Gå til innhold

syltynn ramme rundt bilder

Zink

Anbefalte innlegg

Laster opp bilder jeg behandler i PaintShop Pro, men der finner jeg ingen slik tynn ramme/ rektangel.

PhotoShop har det, men er uaktuelt ( som demo ) - har sett på Gimp, men finner ikke dette der heller, og i Paint er denne for grov ( og ikke hendig til bildebehandling ).

Programmet bør være gratis, lite og ha denne rammesaken...

noen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-07 01:29, skrev Nuffern:

PSP7:
Image
-->
Canvas size
-->
øk med noen pixel

Vet ikke om jeg misforsto deg, men du kan jo prøve dette. Tror det var det du mente..

Til breddeformatet i PSP bruker jeg canvas size - åpner Image/ Add Borders og velger Border size 1 Symmetric. Streken blir ok, men må tegnes side for side og ikke som et rektangel i ett drag... vet du ?

Lenke til kommentar

i et tilsvarende program (ulead photoimpact) har jeg kommet frem til følgende meget raske metode. select all(ctrl+a), dra hele bildet over på en større sort canvas som du har laget. lim den in der(merge). zoom dette til 6 - 8x. begynn i et hjørne og skjær ut et rektangel, slik at det dannes en sort ramme på en piksel rundt hele bildet.

kanskje noe lignende vil funke i programmet ditt. for min del vil jeg helst unngå noe som har med resizing å gjøre, når det ikke er helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-07 02:17, skrev ols:

kanskje noe lignende vil funke i programmet ditt. for min del vil jeg helst unngå noe som har med resizing å gjøre, når det ikke er helt nødvendig.

Jeg må nok resize samtlige bilder, siden de skal ha ett format 300 x 200. Selve motivet skal være i senter, med god plass på sidene og være ensartet mot hvit bakgrunn. Med ei tynn ramme rundt blir dette ekstra fint - bare at det er så mange bilder, at jeg kan ikke fikle med å tegne sidene for hvert enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...