Gå til innhold

Smart måte å "sjekke" ferdig lyd på?

Cuneax

Anbefalte innlegg

Det hender at jeg lager låter i FL Studio. Noen ganger blir f.eks. bassen, som høres helt grei ut i FL Studio, helt jævlig å høre på i Winamp og på iPoden min (avspillingen er stilt inn på Full Bass and Treble). Nei, det skal ikke være nødvendig å skru av denne funksjonen på avspillerne, siden alle andre "proffe" låter jeg har på pc-en høres bra ut med dem.

Finnes det en slags "preview" i FL Studio hvor man kan lytte etter slike obskøniteter i lydbildet, eller må man bare ikke smøre på så jævlig med f.eks. bass? Være nøktern, med andre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg hva man kan og ikke kan gjøre i FL studio, men en idé kan være som følgende: Ta en sang du kjenner godt og spill av den i FL, Legg så en EQ på utgangen og juster denne slik at du får samme lydbilde som du får i winamp. Bruk deretter EQ`en med samme settingen videre i dine egne sanger...

Når du skal streame sangen til wav så må du jo selfølgelig huske å disable EQ`en.

Lenke til kommentar

Du skal aldrig lytte med eq konstant på bare fordi du vil ha mer bass i lydbildet eller tone ned diskanten. EQ skal kun brukes for å rette opp i defekter i lydanlegget ditt (f.eks, høyttalere/forsteker som ikke takler jobben bra nok).

Hører du på musikk over lenger tid med EQ så blir du som nevnt før her vant til det og får et forvrengt bilda av hvordan musikken skal låte. Du lurer deg selv og det er ikke rettferdig for låtene.

Lenke til kommentar

Sammenlign EQ'en i låta di med flere andre proffesjonelle låter, da er det veldig lett å høre om det er noe som må rettes på. Forøvrig kan du også bruke spektrum analyse o.l. verktøy, men ørene dine er det desidert beste verktøyet.

Lenke til kommentar
må man bare ikke smøre på så jævlig med f.eks. bass? Være nøktern, med andre ord.

6120087[/snapback]

Ja.

Hvis du er en av de som liker max bass når du spiller av andre låter (som i utgangspunktet - eller 'uklusset med' IKKE har ekstrem bass) så kan du helt klart ikke bruke dette soundet som din preferanse når du lager musikk selv; det vil som du har oppdaget blir for mye og dermed grumsete.

Ellers er det jo alltid lurt å sjekke soundet ditt på et par ulike typer avspillere (bærbart/MP3-spillere, bra hjemmestereoanlegg og et enkelt bilanlegg f.eks.) for å se hvordan det blir lydende da forskjellige setups selvfølgelig påvirker lyden betraktelig.

Uten at jeg er noen ekspert på lyd så er det vel ganske sikkert noen etablerte standarder for hva man bør holde seg innenfor av grenseverdier når det gjelder ulike faktorer ved lyden i en musikkproduksjon. Vel og merke hvis man lager ting som er tenkt å skulle lyttes til på mye forskjellig utstyr.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
har ikke på tremble og bass jeg. for da hører man åssen låta egentlig er :)

6175424[/snapback]

Samme her; kjører bestandig 'direct' (altså utenom bass/diskantkontroller) når jeg spiller CD'er på stueanlegget mitt - nettopp fordi jeg vil oppleve det mest mulig slik artisten faktisk har konstruert lydbildet. På bærbare enheter er det dog ofte litt nyttig å kunne øke bassen siden lyden ellers kan bli litt sped.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...