marw_the_big_headed_rhino Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Heisann! Har bestemt meg for å bestille en Yeong kube som jeg kun skal bruke som filserver. Har et uspesifisert antall disker (kun IDE) som skal inn i kabinettet. Kabinettet skal stå i boden, og der skal den være helt for seg selv i mørke, og uten skjerm. Spørsmålet mitt er egentlig hvilket operativsystem jeg skal installere som er lettvint? Er det noen Linux-distribusjoner som er spesielt godt egnet for dette formålet? Og som i tillegg er lett å håndtere, og som har god "bruksanvisning"? -b- Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) jeg har et ganske likt "problem", men er ikke kommet fullt så langt. Jeg bare lurer på hva som bør være minste standard på hw ol? har fått tak i et 939 hk, en athlon 64 3200+ prosessor, x antall ide disker (går det an å få tak i ide kontroller kort?) og mangler pr i dag et kabinett(hvis noen tilfeldigvis ville donere meg et gammelt som bare ligger å slenger)... maskinen skal stå i skapet i gangen... er det noe jeg har glemt? Endret 17. mai 2006 av gEnEsis_AiX Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 jeg har et ganske likt "problem", men er ikke kommet fullt så langt. Jeg bare lurer på hva som bør være minste standard på hw ol? har fått tak i et 939 hk, en athlon 64 3200+ prosessor, x antall ide disker (går det an å få tak i ide kontroller kort?) og mangler pr i dag et kabinett(hvis noen tilfeldigvis ville donere meg et gammelt som bare ligger å slenger)... maskinen skal stå i skapet i gangen... er det noe jeg har glemt? 6121370[/snapback] RAM! Du bør ha ihvertfall 384mb ram, hvis du skal fyre opp med Linux. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 For de av dere som ikke er særlig erfaren med linux så bør dere vurdere å bare kjøre Windows, Windows Server er laget for å være servere så det anbefales. Linux er meget bra for de som kan de, men for de som ikke har rørt det bør de øve seg en del først. Blant annet har Linux ikke like god støtte for hardware som Windows har. Selv har jeg måttet kompilere egne nettverksdrivere (etc) for å få det på plass. mens jeg i Windows bare bar det i bruk. Selv har jeg brukt begge deler på en filserver, men siden jeg vil ha en del applikasjoner kjørene på den som jeg enkelt kan susle med via et GUI holder jeg meg nå til Windows. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Jeg har ett lignende oppsett så jeg kan jo fortelle hvordan jeg kjører det. Hvis det er noe hjelp Har en Aopen Cube stående som filserver/webserver/router/firewall. I den har jeg 3 interne disker og 1 ekstern. Ingen cdrom eller diskettstasjon. Cpu er 2,4Ghz Celeron og minne er 512 meg Geil Value. Kjørere Apache webserver og Samba fildeling, nettet er 1 Gbps mot internnettverket som er tilkoblet 1gbps switcher (litt dyrere en vanlig). Mot kabalmodem så kjører jeg vanlig nettverk. Og OS'et er Fedora Core 4. Jeg har holdt på med RedHat siden versjon 5.2 så jeg føler at jeg behersker denne distroen godt og føler at den er veldig lett å holde på med. Så min anbefaling er: Fedora Core 4. Sikkert mange som er uenige med meg. edit: for å fjernstyre denne enheten så bruker jeg VNC og vanlig SSH tilkobling. Kjører veldig streng firewall med kun webport åpen for alle, mens all annen påkobling kan kun skje via 4 ip'er. Endret 17. mai 2006 av stoners Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Hvis du ikke har linux erfaring fra før, vil en windowsboks være mye, mye enklere å sette opp. Har prøvd selv, 2 ganger med GOD hjelp fra en linux vandt venn, det var pukka umulig å få det satt opp slik jeg ville ha det, selv etter 3-4 helger med knoting. (Samme tingen tok meg 6 timer å sette opp med windows, fordi det kan jeg ) Windows, because it just works... (har vel ertet på meg X antall linuxbrukere nå.. men i enkelte tilfeller er det sant...) Endret 17. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Borf Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Siden du ikke kan noe om Linux så bør du nok gå for Windows. Da er det bare å sette opp disken slik som vanligt å legge til deling med de rettighetene som du vil at de ulike brukere skal ha. En annen fordel om du fortsette å gå for Windows er at du sikkert har FAT eller NTFS disker med data på som du vil ta vare på, og de kan du ikke bruke slik som de er i Linux eller hva annet du kunne ha brukt. Da måtte du formatere de på nytt til et annet filsystem. Det er iallefall en ting jeg har funne ut er et stort problem om jeg skulle ha laget til med en filserver. En ting jeg lurte litt på når jeg så at den skulle stå i en bod. Hvordan er den boden plasert, med tanke på temperatur og fuktighet? For pcer liker ikke å bli for varmt, eller når det er for kaldt kan det komme kondens. Og fuktighet liker pcer så godt heller. Men lykke til med prosjektet, det hører ut som et spennende prosjekt. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Heisann! Boden jeg snakker om er rett inn ved kjøkkenet. Det er litt rotete (Takket være meg), men det er god plass til å sette inn et kabinett der. I tillegg har jeg stikk-kontakter på boden så det er ikke noe problem. Må jeg virkelig reformatere diskene til Linux-format? Såvidt jeg husker takler vel Linux FAT-disker? Ble litt usikker nå, men tror alle diskene mine er i FAT. Men må nok sjekke når jeg kommer hjem. Skal ikke ha noen web-server eller noe annet stående. Det skal kun være en filserver, der jeg får tilgang til alle filene, fra andre datamaskiner i nettverket. Har to bærbare pcer som skal kjøre på trådløs, og en web-server som kables, og som jeg bruker ClarkConnect på. I tillegg har jeg "mainframen" som er den stasjonære PC'en jeg bruker selv. Glemte jeg å nevne xboxen? Den skal også ha tilgang. Så det jeg trenger er et enkelt operativsystem som bare gjør det lett å sette opp et bestemt antall PC'er som har tilgang til filene på filserveren. Alle PC'ene skal ha fast IP-adresse på nettverket. Har også tenkt å fjernstyre PC'en ved hjelp av et eller annet. VNC / RDP eller noe annet som kan egne seg. Serveren min skal kun være tilgjengelig, og ikke kjøre masse applikasjoner. Skal kun dele filer. Og i tillegg skal det ikke stå mange applikasjoner eller hardware å kjøre på serveren min. Minst mulig , men mest mulig disker. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Ubuntu Linux, uten gui. Om den kun skal kjøre fildeling (jeg regner med samba, evt. ftp) trenger du ikke å kaste bort kraft på gui. Du må kanskje lese en smule dokumentasjon, men det finnes en drøss av gode howto'er på nettet. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Han skal bare kjøre fildeling i et lite hus med et par maskiner, tror ikke han trenger å bekymre seg på "tapt kraft" i den sammenheng... Lenke til kommentar
gEnEsis_AiX Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei, følger opp mitt lille innstikk, kanskje jeg også kan lære litt. Selvfølgelig skal jeg har ram i maskinen. men, tror dere at athlon 3000-3200, et asrock hk, 512 minne og en god del hdd... Kan jeg skaffe ide kontroller? blir bare plass til 4 ide disker på hk:/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Hei, følger opp mitt lille innstikk, kanskje jeg også kan lære litt. Selvfølgelig skal jeg har ram i maskinen. men, tror dere at athlon 3000-3200, et asrock hk, 512 minne og en god del hdd... Kan jeg skaffe ide kontroller? blir bare plass til 4 ide disker på hk:/ 6129495[/snapback] her er en liste over forskjellige kontrollerkort, alle er ide. ide kontrollerkort Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Ikke kjøp sunsway iallefall. har bare dårlig erfaring med det merket. da er Promise hakket bedre. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2006 Men jeg kan jo også bare installere et helt vanlig operativsystem, og dele filene der? For å gjøre det ekstremt enkelt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) jepp. det var det jeg gjorde. Ble det enkleste. Delte filene og la begrensninger på hvem som kunne få tilgang til maskinen i firewall. satte opp filezilla ftp server for deling av filer via internet o.l... enkelt og greit egentlig (nå skal det sies at det er nøyaktig 2 maskiner i huset og jeg er enebruker av begge, så sikkerhetsaspektet mot annet enn internett blir ikke så aktuellt ettersom jeg i de fleste tilfeller vet hva jeg driver med) Endret 19. mai 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå