok en gang tar feil.

Har printet ut den s-ata guiden nå og da setter jeg igang med en ny formatering + innstallasjon av xp og satser på at det går bedre denne gang

Lenke til kommentar

Ta ut strømkabelen til P-ata disken (ide) neste gang du installerer, så vil den eneste disken du ser være en s-ata disk (om du ser den). Vil også være greiest slik for å windows inn på C:\

Hvilket hk er det du har?

Hvis det er av nyere merke, skal det ikke være nødvendig å legge inn s-ata drivere under installasjonen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som er problemet er at installasjonsprogrammet til Win-XP ser på S-ATA enheten som en SCSI-kontroller. Du er slett ikke den eneste som har hatt, har eller vil få problemer med å installere Win-XP på en S-ATA disk.

Jeg har to hovedkort, ett med en Silicon Image kontroller og ett med Promise RAID

S-ATA kontroller på og begge er et mareritt å reinstallere på.

Måten jeg gjør det er mer eller mindre identisk med det som er foreslått, last ned DEN NYESTE driveren, helst fra produsenten av det aktuelle chipsettet (hvis du vet "make and number" så legg det ut hit så kan jeg finne til deg"). Pakk ut filen du lastet ned og legg alle filene (fra Zip-arkivet) på en diskett (i roten). Dra ut PWR-kabelen til IDE-diskene, og fyr opp installasjonsprogrammet. Trykk gjentatte ganger på F6 under pre-load. Velg "legg til SCSI enhet", inst. programmet skal nå lese fra disketten... Resten burde være piece of cake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...