Gå til innhold

Noen tips om objektiver til turen? (Itialia)

Anbefalte innlegg

Skal til Italia med foreldrene, men undres hvilket objektiv/objektiver som kan være av interesse for turen.

For øyeblikket har jeg

18-70

70-200

jeg vil gjerne ta litt "panorama" bilder og bilder om kvelden, således trenger jeg lyssterke objektiver. Men jeg er student, så objektiver til flere tusen kan bli vanskelig.

Noen som har tips? (fint om objektivet er kompatibelt med D200, når den tid kommer) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja, det er satt av opptil 12000 for hele ferien, men hadde ikke tenkt meg mer enn 5000 for noen objektiver.

Kan presisere litt bedre. Første posten ble skrevet 5 minutter før jeg skulle ned på gamle skolen min med kamera.

Problemet mitt med 18-70en er at jeg føler et stort tap av område. Om det er pyskologisk eller reelt er jo så som så. Det jeg ønsker er et objektiv som kan få mest mulig med på bildet. Feks Coluseum o.l. Rett og slett et objektiv som fanger mest mulig i en omgang.

Det andre er at jeg ofte er ute på kvelden (generelt), og med 3,5-5,6 (eller hva det nå har), så sliter jeg med lang lukkertid og problemer med ordentlig bilder. Her trengs altså et mer lyssterkt objektiv, men jeg er usikker på hvilket av 1,4 ,1,8 og 2,8 som er best egnet. Fra 70-200en så blir det tidvis for vanskelig her, så må kanskje ha 1,8?

Det andre er at jeg kanskje hadde trengt mer tele, men mistenker at 200mm egentlig duger her, i teorien skal det vel tilsvare ca 300 mm?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Til det du sier her så er det vel strengt tatt bare to objektiver du har råd til som en pakkeløsning:

Sigma 10-22mm

Nikon 50mm f1.8

Skal du ta bilder om kvelden av arkitektur, så kommer du vanskelig utenom et stativ, selv om du skrur ISO opp..

70-200 med god lysstyrke regner jeg med at du vet er langt utenfor budsjettet, bare å bruke 5 min på produkguiden, så finner du de ulike mulighetene innenfor prisramme og krav..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
Til det du sier her så er det vel strengt tatt bare to objektiver du har råd til som en pakkeløsning:

Sigma 10-22mm

Nikon 50mm f1.8

Skal du ta bilder om kvelden av arkitektur, så kommer du vanskelig utenom et stativ, selv om du skrur ISO opp..

70-200 med god lysstyrke regner jeg med at du vet er langt utenfor budsjettet, bare å bruke 5 min på produkguiden, så finner du de ulike mulighetene innenfor prisramme og krav..

6121138[/snapback]

jeg har allerde 70-200 2,8 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...