Gå til innhold

200W forsterk, kjøleribb VELDIG varm? normalt?

Anbefalte innlegg

heisan

har nå spilt ganske høy musikk med mye bass osv. ca. 4-5t

og kjenner på utsiden at den er varm.

også kjenner jeg på kjøleribba inn, den brenner jeg meg på!

så tok jeg en "digital tempratur" måler, og stakk måleledningen neddi kjøleribba, og den viste 89grader!

pleier dem og bli så varme?

eller er det kanskje fordi høytalere er beregnet for en større forsterker?

:dribble:

trenger jo ikke kokeplater, når man kan bruke kjøleribba i forsterkeren.... :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... sub-forsterkeren min blir ikke så varm... den blir varm, men ikke slik at jeg ikke klarer å holde hånda på kjøleribba...

men jeg pleier ikke å spille sykt høyt da, har vell aldri hatt volumet over 1/3 av maks... (bass nok da)

synes det var litt varmt, men har hørt andre snakke om at selve transistorene hold en temperatur på ca 90 grader C... kanske litt liten kjøleribbe?

Lenke til kommentar

Ja, trafoen er det normalt litt lunk på.

Kjøleplata til transistorene bør ikke bli noe særlig mer enn 75-80 grader, men transistorene dør ikke før temperaturen i sjiktet er ca 150 grader.

Hva er impedansen til høytalerene og hvor mye er forsterkeren bereget for?

Lenke til kommentar

høytalere og forsterkeren var noe jeg fant hver for seg.

på høytalerene står det ikke annet enn

Sensitivity:90dB/w/m

impedance: 8ohm

og det er 10 el. 12" høytalere.

watt styrken på høytalere vet jeg ikke noe om.

forsterker:

230v

110W

kanskje ikke så lurt og spille så høyt som jeg gjør...

folk kan jo stå ved siden av meg og snakke uten at jeg merker at dem er der... :dontgetit::hmm:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Utgangsimpedansen på forsterkeren da?

Alle moderne forsterkeren kan drive 8 ohms høytalere, men dersom man kopler to stk på en utgang eller har 4/2ohm vil forsterkeren bli betydelig varmere.

Jeg vil på ingen måte råde deg til å spille så høyt at du ikke hører hva folk sier til deg, det kan være skadelig for hørsel i lengre tidsperioder.

Og MÅ du egentlig spille så høyt? :p

Lenke til kommentar

kan ikke se at dette er noe problem da (bare at forsterkeren ikke er 200W, men 110W... den kan kanskje levere 200 i et veldig lite tidsrom, men 110 kontinuerlig, men så er det jo tap i den også, så den er sikkert under 110 i maks kontinuerlig effekt ut..., men med 90dB/w/m så holder det lenge...)

btw: det med hørselskade ja, var på konsert med satyricon i forrige uke og hadde piping i ørene i 2 dager etterpå... fryktelig irriterende og plagsomt (og dette var en mild form for tinnitus), gikk heldigvis over. Nå har jeg lovet meg selv å alltid bruke ørepropper ved konserter og arbeid i høy lyd. Jeg vil ikke ha tinnitus (øresus/piping i ørene)... (vell, jeg har det litt til vanlig, men så lavt at jeg vanligvis ikke hører det)

Ta vare på ørene!

Lenke til kommentar

Når det gjelder den varme kjøleribba;

Det er vel en fordel at den blir varm, fordi da blir det meste av varmen som produseres i transistorene transportert bort fra dem... Jeg opplever selv på min 110W forsterker at den blir svært varm ved lave volum (ca 50-60 grader).

Lenke til kommentar

Det som er viktig er temperaturen på utgangstransistorene. Hvis kjøleribbene er på 90 grader, er transistorene sikkert over 100 grader, og det er langt forbi annbefalt. Det vil helt klart korte ned levetiden til utgangstrinnet ditt.

Har du en link til forsterkeren?

Lenke til kommentar
Når det gjelder den varme kjøleribba;

Det er vel en fordel at den blir varm, fordi da blir det meste av varmen som produseres i transistorene transportert bort fra dem... Jeg opplever selv på min 110W forsterker at den blir svært varm ved lave volum (ca 50-60 grader).

6125438[/snapback]

Varmgang ved lavt pådrag bestemmes i all hovedsak av hvordan klasse forsterkeren jobber i, og din høres ut som den jobber i klasse A. Det innebærer at transistoren(e) leder hele tiden, noe som gir stor varmeutvikling selv ved lave signaler.

Lenke til kommentar
Det som er viktig er temperaturen på utgangstransistorene. Hvis kjøleribbene er på 90 grader, er transistorene sikkert over 100 grader, og det er langt forbi annbefalt. Det vil helt klart korte ned levetiden til utgangstrinnet ditt.

Har du en link til forsterkeren?

6128911[/snapback]

btw, jeg må ha sett feil, for ved senere målinger gikk den ikke til mer enn ca. 76 grader. kan ha vært tilfeldig at jeg målte så høyt den ene gangen...

har ikke noe produkt side, fordi det er en eldre forsterker

men har et datablad på den; link:

http://home.no.net/stian206/STRGX215.pdf

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Den har 44volt rails. Det vil i praksis gi 50 - 70 watt i 8ohm, avhengig av størrelsen på trafo og glattekondensatorene, som forresten er på 2*6800uF til begge kanaler (som er ganske lite, de vil lagre rundt 13 Joule)

Ville definitivt ikke ha belastet denne forsterkeren i 4ohm eller lavere, så du gjør riktig å belaste den med 8ohms last. Også viktig at høyttalerene har relativt høy DCresistans siden forsterkeren "sliter" under 8ohm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...