KS Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Hadde mye trøbbel med min gamle maskin, har nå kjøpt ny og installerte Xp på en ny harddisk. Når jeg setter inn den gamle vises kun den ene partisjonen. Den andre partisjonen (med data som jeg helst vil beholde) på ca 200 GB vises ikke. Endret 17. mai 2006 av KS Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 tar jeg ikke helt feil så er det filsystemet på disken som har gått til helvete.. med andre ord må du formatere hele disken ( "begge partisjonene" ), så fjerne partisjonene. og lage partisjoner igjen.. du kan forresten prøve partitionmagic og se hva den sier. den er litt bedre enn windows sin innebygde Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Er det dsik n0 det er snakk om? Sjekk om det finnes en jumper som begrensr størrelsen til 32Gb. Lenke til kommentar
enl Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Hadde samme problemet når jeg skulle ha filer fra en disk med en eksisterende XP-installasjon på. Problemet løste jeg ved å ta eierskap på disken. Lenke til kommentar
KS Skrevet 17. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2006 Hadde samme problemet når jeg skulle ha filer fra en disk med en eksisterende XP-installasjon på. Problemet løste jeg ved å ta eierskap på disken. 6119667[/snapback] Hvordan tok du eierskap? Lenke til kommentar
KS Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) tar jeg ikke helt feil så er det filsystemet på disken som har gått til helvete.. med andre ord må du formatere hele disken ( "begge partisjonene" ), så fjerne partisjonene. og lage partisjoner igjen.. du kan forresten prøve partitionmagic og se hva den sier. den er litt bedre enn windows sin innebygde 6119519[/snapback] men jeg har ikke tilgang til den andre partisjonen, hvordan får jeg formattert den da? Endret 20. mai 2006 av KS Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 (endret) Har du innstallert XP med servicepack 1 eller 2 ? Den originale XP'n klarer ikke lese disker over 136GB / 127GB formattert. Hvis du kjører original XP, last ned SP2 og innstaller - da har du ihvertfall ryddet en feilkilde av banen. A. OBS! Ikke slett noen partisjoner for du har prøvd alt ... Endret 20. mai 2006 av Arnulf Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Problemet er vel at disken blir oppfattet som om den bare er 32 GB. Konsekvensen av det er at partisjonen er borte. Har du sjekket at det ikke er satt inn en jumper slik som foreslått i post #3? Har du sett hvilken størrelse BIOS finner? Du finner diagnostic programmer på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Det er jo en mulighet at disken er defekt. Lenke til kommentar
KS Skrevet 20. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2006 Problemet er vel at disken blir oppfattet som om den bare er 32 GB. Konsekvensen av det er at partisjonen er borte. Har du sjekket at det ikke er satt inn en jumper slik som foreslått i post #3? Har du sett hvilken størrelse BIOS finner? Du finner diagnostic programmer på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Det er jo en mulighet at disken er defekt. 6138904[/snapback] Ha win XP med SP2. hvor skal jumperen sitte? Har hovedkortet Asus A8N32 Produktinfo ASUS, Test av Hardware.no Bios sier 33,8. Hvilke av diagnose programmen ville du ha kjørt? Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 VIKTIG: Aldri skriv til den partisjonen som har blitt "ødelagt" det beste er å ikke skrive til disken i det hele tatt. Gjør du noe feil kan du gleme å få tilbake data. Det som mest sannsynligvis har skjedd er at partisjons tabell (IKKE filsystem som nevnt tidligere) har blitt korrupt. Du nevner ikke hvilke filsystem du har brukt enten FAT32 eller NTFS på den partisjonen som har blitt borte. Anyway, er det NTFS du har brukt på den partisjonen så er det mest sannsynligvis at det er MFT som er istykker, denne kan enten fikses opp igjen da NTFS i sin natur lagrer en "mirror" fil av denne på slutten av partisjonen. Denne kan så igjen taes fram igjen og legges på riktig plass. Dette er egentlig en stresset operasjon, noe eg skulle prøve meg på. Jeg gav opp da det ble for komplisert. Det jeg kan anbefale deg er å bruke GetDataBack, dette er et program som leser (ja, kun leser) diske og/eller partisjon. Du kan så browse etter de filene du skal ha tak i for så å kopiere dem over på en "frisk" disk, noe som er gjort på null komma niks (som å kopiere fra en disk til en annen disk). Jeg har akurat samme problem som du har med en partisjon som er på 190GB, jeg brukte så GetDataBack, valgte å lese den fysiske disken (da har du best kjangs på å få fullverdig data som fungerer tilbake), etter at den har brukt endel tid, mellom 30-120min på scanning, så vil den vise deg tilgjengelig "filsystem", det er greit om du faktisk lagrer step 2 som en fil på disk, slik at du kan gå tilbake igjen og velge et annet filsystem senere. Link til en lignende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=577995&hl= Link til GetDataBack: http://www.runtime.org/ Håper det hjelper deg litt... Frankie Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 20. mai 2006 Del Skrevet 20. mai 2006 Problemet er vel at disken blir oppfattet som om den bare er 32 GB. Konsekvensen av det er at partisjonen er borte. Har du sjekket at det ikke er satt inn en jumper slik som foreslått i post #3? Har du sett hvilken størrelse BIOS finner? Du finner diagnostic programmer på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Det er jo en mulighet at disken er defekt. 6138904[/snapback] Ha win XP med SP2. hvor skal jumperen sitte? Har hovedkortet Asus A8N32 Produktinfo ASUS, Test av Hardware.no Bios sier 33,8. Hvilke av diagnose programmen ville du ha kjørt? 6139904[/snapback] Jumperen sitter på Harddisken, ved siden av kontaktene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå