Largie Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg har en gammel traver av en server som nå synger på siste vers. Den benyttes til alt mulig, og har ikke så stor load. Man kan kalle den en utviklerserver / web / mailserver. Her er spesifikasjonene jeg har sett for meg * 2U rack-server m/skinner * Xeon 3,2Ghz 2MB L2 * 1 til 2 GB med RAM (som en start) * SCSI (I/O er viktig). 2 stk (RAID1 - speilet ) disker, enten 36 eller 72 GB på 15k RPM * Pris ca 12 til 15 eks moms Fra før har jeg sett meg ut disse modellene: * HP ProLiant DL380 G4 Intel® Xeon®-prosessor 3,20 GHz 2 MB 1 GB * Dell PowerEdgeTM 2850 * IBM eServer x346 P3000 1GB noHD U320 Jeg har ingen erfaring om alt ekstra som følger med, men som er viktig fungerer smertefritt. Da tenker jeg spesielt på remote management biten, siden jeg sjeldent vil være i nærheten av serverrommet og må kunne ta strømmen remote. Hvis man går ut fra at man kan sammenligne modellene hvilket valg ville du ha tatt? Jeg er helt åpent for forslag på andre alternativer og diskusjon, siden jeg kommer først til å gjøre valget i juni. Lenke til kommentar
Dozer Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Heisann! Jeg kan bare si noe om HP og IBM-variantene her, siden det er dem jeg har erfaring med, men i alle fall: IBM har sin RSA (Remote Supervisor Adapter II), og denne er vel og bra. Tror ikke det skal være noen lisenskostnader her, og man kan mappe både iso-filer og cdrom/diskett fra din egen maskin over på serveren. Fungerer meget bra, men har hatt "rare" problemer ved boot av PE-baserte cd'er på denne løsningen. HP tviholder på Compaq sin løsning, iLO (Integrated Lights Out). Denne følger også med maskinen, men krever en lisensnøkkel for å kunne brukes i noe annet enn tekstmodus. (koster ca 1000 kr har jeg fått beskjed om). Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer med denne, men det spørs jo om du er intressert i denne ekstrakostnaden.. Har hatt litt "rare" problemer med IBM sin løsning, i den forstand at dersom man booter server remote, må man og starte selve fjernstyringsvinduet på nytt. Fullstendig unødvendig, men det er i alle fall litt bedre dersom man oppgradere til siste firmware på kortet. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 IBM har sin RSA (Remote Supervisor Adapter II), og denne er vel og bra. Tror ikke det skal være noen lisenskostnader her, og man kan mappe både iso-filer og cdrom/diskett fra din egen maskin over på serveren. Fungerer meget bra, men har hatt "rare" problemer ved boot av PE-baserte cd'er på denne løsningen. HP tviholder på Compaq sin løsning, iLO (Integrated Lights Out). Denne følger også med maskinen, men krever en lisensnøkkel for å kunne brukes i noe annet enn tekstmodus. (koster ca 1000 kr har jeg fått beskjed om). Jeg har ikke hatt noen nevneverdige problemer med denne, men det spørs jo om du er intressert i denne ekstrakostnaden.. Har hatt litt "rare" problemer med IBM sin løsning, i den forstand at dersom man booter server remote, må man og starte selve fjernstyringsvinduet på nytt. Fullstendig unødvendig, men det er i alle fall litt bedre dersom man oppgradere til siste firmware på kortet. 6124221[/snapback] Takk for feedback, jeg har hørt med noen admins som jeg kjenner og de sikker akkurat det samme Sett utfra prisen på tilbehøret dropper jeg IBM, så det står mellom HP eller Dell. Det er helt greit med tekstbasert løsning for recovery, siden jeg sansynligvis kommer bare å ta strømmen uansett. Takker for feedback, hadde vært artig å få tilbakemeldinger på Dell serverne nå da, sikkert endel som har dem der ute. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Jeg vil også nevne Sun sine X2100/4100/4200 maskiner. De bruker riktig nok amd cpu og har 10k rpm disk Men har en veldig god måte å styre serverne remote. Verdt å ta en titt på Lenke til kommentar
wsp Skrevet 22. mai 2006 Del Skrevet 22. mai 2006 (endret) Hvis du tenker å skaffe en server med mer enn 1 cpu så bør du vurdere alternativene med AMD-cpu. De gir bedre ytelse enn intel (bortsett fra IBM med X3+>4 cpu'er). Fra IBM er det vel kun en rackmodell som kan være aktuell, 326m. Denne er en 1U-server med kun plass til to harddisker og hvis man bruker RSA-kort så har man 1 stk PCI-E slot ledig. Dette kan være i minste laget hvis du har krav på multipathing mot SAN. Fra HP kan du se på DL385. Stort sett samme boksen som DL380, men med AMD arkitektur. Det at iLO koster 1000kr ekstra trenger ikke ha noen spesiell betydning i denne sammenhengen. Henta inn tilbud på e326m og DL385 (begge dual core, dual cpu+iLO/RSA) for noen måneder siden og begge boksene ble svært like i pris. Dell kommer vel også med AMD-boks mot slutten av året, men etter det jeg har hørt vil dette bli en 4-cpu boks for de som krever litt ekstra ytelse. Har hørt mye bra om de nye Sun-boksene så de kan også være verd å sjekke ut. Lars Endret 22. mai 2006 av wsp Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 23. mai 2006 Del Skrevet 23. mai 2006 Om du ikke har behov for mer enn 2 disker så kan du godt klare deg med 1U-servere. Skal du ha muligheten til å utvide er vel serverne du har funnet fram til de mest aktuelle. Med mindre du finner litt større budsjett så tror jeg heller at HP DL140 eller DL145 er mer passende. Kjøpte nylig 2 Dell SC1425 for test som jeg er godt fornøyd med (benyttes som brannmurer, fullt støttet i Linux). Litt avhengig av hva du trenger å styre remote kan iallfall strømmen reguleres remote med en UPS. Men skal du endre bios-oppsett remote eller boot-rekkefølge trenger du kraftigere skyts. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Jeg takker for mange svar! Etter en tid i tenkeboksen har jeg tenkt å gjøre det "safe" valget. Dvs at jeg ikke går for noe AMD løsning (dårlig erfaringer fra tidligere). Nå som Dell har lansert sin PowerEdge 2900 server (les: http://www.hwb.no/nyhet/servere/nye_powere...fra_dell/26797) så har jeg blitt litt i tvil om hva jeg skal velge. Ny Dellserver eller trygge DL380 ? Er SAS bedre/dårligere/like godt som SCSI? Følgende spec har jeg satt opp fra Dell: DELL PowerEdge™ 2950 Dual Core Intel® Xeon® 5060, 2x2MB Cache, 3.20GHz, 1066MHZ FSB Additional Processor ingen Andre prosessor mulighet Memory 1GB FB 533MHz Memory (2x512MB single rank DIMMs) Floppy Drives No Floppy Disk Drive required CD/DVD Drives No CD/DVD required Shipping Documents PE2950 English rack power cord 2nd Hard Drive 36GB 10,000 rpm 2.5-inch SAS Hard Drive (hot plug) Standard Warranty Base Warranty Cover It with Dell Support Services 3yr BASIC Support, Business Hours Only, Next Business Day Onsite Response Installation Services No installation Raid Connectivity C3 Integrated SAS / SATA, RAID 1 using add in PERC 5/i controller, 2 Hard Drives Power Supply strømkabel, PDU (Rack) Backplanes 1x4 Backplane for 3.5-inch Hard Drives Rack Mounting Rails Rack Chassis with Sliding Rapid/Versa Rails, Universal Order Information PowerEdge Order - Norway TCP/IP Offload Engine Enablement ( Tied Module ) Broadcom Dual Port TCP/IP Offload Engine Enabled, Microsoft OS Only Riser Card Riser with PCI Express Support (2x PCIe x8 slots; 1x PCIe x4 slot) 1st RAID or SCSI Controller Card PERC 5/i, x8 Backplane, Integrated RAID Controller Card Factory Installed Operating System Not Included Non-Factory Installed Operating Systems Not Included System Documentation OpenManage Server Software, no CD & documentation 1st Hard Drive 36GB 10,000 rpm 2.5-inch SAS Hard Drive (hot plug) Front Bezel PE2950 Bezel Assembly TOTALT BELØP Ekskl. mva.: 20,559.00 kr Ut fra prisen tror jeg selv hvertfall at jeg kommer gunstig ut sett ut fra en DL380 (SAS) hentet fra cshop.no: HP ProLiant DL380 G4 Intel® Xeon®-prosessor 3,40 GHz 2 MB 1 GB 1P SAS rack-server (382484-421) - 16 006,- 2x HP 36 GB SAS 10K opm harddisk (375859-B21) - 3 454,- Ekskl. mva: 19 460,- Veldig fint om noen har kommentarer til de forskjellige oppsettene. Edit: La til hvor jeg hadde hentet prisene på DL380 fra Endret 13. juni 2006 av Largie Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 13. juni 2006 Del Skrevet 13. juni 2006 Personlig venter jeg med SAS, men det er mest fordi jeg har lagt med på en standard med identiske servere, og SAS ikke var tilgjengelig. Du gjør neppe et tabbekjøp uansett hva du velger. Velg det som rimeligst dekker dine behov. Skal du ha Linux på denne vil jeg anbefale deg software RAID over det innebygde (som jeg ser du har valgt i konfigurasjonen over). Lenke til kommentar
Largie Skrevet 13. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2006 tyldum: Takk for feedback. Jeg blir jo litt skeptisk når man kan koble både "scsi" og S-ata disker sammen på samme kontroller. Men får man like mye (eller bedre) fart av det? Jeg finner ikke noe benchmarks i farta som sier meg at SAS er veien å gå. BTW: Jeg kommer til å kjøre w2k3. Men det står at den skal bruke "PERC 5/i controller" og det trodde jeg var en ekstern kontroller? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 14. juni 2006 Del Skrevet 14. juni 2006 Nå husker jeg ikke alle kontrollerne, men de fleste er både interne og har mulgihet for eksterne enheter. HP satser hardt på sine nye kontrollere som sluker alt (markedsføringen påstår iallefall at disse er fleksible og robuste). Jeg har ikke fått testet dem i praksis (men slik som mailserverne vokser kan det hende jeg blir nødt snart . Lenke til kommentar
rogers Skrevet 16. juni 2006 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) tyldum: Takk for feedback. Jeg blir jo litt skeptisk når man kan koble både "scsi" og S-ata disker sammen på samme kontroller. Men får man like mye (eller bedre) fart av det? Jeg finner ikke noe benchmarks i farta som sier meg at SAS er veien å gå. SAS er veien å gå. Hele bransjen skifter nå over til SAS på servere. Teknologien er seriell "point-to-point". Kombinasjon av SAS og SATA på samme kontroller er ikke noe problem, da det er ingen delt buss de må krangle om. Med SAS kan man også isolere ut disker som evt. skaper problemer. SAS diskene i seg selv trekker også halvparten så mye strøm (2.5" SAS vs 3.5" SCSI), og de er faktisk mere robuste. Hastighetsmessig så er de små 2.5" diskene litt raskere enn tilsvarende 3.5". 2.5" SAS 10k Average seek: 3.8ms Transfer rate: 85MB/sec 3.5" SCSI 10k Average seek: 4.6msek Transfer rate: 80MB/sec Med 2.5" får du også plass til flere disker innenfor en gitt server, og det gir høyere ytelse. Mvh. Roger Samdal HP Norge Endret 16. juni 2006 av rogers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå