Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble Ipod på bilstereo

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å koble til Ipod'en på bilstereo via en usb-kobling i front.

Ser at det har kommet flere bilstereo-modeller med usb kobling, har noen en anbefaling?

Vet og at det er mange muligheter med dyrere spillere med Ipod kit etc, men jeg ønsker altså en rimelig løsning med tilkobling i front.

Det er vel også en begrensning på noen modeller, hvor de først og fremt anbefaler usb-minne brikker på max 1 eller 2 gb, men min Ipod har jo 30gb.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en spiller med AUX inngang er det absolutt rimeligste løsning om kanskje ikke så praktisk. En jack -> jack ledning -> velge aux som kilde og start ipoden.

Kjedelige da er at du ikke ladder iPoden, men den holder noen timer "endå".

Hvordan det funker med de spillerne som har usb kontakt vet jeg ikke, men blir overrasket om det funker da iPod vil ha driver og egen software.

Dersom spilleren kan navigere på en tilkoblet minnebrikke, er kanskje en ekstern harddisk å foretrekke. Eller legge noe av musikken inn på iPoden i mapper og samme prinsipp som en ekstern harddisk.

Du kan ikke spille/navigere i musikken på en iPod dersom du kobler den til en annen pc, så tviler på at det funker med usb kontakt.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Ellers så får du jo tak i noe så du kan koble til ipoden og sigaretttenner uttaket. Dette sender ut radiosignaler som du tar imot med bilradioen.

Ettersom det er spesiallagd til ipod så får du lading i samme slengen, og du bytter sang med ipod.

I tillegg så er det jo inne i bilen så signalet og lyden blir veldig bra. Ville heller kjøpt enn sånn løsning enn en sur spiller med usb i front. For du skal vel opp ganske mye i pris for å få de bra, og da får du like bra lyd med min løsning, samtidig som den er veldig lett å ha med til andre biler.

Lenke til kommentar

Bruker en Monster carplay fm sender, funker veldig bra, like klart signal som vanlig radio. bare pass på å ikke ha på samme frekvens som andre kanaler kjører på / er i nærheten av..det = støy :)

Funker veldig bra, er billig, løp og kjøp ;)

+

at den lader opp iPoden

Edit: så at den kostet 650kr....mener jeg betalte 200kr for den :hmm:

Endret av kt600
Lenke til kommentar

Dere kan foreløpig glemme harddisk og USB tilkobling. Ipod vil bare gå om løsningen er spesielt tilpasset den.

En USB tilkobling kan trolig brukes om din MP3 spiller er av typen flash. Hvilket betyr 6 gigabyte og under. I tillegg bør filene ha blitt overført i USB mass storage modus (ikke synking med Media Player, med andre ord). Det diskvalifiserer ytteligere noen spillere.

Sikreste er USB minnepinne. Men noen av de små spillerne går trolig. Men bare der driver og funksjon er identisk med minnepinne. Hvilket betyr eldre og mindre spillere, og noen nyere hvor du har tatt høyde for dette når du overførte musikken.

En harddisk krever mer strøm, og jeg tviler på om noen av bilstereoene på markedet nå kan drive en harddisk. Med et mulig unntak for de mest strømsnåle små harddiskene. Men da må du prøve på forhånd. Sjansen er stor for at nettopp du blir skuffet over at ting ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har koblet iPod'en min til min SOny CDX-MP70 via AUX. Dette funker fint, og jeg har også skaffet meg en ipod holder. Som jeg har festet til venstre for rattet. Meget fett i en Kadett fra 85-

Lader gjør jeg gjennom sigarettenner utaket. Min ipod holder i flere timer. Så dette er ikke noe stort problem hos meg

iPod holder

Lenke til kommentar
Følger det med jack-kabel til Ipod Nano, eller har dere en link å vise til?

6183460[/snapback]

Aner ikke, men en hvilken som helst mini-jack passer i en hvilken som helst spiller. Du setter den inn i hodetelefon-utgangen. De må nødvendigvis være standard. Få om noen spillere i dag kommer med linjeutgang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Dere kan foreløpig glemme harddisk og USB tilkobling. Ipod vil bare gå om løsningen er spesielt tilpasset den.

En USB tilkobling kan trolig brukes om din MP3 spiller er av typen flash. Hvilket betyr 6 gigabyte og under. I tillegg bør filene ha blitt overført i USB mass storage modus (ikke synking med Media Player, med andre ord). Det diskvalifiserer ytteligere noen spillere.

Sikreste er USB minnepinne. Men noen av de små spillerne går trolig. Men bare der driver og funksjon er identisk med minnepinne. Hvilket betyr eldre og mindre spillere, og noen nyere hvor du har tatt høyde for dette når du overførte musikken.

En harddisk krever mer strøm, og jeg tviler på om noen av bilstereoene på markedet nå kan drive en harddisk. Med et mulig unntak for de mest strømsnåle små harddiskene. Men da må du prøve på forhånd. Sjansen er stor for at nettopp du blir skuffet over at ting ikke fungerer.

6134876[/snapback]

Går fint å bruke ipod med USB kontakter, så lenge du bruker RockBox firmware, da fungerer ipoden som en vanlig harddisk, og du burde fint kunne lese av mp3 filer fra den. Alle USB kontakter skal levere en viss volt, det er denne iPod bruker for å lade på. Så. Shrug.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
FM Sender - Funker utrulig bra! :)  Kjørte det på annlegget i vår Audi A6 ;)

God lydkvalitet :w00t:

har sånne på biltema.

jeg prøvde en slik fra biltema. Det var helt elendig lydkvalitet. Signalene skurret og det var umulig å høre hele sanger uten avbrudd. Vet ikke om det var feil med produktet, men jeg byttet det hvertfall i en tilgodelapp..

Forøvrig fant jeg ut at på baksiden av pioneerspilleren var det minijack innang (en rød og en hvit utgang). derfor koblet jeg bare på en jackledning, og setter cden i spilleren på pause. Dermed nyter jeg musikken fra ipoden, uten å betale ekstra for "AUX-inngang FORAN på cd-spilleren".

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å finne en spiller med mulighet for ipodtilkobling. Selv bruker jeg denne spilleren. Da har jeg mulighet til å bytte sang osv fra spilleren så jeg slipper å knote med ipoden for å bytte sanger. Du får meny på spilleren akkurat lik slik det er på ipod med spillelister og det hele. I tillegg vil da ipoden lade samtidig som du spiller musikk, aux er bare noe dritt men er kanskje litt billigere enn å kjøpe en helt ny spiller. Men trenger ikke være dyre spilleren for å få tak i en med ipodtilkobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...